Темата за развитието на изкуствения интелект е сред любимите на технологичната индустрия в момента. Компании и инвеститори влагат милиарди долари в създаването на все по-умни системи и машини. Човечеството пък очаква момента, в който като по филмите на голям екран пред тях ще се появи виртуален образ, който ще говори и ще се държи като човек и ще ознаменува създаването на изкуствен интелект.
Това надали ще се случи. Изкуственият интелект няма да бъде грандиозна иновация, която се появява от нищото и за една нощ променя света. Всъщност, изкуственият интелект вече е тук. Той е сред нас и го използваме всеки ден. Различни форми на изкуствен интелект подбират резултатите в търсачката на Google, филтрират спама в имейла, говорят с потребителите чрез гласовите асистенти Siri, Cortana, Google Assistant, Alexa и др. Разновидности на изкуствения интелект управляват първите автономни автомобили.
Развитието на всичко това ще продължава, често без масовият потребител да осъзнава това. Поглеждайки назад обаче, човек най-лесно може да види напредъка на изкуствения интелект. Разбира се, пред тази технология все още стоят много предизвикателства за решаване, преди тя да отговори на футуристичните очаквания. Това е неизбежно и още тази година ще трябва да се случат много неща, за да може темпото на развитие да се запази. Това включва и известно преосмисляне на направеното.
Сбогом, чат ботове
Както с всичко останало, покрай изкуствения интелект също има много хиперболизиране. Един от големите хитове са т.нар. чат ботове. Те позволяват на компаниите да разполагат с автоматизирана система, която води елементарен разговор с клиентите и им помага с най-често задаваните въпроси, преди да ангажира оператор. Според Брадфор Крос, който е партньор в инвестиционния фонд Data Collective (DCVC), през 2017 г. ботовете няма да оправдаят очакванията.
В своя публикация в сайта си Крос казва, че ботовете не са правилният подход за автоматизация на бизнес процеси. Хората искат персонализирана комуникация и ботът не може да им я даде. Освен това интерфейсите на приложенията все още не са подходящи и удобни. Има и много грешно разчетени сигнали, които хората използват, за да започват нови компании и проекти с неясни резултати. Крос подчертава, че никъде не казва, че изкуственият интелект не е готов. Според него проблемът е в начина му на прилагане, за да се извлече максимална полза.
Машинното обучение (не) е услуга
Изкуственият интелект е доста скъпа технология. Тя изисква сериозни ресурси, които не са по силите на повечето компании. Затова някои от тях, като Google, Microsoft, Amazon и IBM например се опитват да направят така, че всеки да може да използва техните интелигентни системи, които да са част от клауд услугите им. Според Крос, този тип „изкуствен интелект като услуга” е обречен. Причината е проста. Тези, които знаят за какво да го използват, знаят и как да го правят, и не се нуждаят от помощ. За тези, които не знаят, сегментът е твърде сложен и този тип услуга не им помага да го разберат.
Новото начало
Крос очаква през тази година доста компании в сегмента на изкуствения интелект да отпаднат, а по-добрите просто да бъдат купени от големите играчи. Означава ли това, че през 2017 г. изкуственият интелект ще направи стъпка назад? Не, той ще се пренасочи към сегментите, където може да направи доста по-големи промени по-бързо. На първо време това са финансовите услуги, здравеопазването, енергетиката, транспорта. Ще има и напредък в областта на тежката индустрия, земеделието, науката за подобряване на качеството на живот.
Масачузетският технологичен институт (MIT) също коментира в своя сайт, че през тази година вероятно ще има известно недоволство заради нереалистичните очаквания. Учените очакват, че все пак това ще се отрази добре на индустрията и ще й помогне да се изчисти от ненужните стартъпи и гръмки мечти.
MIT очаква, че през тази година ще се извърши много работа и по подобряването на работата на изкуствения интелект с различните езици. Това е сферата, в която интелигентните алгоритми все още изпитват най-много трудности. За тях не е лесно да разбират как хората се изразяват. Езиците са сложни и постоянно се променят, затова не можем да очакваме скоро да водим пълноценни разговори със смартфона си. Но пък тази година ще ни доближи още повече и до тази цел.