Голямата популярност на смартфоните и видео игрите създаде известни проблеми на пазара на играчки. Голям брой деца предпочетоха да имат PlayStation, Xbox и/или смартфон вместо екшън фигурки, кукли и плюшени играчки. След известен спад на продажбите, обаче интересът се завърна, като заслуга за това имат и самите играчки, които започнаха все повече да се възползват от новите технологии.
Хит през миналата година на пазара в САЩ станаха интерактивни същества, познати като Hatchimals, произвеждани от компанията Spin Master. Това са плюшени играчки, които са като популярните преди години тамагочита. Детето трябва да изчака неговия герой да се излюпи от специално яйце и след това да му помогне в неговото отглеждане чрез внимание и игри. Подобни „умни играчки” помогнаха на пазара, който само в САЩ се е повишил с 5% през 2016 г. и е достигнал 20.4 милиарда долара.
Време е за игра
Дълго време технологиите и играчките някак не си подхождаха. Успехът на Hatchimals обаче явно намери правилната формула. Вместо технологиите да играят основна роля в играчките, по-добре е те да имат допълваща функция. Останалите производители на играчки веднага забелязаха това и подготвиха своите алтернативи, които представиха по време на едно от най-големите изложения за играчки в света в Ню Йорк. Тази година то почти се превърна в технологично изложение, защото имаше толкова много предложения, които се възползват от интернет, мобилни приложения и смартфони, без да махат класическата магия и привлекателност на играчките.
Типичен пример за технологична играчка е Woobo. Тя прилича на кръгло плюшено мече. Вместо пластмасови очи има цветен дисплей, на който има електронно нарисувани очи и вежди. Това позволява на Woobo да симулира различни емоции, когато усети допир или прегръдка, както и да показва картинки. А картинките се показват, когато Woobo разказва история на детето. По-впечатляваща е възможността на Woobo да се свързва с интернет и да води разговор с детето. Играчката може да отговаря на различни въпроси, като има и система за разпознаване на гласа. Разчита се и на изкуствен интелект, който анализира реакциите, въпросите и отговорите на детето.
Всичко това се изпраща до мобилно приложение на смартфона на родителя, който може да вижда анализ как се развиват вербалните умения на малчугана. Чрез приложението може да се изпращат и още истории и песни към Woobo, като дори има и функция за директен гласов разговор между родител и дете.
“Холограмното” Барби
Куклата „Барби” също се възползва от новите технологии. Компанията Mattel представи холограмно „Барби”, което е изцяло виртуално. Тя „живее” в пластмасова розова къща, като е изцяло интерактивна. Свързана е с интернет и може да бъде личен асистент и да казва какво е времето, какви са задачите за деня. Холограмното „Барби” може да променя външния си вид, цвета на кожата, облеклото. Управлява се чрез гласови команди и освен като асистент, може да се използва и като инструктор по танци, като изтегля уроци от интернет и ги преподава. И това не е концепция – играчката е напълно реална и ще се продава още тази година.
За феновете на супергероите пък има нов модел на Батмобил, при това на версията, която Батман ще използва в тазгодишния филм „Лигата на справедливостта”. Освен, че се управлява чрез дистанционно, колата свети, има скрити оръжия и дими от ауспуха си. Батмобилът има и вградена камера в кокпита, която показва на екрана на смартфона гледната точка на Батман. Технология за добавена реалност пък наслагва допълнителни препятствия и противници, които трябва да бъдат заловени с помощта на батмобила.
Играчки с двойна употреба
Играчките през 2017 г. са пълни с технологии, които не само забавляват, но и помагат за обучението на децата. При това го правят като приятно допълнение без да са натрапчиви. Има още много подобни предложения, които ще направят своя дебют на пазара още тази година. Все така шарени и забавни, но и доста по-умни с модерни технологии, без това да пречи или да намалява класическите преживявания с тях.
Разбира се, свързването с интернет води и до проблеми със сигурността. Наскоро хакери са взели имейлите, паролите и други данни на над 800 000 притежатели на плюшените играчки CloudPets. Оказало се, че базите данни са достъпни онлайн и дори не са защитени с парола и за хакерите е било „детска игра” да се сдобият с данните. CNN съобщава, че те дори са имали достъп до над 2.2 милиона записа на гласови съобщения, предавани чрез играчките. Самата компания обяви единствено, че записите не са компрометирани, но не даде повече подробности за хакерската атака.
Преди време и куклата Hello Barbie, също предизвика полемика заради възможността си да „подслушва” какво се говори около нея. Причината – тя се активира чрез гласова команда и постоянно „слуша” в очакване. Затова производителите на играчки ще трябва да обърнат повече внимание на киберсигурността, ако искат не само да привлекат интереса на хората с умните си играчки, но и да не ги прогонят заради проблеми с хакери.