Богдан Чуков е тестинг експерт в Мтел от 2005 година насам. Вече 11 години той първи вижда и тества най-новите модели телефони, както и отговаря за тяхното обслужване и софтуерните им актуализации.
Дани, както го наричат приятели и колеги, казва, че си е „попаднал на мястото“. Въпреки, че много хора си мислят, че той „по цял ден цъка някакви игрички на готини телефони“, всъщност не е точно така. Да, телефоните са готини, но в работата си той трябва да е внимателен дали новият софтуерен ъпдейт, например, е разработен добре и е напълно подходящ за съответното устройство, преди да бъде пуснат към потребителите. Офисът, в който работи, е като музей на мобилните телефони – може да се намерят всякакви модели, от най-новите до най-старите.
Попитахме Дани най-важните въпроси, свързани със софтуерните ъпдейти. Вижте какво отговори тестинг експертът.
Как да знаем кога имаме нужда от ъпдейт?
Дани: Софтуерната актуализация се пуска от производител, за да подобри, добави или да поправи някоя функционалност по мобилното устройство. Ако не се направи актуализацията, след време самите приложения, инсталирани на мобилния апарат, ще сигнализират, че е нужен ъпдейт.
Как да разберем коя версия използва телефонът?
Дани: Обикновено това се намира в меню Settings -> About -> Android: X.X.X Build: XXXXXXX.
За iOS: Settings -> General -> About -> Version: XXX (XXX).
За Windows mobile: Settings -> System -> About -> Device information -> More info -> OS Build: XXXXXX
Как да инсталираме новия ъпдейт?
Дани: Мобилните устройства сигнализират за софтуерна актуализация обикновено със знак „!“. Стандартно това може да се види в горния десен ъгъл на иконата „Настройки“ или да използвате директно нотификациите на апарата си и той ще ви отведе директно в менюто за инсталиране. Вече всички производители предлагат така наречения “Software Update Over The Air”. Не са ви нужни кабели за свързване с компютър. Ако устройството, което притежавате, е по-специфично, то ще ви изпише как трябва да се случи актуализацията. За стандартна актуализация „Over the Air” единствено се иска мобилното ви устройство да има достатъчно налична батерия. Ако няма, телефонът ще изпише, че му трябва захранване от ел. мрежата.
Има ли опасност от загуба на файлове и данни и, ако да, как да ги съхраним и предпазим?
Дани: Софтуерната актуализация няма да повреди или изтрие запазените файлове в паметта на апарата. Ако желаете, можете да свалите информацията от мобилното устройство на компютър и след това да направите актуализацията.
Има ли възможност най-новата версия на операционната система да не е съвместима с телефона? Как да разберем това?
Дани: Производителите на мобилни устройства разработват всеки софтуер за конкретния модел, за да може да се ползва веднага след актуализацията. Ако софтуерът е оригинален, няма как да не е за конкретния модел. Ако допълнително свален от неизвестен източник се инсталира на мобилен апарат, в този случай има сериозен риск да повредите телефона, който ползвате.
Възможно ли е да нямаме достатъчно памет за софтуерния ъпдейт?
Дани: За съжаление, това е често срещана ситуация. Ако сте препълнили паметта на мобилния апарат, няма как да можете да свалите актуализацията. Апаратът се нуждае от свободно пространство от паметта и след това да инсталира новия софтуер. За да актуализирате софтуер, свалете информацията си на компютър и изтрийте файлове от телефона.
В кои случаи е по-добре да не правим ъпдейт?
Дани: Не е желателно да правите актуализация със софтуер, който е от неизвестен източник. В този случай рискувате да повредите телефона си. Производителите на мобилни апарати разработват всеки софтуер и съвместно с нас всеки такъв се тества и проверява преди да е пуснат към крайните потребители.
Каква е разликата (ако има такава) между ъпдейта на Android и iOS?
Дани: В процеса на актуализиране на Android и iOS няма разлика. Всяка актуализация и за двете операционни системи е с цел да подобри или да поправи някоя функционалност или да добави нова такава. Разликата е в предлаганите услуги, функционалности и работа на операционната система.
Имайте предвид, че всичко описано е валидно, когато мобилното устройство има правилно потребление. Т.е. няма инсталиран софтуерен ъпдейт от неизвестен източник, не е мокрено или удряно по начин, който да навреди по вътрешните елементи на апарата и пр.
Кое е най-често допусканата грешка от потребителите при поддръжка на софтуера на своя смартфон?
Дани: Вариантите не са много, но за съжаление, повечето от тях са доста фатални за устройствата. Например, вадене на батерията на апарата по време на актуализация, махане от захранване по време на актуализация и продължително натискане на бутони. Ако бъде прекъснат процеса на актуализация, рискът от повреждане е много голям и тогава трябва да потърсите оторизирана сервизна помощ.
Има ли нещо, което трябва да се направи след актуализацията?
Дани: Препоръчвам след като приключи софтуерната актуализация, да рестартират телефона до фабричните му настройки. Затова е добре предварително да запазят файловете си на компютър.
В сайтовете си повечето марки мобилни устройства (например, Sony, Samsung, Huawei, Lenovo, iPhone и пр.) дават съвети за своите модели, а някои предоставят и възможността да проверите коя е последната софтуерна актуализация за вашето устройство.
Аврам says:
Кога Samsung S7 ще получи ъпдейт на андроид 7 за мтел абонатите.
Ваня Божилова-Стоянова says:
SW версия с Android 7.0 e одобрена от наша страна на 12 януари 2017 година. Въпрос на време е Samsung да пуснат версията към потребителите. Кога точно ще стане това е решение на Samsung.
Калин Георгиев says:
Благодаря за интересното интервю 🙂 Имам въпрос за Alcatel Idol 3 4.7″ Dual SIM 6039K — моделът тестван ли е при Вас и очаква ли се скоро актуализация към Android Marshmallow?
Юлиян Арнаудов says:
Здравейте,
Ето отговорът на нашия експерт: Мтел не е тествал посочения от Вас Alcatel Idol 3 4.7″ 6037K Dual SIM, който е с две SIM карти, компанията е тествала и продава модела Alcatel 6037Y Single SIM, който е с една SIM карта. За актуализацията до Android Marshmallow за посочения от Вас модел от компанията производител обявиха, че няма да се правят актуализации.
Oleg Petrov says:
Страхотно интервю! Поздрави!
Само не разбрах, защо му викате Дани на Боко 🙂
Стоян Шиков says:
Аз искам да питам експерта един въпрос. Защо когато телефона е с ваш код (локализиран за вашата фирма) фирмата пуска ъпдейт и вие трябва да добавите едно две приложения бавите ъпдейта с години а някой път дори не ги пускате? Последно стана така с телефона ми Алкател идол 2.
Ваня Божилова-Стоянова says:
Здравейте,
Ето отговорът на нашия експерт:
Ако модел е бил персонализиран за нас, персонализацията се прави още от самото начало, преди да бъде пуснат модела в продажба. Производителят има правото да премахне или добави приложения от своя страна също.
Конкретно, за модела нямаме промяна в персонализацията от пускането му на пазара и в последствие не сме искали промени от наша страна. Без значение от модел производителят сам решава дори и след тест от наша страна кога да пусне софтуерна актуализация за даден регион и дали изобщо да я пуска. Някой модели имат доста разновидности, пригодени за различните региони поради различните технически изисквания. В този случай, ние сме пуснали в продажба модел Alcatel Idol 2 версия 6037Y. Същият модел може да е наличен под същото търговско име, но да е различна версия за различен регион. Тази версия може да се е нуждаела от актуализация и е нормално да има разлика в наименованията на софтуерите. Ако за дадения период не сте получили актуализация на ползваният от Вас мобилен апарат, без значение от марка и модел, в случая производителят е преценил, че не е нужно да се пуска.
Анонимен says:
Ето кой бил човекът заради който получаваме ъпдеити (дори и тези засягащи сигурността) месеци след пускането им от производителите. Благодаря г-н Чуков за усилената работа но предпочитам да използвам алтернативни методи на инсталация за да сложа на усртоиствата си ъпдеити веднага щом са налични от производителя.
Ваня Божилова-Стоянова says:
Здравейте,
Ето отговорът на нашия експерт: Няма разлика дали ще свалите актуализацията през официалните страници или от самия апарат. Софтуерът е един и същ и е проверен съвместно с нас от производителя. Ако имате предвид софтуер от трети разработчик, имайте предвид, че няма как да се покрие гаранцията за работа на мобилното устройство.