Вече повече от 20 години Мтел дава сериозна подкрепа на българския спорт
Най-важните брандове по целия свят използват спорта, за да станат по-видими, да засилят положителните чувства при феновете, да станат част от една емоция. При Мтел тези фактори, разбира се, също са налице, но има и много други причини компанията да подкрепя българските спортисти.
„Факт е, че спортните събития са много видими”, признава и Албена Атанасова, мениджър „Спонсорства и събития” в Мтел. „Но нашата подкрепа е нужна, защото спортът означава здраве, здраво поколение. Това важи не само за младите хора, но и за по-възрастните”. Мтел вярва, че здравият дух в здраво тяло не е просто сентенция и инвестира в спорта.
При това не малко средства. 80% от спонсорския бюджет на фирмата през 2014 г. е бил отделен за инициативи, свързани със спорта. Сред тях са големи и дългосрочни партньорства, като тези с БФСки и националния отбор по футбол. А има и такива в подкрепа на по-малки местни прояви, като ледените пързалки в София (Мтел Ринк), Варна и Горна Оряховица и детските футболни турнири в различни градове от страната.
[divider]Футбол[/divider]
Мтел е телекомуникационен партньор на националния отбор по футбол – безспорно най-гледаният спорт в страната, от 2011 г. Програмата на „лъвовете” за 2016 г. включва 10 домакински мача и 10 гостувания, като всички те са предавани по националната телевизия и осигуряват на Мтел широка публичност.
Също във футбола от началото на 2014 г. компанията е генерален спонсор с присъствие на екипа на един от най-успешните клубни отбори в последните 15 години – „Литекс”. През това време ловешкият тим беше шампион на три пъти и е чест участник в Европейските турнири. Именно това води до някои интересни технически детайли при преговорите за спонсорството.
„Има много правила, които трябва да спазим при брандирането на екипировката на отбора, разказва Албена. Футболните отбори трябва да съгласуват разположението на логото върху фланелките с международните федерации УЕФА и ФИФА. Това, разбира се, има значение за нас, но логото ни позволява интерпретации”, усмихва се тя.
В областта на футбола подкрепата към „Академик” (Свищов) заслужава важно място. Отборът е известен с детската си школа, която дава възможност на талантливи деца да се докоснат до спорта. „Такива проекти са много престижни”, коментира спортният журналист Момчил Манчев. „С тях Мтел дава силен пример как трябва да се осъществява подобна подкрепа”.
[divider]На ските[/divider]
Като бивш скиор Манчев е един от хората, които ценят високо помощта на телекома и в този спорт. Мтел помага на Българската федерация ски (БФСки) от 2009 г., като това се случва на много нива. Един от проектите също е свързан с детски спорт. През 2014 г. кампанията на Мтел, БФСки и Министерството на младежта и спорта „Научи се да караш ски” качи на ски 4000 ученика от цялата страна.
Oще по-мащабни са стартовете за Световната купа по ски, които по традиция се провеждат в Банско и привличат огромна аудитория. Над 15 хиляди зрители са край пистата в зимния курорт, а медийното покритие на състезанията включва повече от 20 телевизии в целия свят. Няма как България да се позиционира по-добре на глобалната спортна карта и Мтел е ключов фактор това да е факт.
[divider]По пистата[/divider]
Също толкова многопластова е и подкрепата на телекома за Българската федерация по лека атлетика (БФЛА). „Мтел лека атлетика за младежи” е програма, която цели да популяризира спорта сред децата и да насърчи активния и здравословен начин на живот сред младите. Компанията дарява екипировка, помага за поддържането на тренировъчните писти и стадиони в страната.
„Подкрепата ни към федерациите наистина не е чисто финансова”, казва Албена. Тя допълва, че Мтел е важно рамо при организирането на всички състезания, когато дори и моралната подкрепа за екипите на федерациите е решаваща.
Успехите на българските лекоатлети през 2015 г. са доказателството колко важно е това рамо на Мтел. На Световното първенство в Пекин през лятото Габриела Петрова и Ивет Лалова се наредиха сред най-добрите в своите дисциплини – троен скок и спринт. А те са сред най-оспорваните в спорта въобще. Още по-добро бе представянето на лекоатлетите на Европейското първенство в Прага през март 2015 година
От 2011 г. Mтел подкрепя и традиционната анкета „Спортист на годината”, която се провежда от 1958 г. Тя отличава най-добрите в спорта и завършва с бляскаво събитие, което среща младите таланти, днешните звезди и легендите от отминалите Олимпиади и Световни първенства.
[divider]и още[/divider]
Настрана от тези партньорства, Мтел помага и на баскетболния шампион „Лукойл Академик”, на проекти в голфа и на клуба за бойни спортни изкуства „Иккен”.
Всичко това са много престижни проекти, които дават на телекома ключова роля за развитието на българския спорт. Но тези дейности ще бледнеят, ако не са допълнени от такива, насочени навътре в компанията.
„Спортът в Мтел е на почит. Това е посока, която харесваме и ще продължим да следваме”, казва директорът „Корпоративни комуникации” Илияна Захариева. Но има и още нещо: „И Мтел има нужда от здрави служители, продължава тя. Затова и вече трета година организираме нашата Мтел Олимпиада. Tя не е сбирка за ядене и пиене, а е едно суперпрофесионално спортно събитие”.
През 2015 г. близо 500 служители на компанията и стажанти, заедно със своите семейства, изпълниха терените на стадион „Раковски“ и се включиха – активно или просто като агитка – в различните дисциплини. Надпреварата в тях беше наистина оспорвана. Олимпиадата беше форум на традиционни спортове, като футбол или тенис на корт, но имаше и екзотични включвания – дартс, петанка или спортен грил.
[divider]Момчил Манчев: „Спортът е магия!“[/divider]
Момчил Манчев е телевизионен коментатор и бивш национален състезател по ски алпийски дисциплини. Занимава се активно с моторни спортове, като от над 10 години е един от основните Формула 1 експерти в България. Момчил модерира големи спортни събития и често си партнира с Мтел. Той беше и един от лекторите на тазгодишната церемония Mtel Media Masters.
Момчиле, как оценяваш ролята на Мтел като партньор на българския спорт?
Компаниите, които помагат на българския спорт, са достойни за уважение. Големи фирми като Мтел имат много варианти накъде да насочат своята социална политика и фактът, че спортът е част от подобна концепция, е нещо прекрасно. Спортът е магия, той е нещо велико! Колкото повече хора спортуват – независимо на какво ниво, толкова по-здрави, организирани и дисциплинирани са те. Виждам го и вкъщи. Имам две прекрасни момчета. Нямам идеи да стават световни шампиони, но виждам, че ако не спортуват, те стават недисциплинирани, губят се в ежедневието. Спортът им дава структура, цел, смисъл. Той е важен и за хората в напреднала възраст, за поддържане на кондиция и самочувствие.
Ти самият имаш много проекти с Мтел. Разкажи повече за тях.
Едни от най-приятните ми проекти, свързани със спортен маркетинг, са били с подкрепата на компанията. Например седем години правихме заедно турнира по плажен волейбол Мтел Бийч Мастърс. Сформира се страхотен екип, с който пътувахме из цяла България. Строителите на сцената, охранителите, момичетата, които танцуваха, състезателите, австрийската мениджърска агенция, диджеите – всички бяха големи професионалисти, но и знаехме как да се забавляваме. Работехме по десет часа всеки ден, намирахме решения на всяко предизвикателство и беше страхотно удоволствие. В екипа имахме един бразилец, който не искаше да си тръгва от България. Чудиш се защо? Едно от момчетата, което строеше сцената, правеше уникални домашна ракия и суджуци.
Ти си близо и до ски събитията, които Мтел подкрепя. С какво се отличават те?
Като бивш скиор познавам спорта отлично. Благородно завиждам на съвременните скиори, че днес има такива условия за тях. Самата икономическа и социална обстановка тогава не беше толкова благодатна – никой не забелязваше какво правим. Не съм допускал, че някой ден в България ще има стартове за Световната купа по ски. Много съм горд, когато застана на върха на трибуната и погледна към многохилядната публика. Не е реално къде беше страната ни и къде е сега. Това развитие в областта на спорта не е възможно без съдействието на компании като Мтел. Мисля, че всеки един скиор у нас може да изкаже една голяма благодарност.
Доколко спортните федерации са зависими от корпоративните си партньори?
Моето мнение е, че спортовете не бива да разчитат на държавна подкрепа, защото това е предпоставка за корупция. Не виждам смисъл държавата да подпомага нещо, което хората не искат! В този ред на мисли корпоративните партньори са много важни. Постоянно се създават нови и съвременни спортни дисциплини, които набират популярност не чрез държавна подкрепа, а именно чрез корпоративни спонсорства.
В този контекст колко важно е частното спонсорство?
Важно е, защото примерът на Мтел показва колко важни са проектите на ниво детски спорт. Те помагат на малките да се запознаят на аматьорско ниво със спорта. Телекомът помага на футболната школа в Свищов, на детската лека атлетика, на младите скиори… Това са проекти, които имат голямо значение и тежест. Много често спортните федерации злоупотребяват с някои от средствата, които получават. Лично аз виждам, че понякога спонсорските пари не се харчат правилно. Но от друга страна големите компании помагат да се случват важни събития – Световната купа по ски е пример затова. Това е супер и заслужава адмирации от всички българи. Все пак целия свят вижда тези уникални кадри от Пирин, което носи позитивна реклама за България.
Има ли области, в които, според теб, Мтел трябва да засили подкрепата си?
Винаги може да се направи нещо допълнително, особено на ниво детски спорт. Такива проекти запознават най-малките с различни дисциплини, което е много важно. В главата ми се върти идея, че може да се създаде телевизионно предаване, в което се представят младите спортни таланти. Вземете за пример Луис Хамилтън, световният шампион във Формула 1. Никой не би допуснал, че момче от малък град, израсъл в такава социална среда, би достигнал такова ниво. Ние не знаем дали някъде около нас не се намира най-талантливият футболист или скиор или боксьор. Ще хубаво тези деца да покажат себе си.