Facebook започна новата година с доста проблеми и промени. През януари компанията направи три големи нововъведения в т.нар. News Feed или потокът от новини и публикации, които потребителите виждат в профилите си. Предстоят и още промени, които са продиктувани от желанието на Facebook да реши проблемите си.
Това е основната задача и на Марк Зукърбърг, която самият той си постави за тази година. Зукърбърг още отсега вижда, че това ще е доста по-трудно, отколкото е очаквал и то не заради технически пречки или предизвикателства. Всъщност, технологията е най-най-лесната част от задачата.
Социалната мрежа се опитва да се хареса на всички и все повече осъзнава, че това не е никак лесно. Всяка промяна в News Feed-а веднага провокира остри критики от медии, анализатори и сякаш обърква потребителите, вместо да ги улеснява. Междувременно инвеститорите се отдръпват и Facebook се постави в ситуация, в която трябва да угоди на всички, при това бързо.
Какво се случва
По-рано през януари Facebook обяви, че намалява броя новини и публикации от фирми, които ще се виждат в профилите на потребителите. След това компанията оповести, че ще създаде рейтинг система за достоверността на медиите. Проблемът е, че тя ще се базира изцяло на отзиви от потребителите и то на два въпроса, които проверяват доколко потребителят е запознат с тези медии и доколко им има доверие.
В самия край на януари Facebook обяви и трета промяна. Ще дава приоритет на локалните новини според региона, в който се намира потребителят. При това тези местни новини ще са видими с приоритет дори и потребителят да не следва такива медии, а просто, защото някой негов приятел го е направил. Facebook планира и още новости в News Feed-а през тази година, които ще обяви на по-късен етап.
Всяка промяна обаче беше посрещана с остри критики. Първи бяха медиите, които очаквано никак не са доволни от намаляването на видимостта на техните новини. Те обаче повдигат и логичния въпрос кой и как ще следи доколко въпросната рейтингова система на Facebook действително е коректна и не е изкривена от фалшиви гласувания. Има и опасения, че подобна система ще изолира потребителите в балони, в които виждат публикации, които подкрепят техните идеологии и разбирания без значение дали са подкрепени с коректни факти или не.
Какво може да направи Facebook
В профила си във Facebook, Марк Зукърбърг пише често по темата и като цяло повтаря едно и също: той е убеден, че промените са за доброто на обществото и постепенно нещата ще се наредят. През тази година Facebook ще продължи да прави промени и да опипва почвата, за да види какво работи и какво не. Фактът е, че няма как по друг начин компанията да разбере с кои мерки може да помогне най-добре, както твърди че иска да направи. Надеждата й е, че така не само ще помогне на обществото, но и ще намали критиките от политиците, в каквито скандали се забърка през миналата година.
Преди това обаче Facebook има и един по-важен собствен проблем, който трябва да реши – да успокои инвеститорите и акционерите си. През миналата седмица компанията представи финансовите си резултати и побърза да каже, че всичките промени в момента, включително намаляващото време, което потребителите прекарват в социалната мрежа, всъщност са за добро и ще се отразят положително на бизнеса й, отбелязва The New York Times. „Смятам, че времето, което хората прекарват във Facebook, ще става по-ценно. Ако хората си взаимодействат повече, това ще създаде по-здраво общество. Когато те е грижа за нещо, си готов да виждаш реклами, за да го подкрепяш”, смята Зукърбърг.
Какво ще се случи с медиите и компаниите, които разчитат на Facebook за източник на трафик към сайтовете си? Според няколко експерти по маркетинг, които коментират пред сайта MarketingLand, реално промените на Facebook не влияят особено на медиите. „Органичният трафик е мъртъв и спада от години. Преди тези промени той вече беше по-малко от 1% за страниците. Победителите ще продължават да побеждават и популярните страници ще продължават да са популярни”, смята Марк Шафър.
Според него и Джей Баер, тези промени не са нищо ново и просто официализират неща, които и до момента се знаят от експертите. Единствено некачественото съдържание няма да се вижда, което и без това не предизвиква реакции и взаимодействия от потребителите. Пам Муур смята, че Facebook не е решение за маркетинг проблеми и е просто един от многото инструменти. Експертите смятат, че популярност на публикациите във Facebook се достига най-вече с плащане, което ще продължи да е фактор и занапред.