Yahoo ще остане в историята като една от най-важните компании в зората на популярността на интернет. Дълго време компанията беше лидер, с който се сравняваха всички останали. Днес обаче това далеч не е така. Компанията е изгубила голяма част от своята репутация, съвсем скоро ще има нов собственик и е постоянно затрупвана от сериозни проблеми със сигурността на данните на потребителите.
Къде сбърка Yahoo, за да стигне до тук? За съжаление, не е само една грешка. Компанията е основана в университета Станфорд от Джери Янг и Дейвид Фило. Те създават сайта със семплото име „Jerry and David’s Guide to the World Wide Web” през януари 1994 година. Целта му е семпла – да има директория с адреси към други интернет сайтове, която е подредена по йерархия и жанр. През април преименуват сайта на Yahoo. Те казват, че името символизира Yet Another Hierarchical Officious Oracle, но са го избрали най-вече заради самата дума Yahoo.
Ударното начало
В края на 1994 г. сайтът вече има над 1 млн. посещения. Двамата му основатели виждат голям потенциал за развитието на бизнес и се отдават на идеята. Започват по класическия път на стартъпите – търсят инвеститори, набират финансиране. За разлика от повечето стартъпи днес обаче yahoo излиза на фондовата борса още през 1996 година. Това се оказва добър ход, защото точно тогава започва и ръстът на интернет порталите. Те стават все по-популярни сред хората, което привлича и още инвеститори.
Yahoo не разчита само на портала. Компанията активно се разширява и създава чат приложението Yahoo Messenger и купува по-малки играчи, които превръща в Yahoo Games, Yahoo Groups и др. Придобива и хостинг компанията GeoCities. По време на dot-com балона през 2000 г. – 2001 г. Yahoo е голям хит, като акциите на компанията достигат 118 долара. Тогава тя сключва споразумение с Google, за да ползва нейната търсачка в портала си.
Yahoo е и една от малкото компании, които оцеляват след „пукането” на dot-com балона, макар и акциите й да падат до едва $8. Дори това не спира портала, който продължава с активното разработване и пускане на нови услуги. От 2004 г. обаче започват да се забелязват сякаш първите по-сериозни грешки на компанията.
Първите проблеми на Yahoo
Най-напред Yahoo се отказва от търсачката на Google, решавайки да си направи своя технология. Последва пускането на платена услуга за сайтовете, които искат да се включат на челни места в резултатите на търсачката. Идеята обаче не допада нито на сайтовете, нито потребителите. През това време Yahoo сякаш не може да намери посока и купува наред всякакви компании. Тя придобива Flickr, blo.gs, del.icio.ous, пуска календар, Yahoo Music и др. Същевременно се бори да отговаря и на силната атака от страна на Google с Gmail.
Постепенно все повече от действията на Yahoo се явяват отговор на Google. Компанията сякаш не може да намери посока, в която да тръгне и да поведе пазара, а просто се старае да отговаря на конкуренцията. Това започва да се отразява на компанията и през януари 2008 г. тя съкращава 1000 служители. През ноември Янг се оттегля като изпълнителен директор, а през декември компанията съкращава още 1520 служители заради икономическата криза.
През годините Microsoft прави поне три опита да придобие Yahoo. Компанията отказва оферта от $44.6 млрд., като казва, че е твърде малка. Това изненадва всички, защото всъщност предложението е с 62% по-голямо от тогавашните цени на акциите на компанията. Започват критики към ръководството й, че води Yahoo по неправилния път и в ущърб на интересите на инвеститорите и акционерите.
Microsoft не се отказва и дори поставя ултиматум за враждебно придобиване чрез призоваване на инвеститорите да изберат ново ръководство. Акциите на Yahoo продължават да падат, а интернет услугите й остават на заден план. В крайна сметка започват нови преговори между двете компании, като през 2009 г. сключват споразумение търсачката Bing на Microsoft да стане основна за Yahoo, при това без софтуерният гигант да плаща. В резултат, акциите на Yahoo се обезценяват още и стават общо с 60% по-евтини спрямо момента на голямата оферта на Microsoft година по-рано.
„Нямаме идея какво правим”
През 2009 г. Yahoo има ново ръководство и започва да променя дизайна си и опитва са смени своя фокус. Новият изпълнителен директор Карол Барц признава, че компанията няма идея какво всъщност представлява. След серия проучвания Yahoo решава, че ще бъде „дом в интернет” за потребителите. Формулировката не води до нищо и хаосът продължава. Започва поредица от смени на изпълнителни директори, реорганизации и съкращения.
През 2012 г. Мариса Майър напуска Google, за да оглави Yahoo с амбицията да преобрази компанията. Майър започва ударно, като придобива Tumblr за 1.1 млрд. долара. Освен това обновява Flickr, предлага сливане с видео портала Hulu и др. Всичко това има краткотраен ефект с леко повишение на потребителите през 2013 година. Въпреки това популярността на Yahoo продължава да спада в дългосрочен план.
През 2015 г. основният й бизнес с онлайн реклами и търсене на практика се оказва без никаква стойност. Компанията продължава със съкращенията и сама започва да си търси собственик докато харчи над 2 млрд. долара за придобивания на по-малки фирми, от които не произлиза нищо. Интересът обаче е слаб и в крайна сметка успява да сключи сделка с телекома Verizon за около 4.8 млрд. долара – близо 10 пъти по-малко от офертата на Microsoft през 2008 година.
Болезненият край
Дори и тази сделка не минава без проблеми. Миналата година бяха оповестени данни, че Yahoo е била жертва на няколко мащабни хакерски атаки още от 2013 г. насам. Данните на над милиард потребители са били компрометирани. Очаквано, това никак не се харесва на Verizon и компанията дори обмисля да се откаже от сделката. След това поисква допълнително намаление на цената и след нови преговори тя вече е с 350 млн. долара по-малко.
От интернет лидер Yahoo се превръща в компания с милиард потребители, която не може да си намери собственик. Историята показва, че става дума за поредица от спорни решения и най-вече отказ те да бъдат приети като грешка. Друг проблем на Yahoo се оказва попадането на компанията в капана на догонването на конкуренцията и липсата на ясен фокус какво всъщност иска да предложи.
Така, вместо да търси решения на актуални за потребителите проблеми, Yahoo опитва да е всичко за всеки, без ясна представа как да го направи. Това е пагубен подход за всеки бизнес и най-вече в технологичния бранш, където промените са бързи и постоянни. За сега бъдещето на Yahoo във Verizon остава като бранд на сайтовете си. Основната цел на Verizon обаче не е да ги възроди, а просто да се възползва от тяхната аудитория за онлайн реклама. Това също не вещае значимо бъдеще на малкото останало от Yahoo.