Успехът на фондация “Очи на четири лапи” през годините е тясно свързан с Мтел – а днес отново с подкрепата на телекома тя разширява дейностите си.
Борбеността на председателя на фондация “Очи на четири лапи” Албена Алексиева и подкрепата на Мтел са причината в България да се обучават кучета, помощници на хора с увреждания. Това е скъп и сложен процес, а историята на фондацията, която е основана преди 16 години, също е изпълнена с предизвикателства. Не че те плашат Албена: “Животът ме е научил, че ако искаш – можеш, казва тя. Ако не опиташ, няма как да успееш.”
Тя ослепява на 13-годишна възраст и въпреки че не е “затворник на слепотата”, винаги трябва да разчита на приятелска или семейна подкрепа. Когато през 1999 г. се сдобива с куче водач от Германия, то променя живота й. “Колкото и да се бориш, в теб има фрустрация, казва Албена. Освен, че ме пазеше от безобразните препятствия по софийските улици, кучето ме освободи от нея. То беше терапия за мен.”
Aлбена признава, че идеята за създаването на фондацията се ражда чисто егоистично. Тя получава първото си куче с голяма финансова отстъпка от училище в Германия, което смята да отвори филиал в България. Не е сигурна, че след като то си отиде, ще може да си позволи ново. “Тогава реших, че мога да създам училище за кучета водачи, казва Албена. Учила съм психология и журналистика и знам как да представя нещата пред хората. Защото в случая обществената подкрепа е ключова – едно такова училище работи на социален принцип – обществото осигурява ресурса това скъпо куче да отива безвъзмездно при слепия човек.”
Това е доста амбициозна задача и след основаването на фондация “Очи на четири лапи” през 2000 г., тя преминава през трудна фаза. Албена популяризира организацията в медиите, пише писма на различни фирми за подкрепа – включително и на Мтел, но дълго време се чувства като Робинзон Крузо. Просто пуска писма в бутилка, с надеждата те да достигнат до някого.
Ангажираността на Мтел за проекта, според нея, идва случайно и е просто съдба. “Бях на едно обучение и секретарката на фондацията ми се обади, спомня си Албена днес. Каза ми – ако не си седнала, седни. Мтел иска да ни подкрепи като част от корпоративната си социална отговорност.”
Това се случва през 2003 г. Албена казва, че преди това изявите й в медиите са били следени дълго време от компанията, която тогава решава, че иска да инвестира в проект, който е устойчив, ще се развива и ще прави важно нещо за хората, към които е адресиран.
Оттогава насам, Мтел е ежегоден дарител и спонсор на фондация “Очи на четири лапи”. Думата устойчивост тук е ключова. Албена казва, че през годините организацията е имала и по-крупни дарители, но с манталитета, че помощта се прави еднократно. “Благотворителността в България най-често се развива кампанийно,” смята Албена. И именно заради това Мтел дава пример със своите дейности в областта на корпоративната социална отговорност – те просто се правят системно и с ясна цел и идея.
Първият дарителски договор с Мтел на стойност 16 хиляди долара полага крайъгълен камък в дейността на фондацията на Албена. Със средствата тя изпраща инструктор, който преминава обучение в Русия. Това е Мартина Маринова, която е главен инструктор на проекта и до ден-днешен.
Впоследствие телекомът финансира и ремонта на училището за кучета водачи, което отваря врати през 2007 г. “Тогава започна и пълният цикъл на работата ни – развихме развъдната програма, мрежата от приемни семейства, обученията на кучета и ползватели. Това са независими процеси, които обаче текат едновременно,” разказва Албена Алексиева.
Оттогава насам фондация “Очи на четири лапи” е пример за успех на благотворителните инициативи в България. В нейната програма са обучени 56 кучета, водачи на незрящи, които са предадени на своите ползватели в цялата страна. Стойността на едно куче за целия период на обучение е 15 хиляди лева, но то се получава безвъзмездно – така де, срещу сумата от 1 лев, заради старото поверие, че кон, куче и оръжие не се подаряват.
Високите разходи за обучението карат Албена да казва, че проектът й постоянно се бори за оцеляване. Това обаче не я спира да разширява дейностите му.
Mteller се среща с Албена Алексиева в една голяма стая, която е преддверието между сградата на фондацията и полигона, на който се обучават кучетата. В записа влиза много лай, екипът ни получава и по някое облизване от минаващите лабрадори. Обстановката е спартанска, но излъчването на всички, замесени в проекта, показва, че те се борят за една и съща кауза.
[divider]Новите служебни кучета[/divider]
И не смятат да спират. “Имаме самочувствието и професионалния капацитет, че можем да разширим услугите, казва Албена. Имаме яснота за потребностите от служебни кучета, които можем да подготвим, и започваме да го правим.”
Новите две насоки, в които ще се подготвят кучета, са като помощници на хора с двигателни увреждания и диабетици. По първата част вече дори има предадено куче, асистент на човек в инвалидна количка, а други две се обучават в момента. “Те работят в затворени помещения, обяснява Албена. Неговите задачи са по команда да отваря и затваря врати, да носи предмети, въобще да помага в битови ситуации.”
Другият проект също е много амбициозен. Toй е насочен към обучаването на кучета за диагностика на диабетични кризи. Те могат да сигнализират при промяна в нивата на кръвната захар на стопанина си, защото усещат началото на тези процеси по миризмата и така могат да спасяват животи.
Междувременно тече и обучението за кучета водачи на незрящи. Като цяло в момента в училището на фондация “Очи на четири лапи” има 9 кучета, в различен етап на обучение. Две от тях са предвидени за асистенти на хора с двигателни увреждания, шест се обучават за кучета водачи, а още едно или две ще са за диагностика на диабет.
[divider]Инициативите на Мтел и “Очи на четири лапи”[/divider]
Всички тези дейности продължават със силната подкрепа на Мтел по всички фронтове. Компанията и фондацията имат няколко традиционни инициативи, които помагат за видимостта на проекта.
Една от тях е кръщенето на кучетата водачи, които получават освен името си и фамилията Мтел. Ежегодното събитие получава широко отразяване в медиите. Друга такава инициатива е т.нар. “Вечеря на тъмно”, която се провежда от три години, последните две от които с помощта на Мтел. На нея в рамките на 30 минути, таргетирана група хора – служители, журналисти, бизнесмени, дипломати – е поставена в реалната ситуация на незрящите. На вечерята присъстват и хора с кучета водачи, за да бъде показан примерът им.
Последната идея в партньорството между двете организации беше стартирана дни преди Коледа през 2015 г. Мтел започна дарителска акция за фондация “Очи на четири лапи” директно в магазините на компанията. Паралелно със събирането на средства, така отговорната мисия за обучаване на кучета водачи става още обществено представена и се фокусира внимание върху проблемите на незрящите в България.
Албена Алексиева казва, че е рано да се прогнозира крайният резултат от дарителската акция, която ще продължи общо шест месеца. Привличането на обществения интерес е само едната страна на монетата, другата е чисто финансовата. За нея обаче от фондацията не са капризни. “Всички средства са добре дошли, за да продължаваме да случваме нещата,“ казва тя.