Дигитализирани, високотехнологични, но без „fancy” технологии. Такива бяха умните коли, които през 2018 година дефилираха на Световния мобилен конгрес в Барселона – изложението, което се приема за определящо тенденциите в индустрията на мобилните комуникации. Тази година големите автомобилни производители не бяха заложили на ултра-хипер-мега-яки нововъведения, които вземат акъла, а по-скоро на прагматични решения. Тенденцията явно е вече към плавна автоматизация и дигитализация на колите, а не към гръмки футуристични идеи. С изключение единствено на летящата кола на снимката по-долу, която беше показана като част от демонстрацията на как би изглеждал градът на бъдещето.
Дали това е крачка назад?
В предишните години на този форум се показваха хай-тек коли с куп фантастични функции. Имаше например полицейски автомобил, способен да показва холограми върху предното стъкло, за да може водачът да вижда текстови предупреждения и знаци, без да пренасочва погледа си. Имаше хипер-електромобили, в които изобщо не е ясно кое е мястото на водача. Всичко това безспорно бе смайващо и ни оставаше усещането, че сме попаднали в секретната лаборатория на Джеймс Бонд.
Време беше тези визии да се „приземят“ и това като че ли стана тази година. Умните коли, които видяхме на MWC 2018, демонстрираха интересна, логична и реалистична, но не и главозамайваща автоматизация в няколко направления.
Технологии за добрия водач
Така може да се определи едната група подобрения, които видяхме в много от модерните коли. Напредъкът на сензорните системи и цифровата фотография е направил възможно вграждането на многобройни датчици, които наблюдават водача и неговото поведение. Те следят, например, накъде гледа – дали не отмества поглед от пътя настрани за твърде дълго време, дали не пропуска важен обект на пътя, дали не е уморен и разсеян, дали не започва да задрямва зад волана. В много от случаите това става чрез вградени в таблото дискретни камери.
Тази наглед обикновена кола има на арматурното табло 4 камери. Те знаят по всяко време всичко за водача и неговите дейности.
Технологии за наблюдение на пътя
Този род системи следят останалите участници в движението, включително пешеходци и колоездачи. Задачата им е да видят кой накъде се е устремил и да предвидят вероятността от нежелан контакт. В тази категория попадат камери, сензори и радари от най-различни видове, заедно с елементи на прогностичен софтуер. Той следи и разпознава кой обект на пътя какво е (колоездач, пешеходец, моторист и т.н.), кой накъде се движи, с каква скорост, по каква траектория. Софтуерът прогнозира кои от обектите къде ще се озоват и как автомобилът може да се движи, без да се получи нежелан контакт с околните. Тази година много от демонстрираните автомобили на MWC 2018 включваха в някаква част подобни технологии.
Електрическите автомобили тази година бяха по-малко в сравнение с миналата, но пък бяха висококласни.
Технологии за комуникация с мрежови центрове
И автомобилната, и комуникационнта индустрия изглежда са стигнали до извода, че няма нужда всички данни непременно да се пращат в „облака“, за да се анализират. Много от данните е по-добре да се пресмятат на място.
Така например ако има втора кола в съседната лява лента, не е необходимо нейното присъствие да се анализира в отдалечен облачен център за данни, за да се установи, че в този момент не би било подходящо да се прави маневра с изместване в съседната лява лента. Това спокойно може да бъде преценено локално – от вградения бордови компютър.
Преносът на трафични данни в мрежата е необходим за много по-мащабни и цялостни приложения. Това са данните, нужни за анализ на комплексната пътна обстановка, съчетани с информация за текущи и очаквани метеорологични условия (от крайпътни метеостанции, например), за ремонти (от пътната администрация) и др. Тогава и мрежовите услуги за автомобили придобиват друг облик. Те реализират визията за умните пътища. Могат да подават към автомобила предупреждения например за задръстване в града, в който колата ще навлезе след 50 километра, за да се препроектира маршрутът й; да алармират за тежки метеорологични условия от другата страна на планината, след прохода, и т.н.
Ултрабързите връзки от пето поколение остават тема на разговорите относно бъдещите коли. 5G за автомобилния трафик ще е безценен и с бързия анализ на трафични данни в облачните центрове, и с инфо-развлекателните си възможности. В този ред на мисли на MWC 2018 бе демонстриран реален (не прототипен) автомобил с гигабитова 5G връзка, в който пътниците могат да изтеглят филм за секунда-две и да се забавляват безкрайно, докато пътуват.