Построй ми “Къти Сарк”

Владимир Саралиев от отдел “Дигитален маркетинг” в Мтел има много хобита, но най-забележителното сред тях е корабното моделиране.

За начало е важно да знаем нещо за Владимир Саралиев, което ще даде обяснение за всичко в текста надолу. Той казва, че му е генетично заложено да спи малко – 4-5 часа на денонощие са му напълно достатъчни.

Това му оставя повече време за странични от работата занимания, отколкото на нас – постоянно дремещите, спящи по 7-8 часа на ден хора. Влади (36) работи в Мтел от 15 ноември 2015 г., когато оглавява отдел “Дигитален маркетинг”. Преди това той години наред изпълнява същата роля в придобития от телекома кабелен оператор “Близу”. Отвъд работата си той снима, кара мотор, кара ски и се боксира. Но на най-забележителното си хоби той посвещава години и няколко хиляди часа труд – основно докато съпругата му спи.

В дневната в техния дом има два модела на кораби – легендарният британски ветроходен кораб “Къти Сарк” и испанският галеон “Св. Йоан Кръстител“. И двата поставени достатъчно високо, извън обсега на едногодишната му дъщеря Лора. А и на котката.

[divider]Корабното предизвикателство[/divider]

 Построй ми “Къти Сарк” А1 Блог

Още като дете Влади вижда макет на голям кораб в един хотел и красотата му го привлича. “Винаги съм искал и аз да имам такъв модел,” казва той. Но минават години преди той да превърне това първо впечатление в действия. Първоначално Влади започва да проучва детайли около корабните модели, но бързо му става ясно, че те са “безумно скъпи” – цената на най-високия пети клас е от 20 до 50 хил. евро. “Разбрах, че не мога да си позволя такова нещо и реших, че ще си го направя сам”, казва Влади.

През 2011 г. като част от поредицата “Великите кораби” издателство DeAgostini започва седмица след седмица да пуска парчета от галеона “Св. Йоан Кръстител“, но за Влади процесът е твърде бавен. Затова той си купува модел на “Къти Сарк” и се “сблъсква с цялата проблемна история” на окомплектоването му. “Започваш от нулата, не знаеш какво да направиш, дори в YouTube няма достатъчно информация как да се справиш с предизвикателствата.”

 Построй ми “Къти Сарк” А1 Блог

Едно от тях например е огъването на дъските. Влади гледа филм за реставрацията на истински кораб и вижда, че процесът на огъване включва нагряване на дъските на пара, за да се овлажнят и после да се осукат. Съответно той слага дървото във фурната, а под тях – тава с вода. Влади нарича това един от хилядата мънички детайли, с които се сблъсква в тези 3500 часа, които посвещава на дългия един метър макет на “Къти Сарк”. Следват проблеми с оцветяването на частите, връзването на такелажа (системата от въжета и макари), който е миниатюрен. Като цяло процесът е свързан с обработката на много видове материали и спойката между тях – нещо меко казано сложно. Завършването на проекта “Къти Сарк” – макет от клас четири, отнема на Влади общо три години работа. На “Св. Йоан Кръстител“, който е от клас три, той посвещава още две години и след около 1500 часа труд го завършва през 2015-а.

Крайният резултат е великолепен. Влади Саралиев кани екипа на Mteller в дома си. Двата корабни макета са на рафтове, а за него вече са просто част от интериора. “Приятелите ми първоначално мислеха, че се майтапя, когато им казвах с какво ще се занимавам, казва Влади. Но когато видяха колко са красиви моделите, започнаха да се възхищават. Някои по-прагматични казваха, че хвърлям твърде много труд за нещо, на което след половин година ще спра да обръщам внимание.”

[divider]След корабостроенето…[/divider]

 Построй ми “Къти Сарк” А1 Блог

В това отношение те са прави, защото Влади отдавна не стои да съзерцава корабните модели. Но той казва, че са него много по-важен е бил самият проект на изработката им, изграждането, решаването на проблеми. Той научава много неща, търси информация и си обяснява много процеси.

А и този проект, както и другите му хобита, много улесняват семейния му живот. Влади казва, че съпругата му Славина е най-прекрасният човек на света – “тя ме подкрепя във всичко, а това, че всеки си има своите занимания никога не ни оставя без тема за разговор вкъщи.”

Още повече тя помага по време на процеса на сглобяването на корабните модели. Влади няма нервите да боядисва най-малките детайли под лупа, но Славина няма проблем с това.

Под чертата Влади казва, че търпението не е било ключовият фактор за завършването на двата кораба. По-скоро е било желанието да прави нещо с ръцете си. “Обичам да създавам неща, споделя той. Дори и да мога да си ги платя.” Влади разказва, че наскоро си купува кухня, но си купува сам нужните инструменти да я сглоби. Инвестицията е идентична с това да плати на майстори, но така може да обърне внимание на детайли, които те биха пренебрегнали. А и важното за него е сам да създава.

Той казва, че има планове да направи още един корабен модел –  на британския боен кораб HMS Victory, участвал в битката при Трафалгар през 1805 г. Той е още по-сложна изработка, от най-високия клас на моделите. Но този проект ще трябва да почака – “докато детето не дръпне малко, ще е абсурдно да се захвана,” смее се Влади. Това потвърждава една мисъл, която той споделя малко по-рано в разговора ни, когато ги питам дали докато е работил по завършените два модела, се е посвещавал само на тях. “Никога това не ми е било топ приоритет, отговаря той. Животът има твърде много хубави страни, за да го посвещаваш само на една от тях”.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*