Смесени чувства предизвикаха новите, умни светофари в столицата сред жителите на големия град. Някои са доволни – казват, че чакат по-малко. Други са раздразнени – роптаят, че стоят пред светофара двойно по-дълго. Най-недоволни са пешеходците, които трябва да пресекат голям булевард – в този случай имат едно „зелено“ до средата на булеварда, където е разделителният остров, и после още едно „зелено“, за което в общия случай трябва да чакат още толкова.
[divider]Светофари за шофьори[/divider]
Както може да се предположи, най-доволни от умните светофари са шофьорите. След първоначалните настройвания на светофарните уредби, които в почти всички случаи предизвикаха колосални задръствания за по 3-4 дена, интелигентният механизъм започна да работи гладко. Задръстванията намаляха осезаемо.
Всъщност “умното” кръстовище е като здравия стомах – когато работи добре, изобщо не осъзнаваш, че го има.
[divider]Как работи[/divider]
В общия случай умните светофари работят чрез индукционни спирали, вградени под асфалта. Тези спирали засичат кога отгоре има кола и тя чака.
Индукционните спирали обаче не са достатъчни, за да се разбере кога има нормално количество коли и кога – тежко задръстване; те не разпознават дали пред светофара стои лека кола, автобус на обществения транспорт или товарен камион. Затова по-новото поколение умни светофари разчитат и на камери, вградени във външната светофарна инфраструктура. Такива са умните светофари и в София.
[divider]Какво се случва[/divider]
В светофарните уредби сензорите, камерите и контролерите преброяват колите на всяка колона. Данните се изпращат към централизирана система за анализ. На база преброените цифри в съчетание с определени заложени правила в системата динамично се преразпределя времето на светене на различните светофарни сигнали по различните направления.
Кръстовището на Г.М. Димитров и Драган Цанков е едно от първите, оборудвано с “умен” светофар. На него са проведени и голяма част от изпитанията за намаляването на времето на чакане на червено.
Така ако на дадено кръстовище на единия от булевардите се натрупа голяма опашка, светофарът ще осигури по-дълъг зелен сигнал за тях.
[divider]Първите резултати от умните светофари[/divider]
Първите наблюдения показаха, че системата за интелигентни кръстовища в София намалява времетраенето на едно пътуване с около 30%, обяви Столичната община. В резултат на това се постига намаляване вредните емисии от транспорта с 20%. Разходът на гориво при автомобилите пък спада с около 7-9%.
„Умната“ функция на кръстовищата позволява и значително по-лесно преминаване на превозните средства, които се движат в специален режим – линейки, автомобили на пожарната служба и полицейски коли. За тях времето за преминаване се намалява с 50%. Това е установено чрез тестове, проведени по поръчка на Столична община.
[divider]Неудобствата остават за пешеходците[/divider]
Всичко това се нрави на шофьорите, но не толкова на пешеходците. Дори и голяма тълпа да е струпана пред пешеходния светофар, тя няма да получи предимство пред автомобилния трафик.
От фирмата, внедрила системата, обясняват това с т. нар. „циклограма“. Това е задължителна комбинация от дадена последователност и дадено времетраене на изпълнението на серия циклично повтарящи се задачи на дадена машина – в случая светофарната уредба. Тези циклограми са подчинени на закона за движение по пътищата и задължават общината всяка светофарна уредба да „извърта“ определен цикъл от сигнали за всички участващи пътни артерии при определен минимум от време – независимо, че на тези артерии може да няма нито едно превозно средство. Иначе казано, пешеходецът ще трябва да изчака да се извърти частта от цикъла, предшестващ „неговото“ зелено – независимо дали на кръстовището има много или малко коли.
Петте кьошета: с пет пътни артерии, докато се “извърти” циклограмата, пешеходците се събират на тълпи.
Технически погледнато заданието е спазено изрядно. Заданието обаче дава приоритет на автомобилния трафик пред този на човеците.
Друг парадокс е пресичането „до средата“. Тази конструкция буди действително недоумение у градоустройствените експерти:
„Кой нормален човек иска да стигне до средата на улицата? Пешеходецът пресича, защото иска да стигне до отсрещния тротоар,“ казват те. Закономерно от това чутовно безумие произтича негативно последствие. Все по-често пешеходци, принудени да чакат двойно по-дълго, за да пресекат, се решават да нарушат закона и да притичат на червен сигнал. Резултатът – много повече опасни ситуации на пътя.
Ключът към това недоразумение е липсата на разбирането, че градът е място за хората.
Именно удобството на хората трябва да е водещият фактор в планирането на градската инфраструктура. Тази липса създава гротескни резултати: влагат се крупни инвестиции в проекти без предварителен анализ, без последващ мониторинг, но най-вече без мисъл за „ползваемостта“. Този термин, въведен в практиката първоначално от компютърната индустрия („usability”), обозначава годността на даден обект да бъде използван от хората лесно, интуитивно, без затруднение. Ползваемостта не присъства сред критериите за изграждане на градски инфраструктури, нито се проверява след изпълнението им.
Всичко това идва да покаже, че „умните светофари“ в крайна сметка са точно толкова умни, колкото са умни и „умните телефони“ – а именно, колкото са умни онези, които им възлагат задачите.
[divider]Перспективи[/divider]
Ако оставим настрана човешкия фактор, бъдещето за технологията на умните светофари всъщност е много хубаво. Те ще са ключови в настъпващата ера на безпилотните автомобили. Тогава умните светофари ще „казват“ на колите кога да минават спокойно, кога да побързат, накъде е най-добре да завият, за да избегнат трасетата с по-натоварен градски трафик.
Ако на даден път е възникнал инцидент или пък има голямо събитие (например концерт или мач) и движението там е затруднено, то умните светофари в радиус от няколко километра координирано ще пренасочват колите по обходни маршрути, за да не се създават задръствания. Умните светофари ще знаят кога и къде тече ремонт, за да препратят автомобилното движение по алтернативни маршрути. При снеговалеж умните светофари ще „затварят“ улици и булеварди, които не са добре почистени, за да предотвратят катастрофи и бедствия.
Остава и човеците да ги използват така мъдро.