Новият голям бизнес на Google: безпилотните коли

Безпилотните автомобили на Google скоро ще се превърнат в самостоятелна компания под шапката на „Alphabet Inc.” – корпоративния „чадър“ на Google, обявиха източници от компанията в края на декември 2015. До момента автономните превозни средства на Google са навъртели вече над 1,6 милиона километра по обществени пътища, най-вече около Сан Франциско и Остин, Тексас. Това прави тези градове потенциални кандидати за официалното стартиране на услугата. Говори се, че тя навярно ще започне да се предлага само в ограничени пространства като колежи и университети, военни бази или корпоративни офис паркове.

Мечтано бъдеще или ясен бизнес-мотив?

Доколко амбициите на Google да прави безпилотни автомобили е свързано с вечния човешки стремеж към по-добро бъдеще, разгръщан неведнъж в научно-фантастичната литература, или зад тези смели разработки лежи чисто и просто ясен бизнес-мотив?

безпилотните коли Новият голям бизнес на Google: безпилотните коли А1 БлогВ това, в което мечтателите обичайно виждат идеалното бъдеще, големите корпорации често виждат идална възможност за приходи.

Отговорът на този въпрос може да се прочете лесно в пъзела от няколко интересни обстоятелства. Добре известно е, че Google разработва своя собствена версия на Uber. Знае се също така, че компанията има най-добре развитата и детайлна карта на всички пътища и пътечки по света. В допълнение към това наскоро компанията нае някои видни експерти от автомобилния сектор. Всичко това говори, че в мерака на Google да разработва автономни коли изобщо не прозира самоотвержена и безкористна подкрепа за една голяма и идеалистична мечта, свързана с научно-техническия прогрес.

1. Google разработва “собствен Uber”

Още през февруари 2015 Bloomberg съобщи, че Google разработва конкурент на Uber – своя собствена платформа, която най-вероятно е свързана с проекта за безпилотните коли. Ако наистина реши да предизвика пионерите на споделените пътувания – Uber и Lyft., както и традиционните таксита, Google ще даде най-категоричното заявление, че планира да прави пари от самоуправляващите се, автономни автомобили, които компанията тества още от 2009 г. насам.

2. Google има най-детайлната карта на света

безпилотните коли Новият голям бизнес на Google: безпилотните коли А1 БлогЩе е съвсем достатъчно да се качим и да кажем на колата къде искаме да ни отведе – тя сама ще прецени по какъв маршрут да мине. Снимка: Pexels.com.

Google има може би най-голямата и най-подробна карта на света, с всички пътища, пътеки и пътечки. Благодарение на функциите за проследяване и генериране на маршрути, възможни с Android устройствата (т. нар. трекери), в тази карта фигурират не само официалните пътища, но и множество черни, „офроуд“ трасета. Да не забравяме и, че компанията вложи много в създаването на триизмерен модел на действащите магистрали, пътища и градски улици. Иначе казано, автономните коли на голямата компания лесно ще „знаят“ къде могат да се движат, да планират маршрутите според зададени изисквания и да калкулират възможно най-ефективния метод за придвижване.

В този ред на мисли не би било пресилено да се кажем, че тези от нас, които имат Android смартфони и „трекват“ пътешествията си с тях, са помогнали за усъвършенстването на картографската база данни на Google и респективно днес допринасят за бъдещия бизнес на Google с безпилотни автомобили.

3. Експертиза от автомобилния бранш

През септември пък Google нае Джон Крафчик, ветеран от авто-индустрията, за главен изпълнителен директор на своя проект за автономните автомобили. Крафчик е бил президент на TrueCar Inc. – онлайн услуга за покупки на автомобили, а преди това – висш служител по продажбите в Hyundai Motor Co. и камионен инженер в Ford Motor Co.

При обявяването на наемането на Крафчик Google заяви, че няма „непосредствени планове да направи автономните автомобили самостоятелно развиващо се бизнес-звено“, но че тази дейност има добри изгледи да стане такава компания „в някакъв момент в бъдеще.”

безпилотните коли Новият голям бизнес на Google: безпилотните коли А1 БлогСлед телефона с шайба и аудио-касетката и авто-ключовете са на път да станат част от музейните експозиции…

И още: стратегия – безпилотните коли като услуга

Съоснователят на Google и Alphabet Сергей Брин коментира през септември, че самостоятелно движещите се коли може първо се появяват под формата на услуга. Според него, това ще позволи на много хора да „вкусят“ технологията. Не е далеч моментът, когато превозното средство услужливо ще отива при потребителя си, за да го закара, където иска, а в края на деня ще се прибира в гаража си, стопанисван от Google. Фактът, че автономните коли на компанията ще се предлагат като услуга и в крайна сметка ще се връщат при фирмата-майка означава също така, че тя ще може постоянно да актуализира софтуера на машините.

Освен да предлага возене, подобно на такси, с безпилотните си коли Google може би ще се опита да прави приходи и от допълнителни услуги, смятат анализаторите от IHS Automotive. На първо време компанията може да реши да пуска реклами, с каквито ни засипва през търсещите си машини. От друга страна фирмата може да се опита да прави пари и от лицензионни споразумения, с които да позволи на традиционни авто-производители да участват в нейната схема за споделени коли и услуги с безпилотни коли. Е, това вече ще е голямо предизвикателство за самите авто-производители!

А вие готови ли сте да се доверите на кола, която се управлява сама – без човек зад волана?

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*