От емотиконите до онлайн стикерите

За доста хора онлайн стикерите, които използваме в чат-приложения като Viber или Facebook Messenger, са естествена еволюция на емотиконите. Донякъде може да са прави, макар че историята, концепцията и приложението им са съвсем различни. Емотиконите имат доста по-богата история в телекомуникациите, като дигиталният им вариант се появява още в зората на компютърните технологии и интернет.

Онлайн стикерите, като тези във Viber или Facebook се появяват едва преди няколко години, но бързо набират популярност сред потребителите. Тяхното предимство в сравнение с емотиконите е, че могат да изразяват много по-силно и пълно емоциите на хората в дигиталната комуникация. Освен това, стикерите са инструмент за монетизация на онлайн услугите от страната на чат-приложенията, без да се жертва потребителското изживяване.  За да разберем повече за тях, трябва да се запознаем както с тяхната история, така и с тази на емотиконите.

Предистория и създаване на емотиконите

Първите опити за пресъздаване на емоции в комуникациите може да се проследи още с развитието на морзовия код и телеграфа. През XIX век в наръчници за ползване на телеграфните услуги е записано, че се ползват специални кодове за „любов и целувки“. Първоначално това е числото 73, което в началото на XX век е изменено на 88. Друга следа за потенциално използване на емотикон е в речта на Абрахам Линкълн от 1862 г., в която се съдържа бележката „ръкопляскания и смях ;)“. При нея обаче историците продължават да спорят дали символите накрая са сложени умишлено или става дума за грешка при набора.

За истинско начало на емотиконите и символите на „усмихнато лице“ и „намръщено лице“ (съответно 🙂 и 🙁 ) се смята септември 1982 година. Скот Фалмън предлага двете комбинации от символи да се ползват за маркиране на шеги и на сериозни съобщения. Постепенно вариациите и приложението им се разширяват. От символи те постепенно еволюират в отделни картинки и дори анимации. В момента има всякакви възможности, анимации и безкрайни дизайни на емотиконите. Но тяхната същност остава запазена и до днес – потребителите да могат да изразяват моментните си чувства чрез различни дигитални „лица“.

Появяват се и разклонения на емотиконитеемоджитата, например, са за изразяване на чувства чрез различни картинки. Такива могат да са катерички, мечки, призраци и други. Те започват да се налагат в Япония през 90-те години на миналия век и постепенно се разпространяват по целия свят и в различни приложения. Всъщност, емоджитата поставят прехода от емотикони към стикери.

Онлайн стикерите – от Фукушима до целия свят

В Европа стикерите са популярни основно покрай чат-приложението Viber: едно от първите, които въвеждат подобни графични елементи. Историята на стикерите започва от трагичните събития в Япония през 2011 година, когато силно земетресение удари островната държава и беше последвано от мощно цунами. За голяма част от света то се свързва с аварията в атомната електроцентрала в префектура Фукушима. Заради бедствието южнокорейската интернет компания Naver разработва мобилното приложение Line, което да помогне на японците за бърза чат-комуникация. Причината е, че в този период телеком мрежите на островите нямат капацитет да поемат всички гласови услуги и затова се преминава към онлайн чат-приложения и текстови съобщения.

В началото на 2012 г. Line пуска и първите стикери, които бързо набират популярност. Малко след тях Viber също вижда възможностите им, след като японската компания Rakuten придобива Viber. Почти веднага след сделката през 2014 г. популярното чат-приложение пуска собствени стикери.

Стикерите предлагат много по-богато илюстриране на емоции, като това се дължи на няколко фактора. Първо, става думи за големи картинки, които не е задължително да се ограничават само до емоджи или до един предмет. Те могат да пресъздават цели сцени и състояния, както и да включват по няколко главни герои едновременно. Подобни са и собствените стикери на Мтел.

В България Viber се използва от над 2.8 млн. души, като най-популярните стикери са използвани в над 8.7 млн. съобщения до средата на декември. Те ще са налични напълно безплатно до края на февруари за всички потребители на Мтел.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*