Twitter, Pinterest, Instagram, Reddit, Google+… социалните мрежи са многобройни, но няма спор, че Facebook е цар измежду всички тях. Статистическите данни за нея са умопомрачителни. Facebook имаше 2,01 милиарда потребители в края на юни 2017. Добавяйки средно по 20 милиона нови всеки месец, социалната мрежа може да завърши настоящата година с 2,1 милиарда активни потребители. Това е близо 1/3 от цялото население на света. Как се получи така, че Facebook стана номер едно сред социалните мрежи?
Лесно
Да публикуваш във Facebook е лесно. Можете дори да дадете таблет с включен Facebook в ръцете на баба си и тя ще може да се ориентира и да публикува – всичко е толкова лесно.
За всякакво съдържание
Всичко, което на човек му се прииска да сподели, е лесно за публикуване. Искате да покажете снимка? Лесно е. Искате да споделите не една, а 150 снимки? Пак е лесно. Искате да се изфукате с видео? Пак е въпрос на два клика. Искате да избълвате писание с дължината на неделно църковно нравоучение? Пак е лесно.
Еднакво лесно е да споделиш своя собствена снимка или линк към чужда, да покажеш заглавие от вестниците, да редактираш публикацията си, да приканиш познати да й обърнат внимание…
Емоционално
Човек е провокиран да споделя, когато изпитва някакво вълнение. Може да е радостен, гневен, влюбен, вбесен, отчян… за всяко състояние има поне три палитри с изразни средства. Всеки може да напише как се чувства, да се обрисува с емотикон, дори да “изкрещи” вълненията си чрез анимация. Може да се поспори доколко в реалния живот имаме толкова много средства да изразим моментното си състояние и то да бъде чуто и видяно.
Неограничено
Почти всичко е възможно във Facebook. Тук няма ограничение за максимален брой символи на текста, няма ограничение за броя снимки, за техния обем, за мегабайтите на видеото… Във Facebook може всичко.
Публично и лично наведнъж
Едно от безспорните предимства е възможността за „публично“ говорене и „личен разговор“, съвършено интегрирани. В цялостна система са съчетани и публичните изказвания в първо лице, и дискусионните „клубове“ със затворена аудитория, и месинджър за индивидуален разговор „на 4 очи“.
Тематични групи
Нарастващ брой хора се включват във Facebook не за да пишат активно, а за да следят тематични групи.
Тематичните форуми винаги са имали огромна притегателна сила. Групите във Facebook обаче са по-лесни от всяка друга форма на форум. Някога участието в тематична онлайн общност беше въпрос на усилие: регистрираш се, попълваш куп данни, после от личната си поща потвърждаваш, евентуално чакаш одобрение от администратор – а, за да поканиш някой приятел по интерес, трябваше да извървиш почти същата трудна процедура. Днес със своя Facebook профил всеки може да се включи в най-различни тематични групи.
Най-хубавото е, че човек може да открие общ интерес с особи, за които не е подозирал, че има сходство – може да се окаже, че с човек, с когото се познаваме само бегло по работа, имаме обща страст към месенето на хляб с квас, например.
Приятели от цял свят
Мрежата от приятели във Facebook е най-голямата възможна, която човек може да има – няма друга социална мрежа, която така ловко да сформира и разширява кръга от познати.
Той „издирва“ роднини, отдавна забравени съученици и състуденти, та даже и хора, които сме виждали веднъж в живота си, но са ни оставили някакъв отпечатък в съзнанието. Е, не всички са такива, които бихме нарекли приятели, но със сигурност наистина ги познаваме.
Постоянно развитие
Всички тези удобства са в постоянно развитие. Всеки ден Facebook се променя по малко, често пъти незабележимо за потребителите. Всяка трохичка удобство става още по-лесна и по-интуитивна.
Изкуствен интелект
Зад леснотата, лекотата и удобството на Facebook стои колосален обем работа – алгоритмите за интелигентно управление на социалната мрежа. Това са всички онези частици машинен „ум“, които се „досещат“ какво би могло да ни интересува, да ни трябва или да ни провокира. Качваме снимка, а Facebook нежно ни кани: „Разкажете нещо за тази снимка“. Ако има човешки лица в кадъра, ще попита дали не искаме да тагнем някой приятел. Умен като човек, нали? Само че всичко това са алгоритми, алгоритми…
Тези алгоритми се подобряват и обогатяват всеки ден. Всяка нова частичка машинен „ум“ се произвежда само за около 4 часа, разказаха наскоро експерти на Facebook на форум в България. Това е времето, в което неколцина софтуеристи пишат код, след тях експерти по ползваемостта и тестери за качеството проверяват как работи новият механизъм, безпощаден екип от специалисти по сигурност тестват новия код и го връщат за поправка, ако е нужно. До края на работния ден новата доза изкуствен интелект е готова и веднага “излиза онлайн”.
Тези умни алгоритми правят възможно да виждаме във фийда си това, което най-много ни вълнува. Пак те „издирват“ нашите близки и познати от цял свят и ни предлагат свързване с тях…
И ако за нас, ентусиазираните потребители, удобството и „умът“ на Facebook са приятни, то за бизнеса те означават много повече. Корпоративните маркетингови съобщения са перфектно таргетирани благодарение на този изкуствен интелект. Те достигат до заинтересованите страни, добре селектирани по всички демографски признаци, защото Facebook знае за всеки свой потребител откъде е, къде се подвизава, от какво се интересува, за какво говори най-често и съответно какви теми го вълнуват. А бизнесите са готови да плащат на драго сърце за такова добро таргетиране.
В резюме
Предвид всичко това Facebook изглежда е „бетонирала“ позицията си на цар на социалните мрежи. Естествено, нищо не е вечно, но… Най-верятно още немалко време няма да има кой да я детронира.