Новосформираният екип „Наблюдение на мрежа и услуги“ е плод на интеграцията между Мтел и blizoo. Той се състои от две групи – „Наблюдение“ и „Управление на инциденти“, както и от един оперативен сървис мениджър. Понастоящем тук работят 29 души. Те са амбициозни и заредени с желание за промяна колеги. Така ги описва Марияна Георджева, ръководител на екипа.
„Измервам успехите в работата си с успехите на екипа. Моите хора са звездите. В тях е бъдещето.“, казва тя.
Крехка на външен вид, но изключително силна и борбена, Марияна разказва за екипа си, докато ни развежда из центъра за управление на мрежата и услугите – огромна зала с монитори и хора, които са денонощно дежурни. Те следят за безпроблемното функциониране на мобилната и фиксираната мрежа на Мтел – всички мобилни централи, SMS центрове, базови станции, оптичен и релеен пренос, IT оборудване и компютърни мрежи. Звеното работи 24/7, 365 дни в годината. То е сърцето на компанията – дори когато другите почиват заслужено, дежурните в центъра са на пост.
„Нашият екип се грижи за работоспособността на мобилната мрежа. Може да се каже, че ние сме хората, които осигуряват достъпа на всеки един клиент до мрежата на Мтел, давайки му възможност да комуникира не само с любимите си хора, но и с целия свят.“, разказва Полина Тодорова, заразително усмихната.
Едно от основните задължения на група „Наблюдение“ е да анализират получените сигнали и след установяване на проблем, да осведомят други звена, за се започне работа по отстраняването му. Целта е да не се засегнат услугите, доставяни на клиентите на компанията, а ако има засегнати услуги, то съответните звена своевременно да започнат дейности за възстановяването им.
Група „Управление на инциденти“ пък управлява глобалните инциденти, свързани с отпадане на услугите в различните домейни – фиксиран, мобилен и ИТ, по време на техния жизнен цикъл. Общото мнение на хора, които не познават процеса е, че инцидент мениджърите само изпращат нотификации до колеги в компанията, за да са осведомени, че нещо се е случило. Всъщност по време на инцидент звеното координира комуникацията между бизнес каналите и звената за поддръжка, подпомага промените в бизнес процесите в компанията, контролира услугите, предоставени на вътрешни клиенти, и следи за промяна в качеството на предлаганите услуги.
Всички колеги, с които се срещаме, говорят за екипност – доверяват се един на друг и разчитат на помощ при нужда.
„Работата изисква да си екипен, аналитичен и отговорен, тъй като сме зависими един от друг и няма да успеем, ако не си помагаме. Е, все пак на работа не може и без забавни закачки помежду ни, защото така се сплотява екипът, а и добрият хумор е това, което разтоварва най-добре, нали?“, казва Светослав Илиев.
[divider]Предизвикателството[/divider]
Най-голямото предизвикателство за екипа в момента е големият брой системи за наблюдение (OSS), които следва да използват в ежедневната си работа. Наблюдават се все повече неща с все повече детайли. Работата изисква адекватна и навременна реакция.
„Трябва да сме подготвени за всичко. Голяма част от работата ни е импровизация – трябва да намериш правилния подход за решаване на проблема.“, разказва Макс Робърт.
За да бъде успешна, дейността на екипа се синхронизира със стандартите на TAG. Непрекъснато обменят знание и ноу-хау помежду си в компанията и с колегите от останалите оператори в групата. Процесите за наблюдение в Telekom Austria Group са разпределени и понякога не се извършват на територията на съответния оператор. В България, например, се следят и някои от системите на Vip, Македония – цялата отговорност и поддръжката е съсредоточена при колегите в София.
В момента колегите в екипа работят усилено и по уеднаквяването на текущите процеси на Мтел и blizoo. Очакванията са да се изберат мониторинг решенията, които съчетават в себе си всички необходими функции и автоматизации, за да се оптимизира работният процес в екипа от една страна, а от друга – да посрещнат непрекъснато нарастващите нужди на бизнеса.
„Най-интересното в тази професия е бързото развитие, което налага и постоянно повишаване на квалификацията. Работа изисква професионализъм, коректност и екипност“, обобщава Даниел Георгиев.
[divider]Екипът[/divider]
Марияна Георджева
Инженер по образование, в последните 10 години извървяла пътя от мрежови инженер до мениджър, ръководейки хора и процеси. Вярва, че всеки успех е плод на непрестанна работа. В същото време е майка на дъщеричка и любител на книгите и скуоша.
Част от хората, без които не може всеки ден са:
Макс Робърт (инженер)
Започва работа в Евроком Кабел преди почти 9 години като системен администратор домашни потребители. Към екипа на центъра за наблюдение на мрежата на blizoo се присъединява със създаването на звеното през 2010. В Мтел е от началото на годината. В свободното си време с удоволствие кара кънки, играе билярд, плува и тича, според сезона. В работния ден не може без мониторинг системите, телефон – мобилен и стационарен, и кафе.
Полина Тодорова (инженер)
В Мтел е от 4 години, започнала е в кол центъра. Завършила е Техническия университет в София, специалност „Телекомуникации“, в желание да разбере в детайли как е устроен целият този “нов” свят на технологии и да успее да се впише в него. Обича да рисува, да излиза с приятели, нови филми, хубава храна, но най-много обича да пътува по екзотични дестинации и да практикува едно от любимите си хобита – шнорхелинга. Започва работа в Центъра за наблюдение и управление на мрежата след като се дипломира като инженер. В работния ден не може без чувството за хумор на колегите си.
Светослав Илиев (инженер)
Завършва „Телекомуникационни технологии“ в Колежа по телекомуникации и пощи в София и „Безжични мрежи и устройства“ в Софийски университет. Дипломната му работа е на „екзотична“ тема, за която тепърва ще се говори – LiFi. Интересува се от нови технологии. Обича да спортува и говори унгарски „колкото да си изпрося боя или просто околните да ме изгледат като елен пред фарове”. В Мтел работи от 2011 година в различни звена и с различни отговорности. В работния ден не може без хумор и мобилния си телефон.
Даниел Георгиев
Започва работа в Мегалан още преди да бъде приет в Университета по библиотекознание и информационни технологии със специалност „Информационни технологии“. След присъединяването на Мегалан към Мтел е назначен в отдел „Техническа поддръжка на фиксирани мрежи“. „Моето хоби е моята професия. Следя с интерес световните тенденции в информационните технологии.“ В работния ден не може без концентрация и професионализъм.