Изгодни цени, сравнимост, навременни доставки, перфектно обслужване – това са неща, които смятаме за “задължителни”, когато пазаруваме онлайн. Днес обаче нещо е на път да се промени радикално във въпросния пейзаж. Идва ерата на пазаруването във виртуалната реалност – уникално преживяване, което размива границата между уеб пространството и реалния свят. Това ще е удоволствие и удобство без аналог в реалността – да си едновременно в няколко магазина, да разглеждаш продуктите им детайлно, да мериш и да изпробваш едновременно при няколко търговеца – и всичко това от дома си!
Първи тестове
Все повече и повече големи онлайн търговци вкусват света на виртуалното пазаруване.
Alibaba беше сред първите, които проведоха тестове. В края на 2016 г. популярният китайски онлайн магазин пусна “Buy+”, опит за магазин с елементи на виртуална реалност, който може да бъде тестван чрез VR очила. С него хората можеха да “ходят” през магазина, да видят артикулите, които се продават, да добавят някои от тях в своята „количка” чрез задържане на погледа върху тях.
eBay в Австралия опита подобен подход. Те създадоха VR магазин, който не копира който и да е реален физически магазин, но се състоеше от мрежа от “плаващи” артикули за продажба.
IKEA отиде малко по-далеч, за да провери какво може да бъде виртуалната реалност. Те предложиха система, която позволява на потребителите да проектират собствени кухни чрез HTC Vive.
В Индия мебелната супермарка Urban Ladder пусна VirtUL в VR среда, която позволява на купувачите да виждат легла и мека мебел в предварително проектирани помещения, да могат да променят тъканите и цветовете им, за да получат по-добра представа как ще изглеждат реално.
И други големи компании стартират опити за VR магазини.
Три ползи от виртуалната реалност (най-малко)
За потребителя пазаруването във виртуалната реалност е много по-интерактивно. Във VR магазин можете да разглеждате например хладилник – съвсем пълноценно: да го обърнете, да отворите вратите му, да видите какво има вътре, да издърпате чекмеджетата му. Това е ново усещане и размива разликата между виртуалност и реалност.
С VR човек може да посети всеки магазин на всяко място. Преживяването може да се превърне в наистина вълнуващо събитие. Представете си булка и нейните шаферки, месец преди сватбата, всички живеещи в различни страни по света, но пазаруващи заедно за специалния ден, пробвайки рокли и различни обувки!
Пазаруването във виртуалността е „потапящо”, всепоглъщащо преживяване. То е много по-реалистично от пазаруването онлайн. С виртуалната реалност хората могат да видят обектите в реалистична среда – например градинска пейка сред истинска градина в слънчев летен ден.
Но това е само началото, а вече се задава и следващото ниво на виртуалната реалност – VR с “добавена стойност”. Иначе казано това виртуална реалност, комбинирана с добавена реалност (augmented reality – AR), така че хората могат да тестват продукти спрямо собствените си, лични условия. Например? Например да пробват дрехи.
Техническата платформа Cimagine да речем предостави на купувачите инструмент, който им позволява да подреждат мебели от онлайн магазина й в собствените си домове. За целта те трябва да качат няколко снимки от къщата си. Приложението създава визуализация на това как дадените мебели ще паснат на обстановката в дома.
Някои компании дори позволяват на потребителите да пробват дрехи. С помощта на технология за картиране на тялото е възможно да се “облече” тениска или рокля от VR магазин и да се установи дали тя приляга добре на тялото, как изглежда човекът в нея. Пример за това е магазинът True Fit VR.
Вече разполагайки с мощни маркетингови системи – като CRM и BI – собствениците на онлайн магазини могат да създадат такова виртуално преживяване за своите клиенти, каквото едва ли може да се изпита и в най-добрия магазин. Нивото на персонализация може да създаде усещания, каквито никога досега не е виждал. Представете си, че човек пробва костюм, използвайки истинските данни за тялото си – софтуерът създава визуализация за това как ще му стои костюмът; в този момент внезапно получава оферта за смайваща отстъпка за фини кожени обувки от любимата му марка, които идеално прилягат точно на този костюм.
Нов начин за вземане на решения
Има неща, които са трудни за пазаруване онлайн. Едва ли някой би купил непознат вид парфюм чрез онлайн магазин, а VR има още много път да извърви, преди да може да възпроизведе подобни елементи от реалния живот. Други обаче са много по-приятни във виртуалната среда.
Ваканционните разходки и пътуванията като цяло ще се радват особено много на виртуалното пазаруване. Човек с VR очила може лесно да “отиде“ на кратко пътуване на далечен екзотичен остров с подводно гмуркане и обиколка сред корали и цветни риби. Тогава той може да реши дали наистина иска да се озове там – и дали да си купи пътешествието до този остров.
Мебелите са друга област, в която продажбите чрез магазин VR могат да станат по-добри от реалния си аналог. Тъй като хората могат да “изпробват” как някои мебели се вписват в собствените им домове, те ще се чувстват по-комфортно така, отколкото ако обикалят истинските мебелни магазини.
Продажбите на имоти също могат да се възползват от VR. Когато дадена къща се продава, например, виртуална разходка вътре в нея може да даде на потенциалните клиенти истинско усещане за това какво е мястото – без да губят време за действително посещение на място. И брокерът ще спести много време – само тези, които имат сериозно намерение към обекта, ще се свържат с него за допълнителна информация.
Предизвикателства
Хардуерът за VR пазаруването все още е на много ранен етап. VR очилата са твърде обемисти, тежки, несгодни. Освен това има и други технологии, които са необходими, за да улеснят пазаруването и да направят преживяването реалистично. Има сензори за движение на очите (каквито вече се използват в някой геймърски компютри от висок клас), които проследяват посоката на погледа и „осветяват“ това, което човекът гледа. Сензорите за движение на ръцете също ще са нужни – те могат да позволят “докосване” на обектите и взаимодействие с тях. Технологиите за картографиране на тялото ще са потребни с цел тестване на дрехи, бижута, аксесоари и др.
Творческият маркетинг е друго предизвикателство. Виртуалната реалност е нещо повече от 3D дизайн на съществуващите продукти и услуги – това не е достатъчно, за да създаде приятно преживване. Търговците ще трябва да бъдат много креативни. Те ще трябва да мислят и да създават нови преживявания, които отиват отвъд преживяванията в реалния свят или дори неща, които в действителност са невъзможни.
The North Face, например, наскоро представи своя нова колекция за зимни облекла с помощта на виртуалната реалност: те поканиха клиентите си на специална “екскурзия” с VR очила, изпращайки ги в снежна планина с шейни, теглени от хъскита.
В експеримент през 2016 г. McDonald’s прикани журналисти да “влязат” в кутия за Happy Meal чрез виртуална реалност. “Въоръжени с виртуална четка, те украсяваха кутията в щури цветове, бидейки заобиколени от гиганткси хапки Happy Meal” – казва Джеф Буут, журналист на Time.com.
Някои експерти смятат, че VR пазаруването не трябва да бъде реплика на реалния свят, а съвсем ново чувство. “Има една стара и изтъркана картина, която много хора си представят за VR търговията… – ходене от виртуален магазин във виртуален магазин в някаква тримерна среда, подобна на Second Life 3D, преминаване към различните елементи и контрол с жестове …”, казва VR експертът Дан Андерсън. Той вярва, че начинът, по който сърфираме в интернет днес, определя съвсем различен подход при VR магазините. Това ще бъде ново преживяване, което предлага невиждани гледки, реалистичен опит и бързо сравнение между много оферти едновременно.
При всички положения устремът на първенците ще бъде възнаграден. Тези, които сега вървят по трудния път на VR, най-рано ще разберат какво се харесва на хората, какво им е приятно, какво приемат и какво отхвърлят.
Цената
Цените са третото голямо предизвикателство. Засега разработката на VR приложения все още е много скъпа за собствениците на онлайн магазини. Превръщането на 2D света в реалистична виртуална среда изисква инвестиции. Задачата е по-трудна, имайки предвид, че потребителите използват много различни технологии – различни устройства (лаптопи, таблети, смартфони), различни периферни устройства за периферни устройства, различни софтуерни програми. Поради тази причина засега само големите електронни магазини могат да си позволят да предложат VR.
Но това ще се промени след няколко години. Да не забравяме, че първият двуядрен процесор за персонални компютри беше представен от Intel и HP през 2003, а днес всички имаме многоядрени процесори в смартфоните си…