Ако сте били тийнейджъри в края на 90-те и в началото на 2000-та, със сигурност имате ясен спомен как масово се сваляха MP3 файлове, за да създаде неповторимата музикална колекция. А най-голямото предимство на тези файлове беше, че можехме да запишем 10 пъти повече песни на едно CD в сравнение с традиционните CD Tracks за аудио диск.
Именно поради относително малкия размер на файловете, MP3 форматът помогна за популяризиране на свалянето на музикални изпълнения. Това от своя страна стана причината за значителна промяна в музикалната индустрия през първите години на хилядолетието.
Форматът MP3 стана популярен заради малкия размер на файловете. Той увеличи почти 10 пъти броя на песните, които можем на запишем на едно CD.
Краят на формата MP3
В наши дни стриймингът на музика е предпочитан от потребителите. Данните показват, че приходите от стрийминг услуги са се увеличили със 60% спрямо миналата година в целия свят. За сметка на това, приходите от свалянето на музика отбелязват спад от 20%.
Може би това е причината дружество „Фраунхофер“ (Fraunhofer Gesellschaft), което се финансира от германското правителство и разви формата през 80-те години на миналия век, да обяви, че спира да дава лицензии за някои патенти и софтуерни решения, свързани с MP3.
Краткото съобщение посочва, че MP3 все още е популярен формат в целия свят, но „въпреки това повечето съвременни услуги за мултимедийно съдържание като стрийминг на телевизия и музика използват модерните ISO-MPEG кодеци като формата AAC или новите MPEG-H формати.“ AAC е „по-ефективен от MP3 и предлага по-голямата функционалност“, според Бернхард Грил, директор в Fraunhofer. Той е допълнил, че неговата организация също е помогнала за разработването на ААС, който „реално е наложеният стандарт за сваляне на музика и видео на мобилни устройства.“
AAC е форматът, който се използва от iTunes, а Spotify разчита на свободния софтуер Ogg Vorbis.
Разбира се, MP3 ще продължи да се поддържа. В основната си той не е защитен от патенти в САЩ и Европа, което означава, че както компаниите, така и потребителите могат да го използват както намерят за добре. Но форматът няма да бъде развиван и налаган, което постепенно ще доведе до неговото изчезване.
Възходът на стрийминга на музика
Ако погледнем световните тенденции в музикалната индустрия, ще видим, че решението на „Фраунхофер“ не трябва да ни изненадва. Според годишния доклад на International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), продажбите на музика в Европа са се увеличили с 4% през 2016 година, но регионът остава доста разнообразен когато става въпрос за стрийминг.
Смартфоните и по-доброто качество на интернет връзката позволиха навлизането на стрийминг услуги, които работят с други формати.
В Швеция стриймингът на музика заема 69% от пазара в страната и е отбелязал ръст от 9,9%. За сравнение в Германия, четвъртият по големина пазар на музика в света, физическите продажби са били 52% от целия пазар. За сметка на това приходите от стрийминг в Германия са се увеличили със значителните 73%. В цяла Европа увеличението на приходите от стрийминг е 45,5%.
България също започва да възприема новите начини за разпространение на музика. Проучване на НСИ за 2016 година показва, че 40% от интернет потребителите в страната използва стрийминг услуги.
Изглежда е дошло време MP3 да бъде заменен от по-новите и модерни формати. Пред MP3 има още няколко години, но по всичко личи, че стриймингът е технологията на бъдещето.