Весислава Антонова за медиите, журналистиката и човека, когото най-много би желала да интервюира.
Весислава Антонова е журналист. Пише за медиите и рекламата като бизнес. Част е от Управителния съвет на фондация „Център за развитие на медиите“, която от 2011 година е партньор и организатор на журналистическия конкурс за иновации, технологии и наука Mtel Media Masters. Член е на журито на конкурса тази година. Беше в неговия състав и през 2014-а. И тази, както и миналата година, Весислава изчете, изгледа и изслуша стотици материали. Но не само за тях, а за медиите и журналистиката по принцип, говори тя, провокирана от няколко кратки въпроса.
- За седми път Mtel Media Masters награди най-добрите журналистически материали
- Над 200 души събра церемонията Mtel Media Masters 2016
- Гледайте на живо Mtel Media Masters 2016
- 12 въпроса към Константин Павлов
Още по темата
Оптимистична ли е Вашата прогноза за развитието на печатните медии у нас?
Вече не деля медиите на печатни и електронни. Вестници и списания на хартия, традиционна телевизия и радио. Естествената среда на всички медии вече е онлайн. Интернет в голяма степен изравнява медиите и заличава старата класификация. Защото интернет и мобилните комуникации отдавна не са едно допълнително измерение на живота ни, животът ни е интернет и всичко останало е допълнително измерение.
Моето деление е по-простичко. Деля медиите на качествени и некачествени. Занимава ме повече първата група медии. Вярвам в тяхното бъдеще. Има смисъл да се мисли за тях, да се развиват те. И като бизнес модел, и като платформи, които служат на високите стандарти в професията. Респективно – стоят на страната на гражданите. Тези медии си служат с проверени факти, пишат обективно, анализират, задават важните въпроси. Втората група медии, некачествените, си служат със слухове, непотвърдена информация, спекулират с читателите си и ги подвеждат. Лишени са от анализ, задълбочен коментар, проверени факти. Вярвам, че те нямат дълъг живот и сами подкопават съществуването си. Защото нарушават основно правило в журналистиката – да казваш истината и да служиш на хората.
Установените сериозни брандове, които съществуват по стандартите на качествената журналистика, имат бъдеще, независимо от носителя. Тиражите на хартиени издания намаляват, но потребността от качествена информация, проверена, подредена и анализирана има бъдеще и живот онлайн.
Кой журналист би Ви казал, че не вярва в професията си? Иначе, защо я практикува?
Кой е човекът, когото най-много желаете да интервюирате?
Има много хора, които имам желание да интервюирам, и всички те са извън България. Ако трябва да направя обобщение, голяма част от тях са писатели и изследователи. Тъй като въпросът предполага да кажа едно име – това е носителят на наградата “Букър”, авторът на „Frankenstein in Baghdad“, иракският писател Ахмед Саадауи. Дано се намери българско издателство, което да преведе и издаде тази великолепна книга. Тя е метафора на света, в който живеем, и дава отговор на редица важни въпроси. Например, към какво ни води омразата, в какво ни превръща…За България не е уместно да Ви дам пример. Ако има такъв човек, просто ще положа усилия да говоря с него. Ако много искам и е важно да се чуе мнението му.
Опишете с пет думи идеалния журналистически материал, за който бихте дала подкрепата си в Mtel Media Masters?
С ясна, добре поставена теза. Обективен. Стъпващ на проверена информация с посочени източници. Задълбочен. Талантливо/интересно написан. И тъй като журналистът трудно се ограничава в пет думи, има и шесто: текстът да е съобразен с професионалните, етични стандарти на качествената журналистика.