В края на всяка година анализатори и експерти дават своите прогнози за тенденциите и новостите в индустрията, които предстоят през следващите 12 месеца. В повечето случаи прогнозите остават несбъднати, защото са твърде амбициозни. За други – макар и реалистични – се оказва, че е било твърде рано или липсва достатъчно интерес.
Има обаче прогнози, които се сбъдват. При това доста точно. Обикновено, това са очаквания, които са насочени повече към бизнеса и развитието на технологиите. Тенденциите, които ще оформят новата посока на индустрията и обикновено водят до по-дългосрочни и мащабни промени.
Сбъднатите прогнози на 2016 г.
Възходът на чатботовете
Една от най-точните прогнози за 2016 г. беше популярността на чатботовете. Доста анализатори очакваха, че те ще са интересен сегмент, който заслужава внимание. Може би обаче малцина не са изненадани от наистина големия интерес към чатботовете. Във Facebook Messenger вече има над 11 000 чатбота на различни компании. Всеки от тях може да води сравнително елементарни разговори с потребителите. Според анализ на McKinsey и BusinessInsider 80% от компаниите планират да използват чатботове най-късно до 2020 година.
Автономни автомобили
Друга прогноза, която надскочи очакванията, е прогресът на самоуправляващите се автомобили. Мнозина очакваха, че през 2016 г. още компании ще се присъединят към сегмента и ще конкурират Google в опит да са първите, които ще създадат пълноценни автономни автомобили. Случи се нещо повече. Такива коли вече не само се движат по пътищата. Uber например дори започна да извършва превози на съвсем реални клиенти с помощта на автономни коли. Разбира се, засега те още имат шофьор за всеки случай, но новата ера при автомобилите вече е реалност.
Изкуственият интелект
Възходът на изкуствения интелект също надскочи очакванията. През тази година изкуственият интелект на Google победи един от най-добрите играчи на играта Го в света. При това в няколко игри. Всички водещи компании усилено работят по развитието на изкуствен интелект за най-различни цели. Макар и масовият човек да не го осъзнава и да не го разбира, интелигентни алгоритми вече участват в работата на много от услугите на Google и на Facebook. Изкуственият интелект вече може да прави и изкуство. Алгоритмите на Google написаха първата си песен и поема през тази година. Това изглеждат доста малки стъпки, но всъщност са от огромно значение и поставят основата за постепенното ускоряване на напредъка.
Виртуалната реалност
През 2016 г. се сбъдна и друга прогноза. Виртуална реалност стана съвсем истински бизнес, който се радва на доста голям интерес. Имаше известен риск, че виртуалната реалност може да последва съдбата на 3D видеото и да бъде отхвърлена от потребителите. Хората обаче се оказаха доста заинтригувани, като на интерес се радват както аксесоарите като Samsung Gear VR, така и очилата HTC Vive и Oculus Rift. При добавената реалност 2016 г. беше белязана и от голямата популярност на играта Pokemon GO, която спечели милиони фенове по целия свят. При положение, че виртуалната (и добавената) реалност е още в доста ранна фаза на разработка, бъдещето на сегмента изглежда доста обещаващо. Стига работата да не се забави и да се изпусне инерцията от завишения в момента интерес на потребителите.
Стрийминг на живо
Петата сбъдната прогноза е ръстът на стрийминга на живо в интернет. Тя беше направена неколкократно от основателя на Facebook Марк Зукърбърг. Той е твърдо убеден, че хората много харесват да стриймват преживяванията си на живо в интернет и затова фокусира бъдещето на Facebook към тази услуга. През лятото на годината Facebook е засякла десетки хиляди едновременни стрийминга. Едно от най-гледаните е 45-минутно видео на двама души, които „взривяват” диня с ластици. То е гледано от над 800 хил. души едновременно и има над 300 хил. коментара. При положение, че Facebook има над 1.5 млрд. потребители, подобни мащаби ще са нещо нормално за живите излъчвания, а Зукърбърг очаква и иска да постигне точно това.