По-сериозен, по-сдържан и по-хомогенен беше блясъкът на Световния мобилен конгрес в Барселона тази година. Изложението на последните новости в комуникационната индустрия прозвуча сериозно, делово, с фокус върху индустриалните приложения и обществено полезните функции, без „медийни истерии“.
107 хиляди души са посетили голямото изложение – почти толкова, колкото бяха и през 2017 година, когато бе поставен рекорд от 108 хиляди посетители. Изложителите пък са били 2 400 – със 100 повече в сравнение с предходната година. Те показаха най-новите тенденции върху 120 000 квадратни метра изложбени площи.
По-малко азиатски джаджи
Не видяхме нашествие на безбройни знайни и незнайни китайски доставчици, каквито миналата година буквално заливаха изложбените зали с евтини телефони. Азиатските индустрии присъстваха в Барселона предимно с големи, утвърдени имена.
Без медийни истерии
MWC 2018 в Барселона нямаше шумни, зрелищни медийни анонси, каквито миналата година изобилстваха. Nokia, която направи фурор миналата година, нямаше съществени новости за показване. Детайлите за новите устройства на Samsung бяха „изтекли“ предварително, Sony не надскочи осезаемо изящните концепции, с които ни накара да ахнем миналата година. На този фон дебютът на Asus успя да изпъкне със своя…
Два свята
Най-вече обаче изпъкна друго: огромната част от новите модели телефони имитират, малко или много, iPhone X. Така светът на мобилните устройства се раздели по-осезаемо от всякога на iPhone и всички останали. Без съмнение това е ласкателно признание за Apple. За индустрията обаче надали говори добре това, че не съумява да стигне по-далеч.
Индустриални приложения в Барселона
По-слабото присъствие на джаджи като че ли намали шумотевицата в залите, за да даде предимство на сериозните, индустриални приложения. Системите за управление на водите, на автопарковете, на градските инфраструктури – такива решение дефилираха в повечето зали. Дори дроновете и бъбривите хуманоидни роботи тази година бяха показани предимно в контекста на интелигентните инфраструктури – умни пътища, умни сгради, автономни автомобили и др.
Каталуня
Желанието на Каталуня да се отдели от Испания се усещаше в и извън изложбения комплекс Fira Gran Via. В жилищните квартали много от домовете бяха закичени с жълта кръстосана лентичка – символ на волята за отделяне. Листовки посрещаха гостите във влаковете до конгресния център. Вътре в него Каталунският щанд бе огромен и настойчиво напомнящ, че уважаемите гости се намират не в Испания, а точно в Каталуня.