Не можете да отречете, че е изключително удобно да стоите на дивана вечер с чаша вино в ръка и да разглеждате любимите си онлайн магазини на спокойствие. С няколко клика вече сте поръчали желаното и единствено очаквате куриерът да се свърже с вас, че пратката ви е пристигнала.
Отивате да си я вземете и идва моментът на истината: „Точно това, което исках, ли ще е?”, „Ще ми пасне ли?”, „Дали всичко е наред?” и т. н.
По данни на Евростат за 2017 г. всеки четвърти от ползващите интернет българи, пазарува онлайн. Въпросът обаче е знаем ли как, когато поръчваме онлайн, да се подсигурим, че пратката ще бъде точно това, което сме искали? И ако не е – какво да правим? Спрямо данните на Евростат българинът най-често поръчва стоки за дома, резервира пътувания и хотели, билети за събития и купува дрехи и спортни стоки.
Ето няколко съвета как наистина да спестите време, пари и излишни нерви, пазарувайки по интернет:
Внимавайте при избора на продавач
Когато „влезете” в онлайн магазин, първо проверете информацията „За нас”. Там трябва да бъдат поместени име на фирмата, пълен адрес, имейл и телефон за контакт и линк към социални мрежи – това са важни данни, които ви информират и за достоверността на сайта.
Следващата важна стъпка е да прочетете условията за поръчка, доставка и връщане. В повечето сайтове те са описани достъпно и са лесно четими. Важно е да проследите какви са възможностите за замяна и връщане на артикули. Ако имате нещо неясно, по-добре се свържете с продавача на посочените контакти. Понякога дори е най-лесно да му оставите съобщение на страницата във Facebook.
Бъдете наблюдателни и информирани…
Ако сте си харесали дадена стока, опитайте се да я откриете и в други магазини. Сравнете предложенията и проучете продавачите, за да изберете най-добрият вариант за вас. Понякога това, което получаваме, не е точно като онова на картинката, затова наблюдавайте различните сайтове и открийте коректните, включително спрямо коментарите от клиенти. Знайте, че един отговорен продавач ще бъде достъпен, ясен и прозрачен спрямо клиентите си.
… но и толерантни
Нормално е да стават грешки, но е важно как продавачът действа, когато са допуснати. Не бързайте да „сринете” рейтинга на продавача. Ако пратката ви е сгрешена, припомнете си отново условията от сайта на продавача. Колкото по-наясно сте с правилата, толкова по-добре ще знаете как да се защитите при некоректно отношение.
Внимавайте при плащане онлайн
Ако пратката ви е с наложен платеж и възможност за преглед, е възможно, ако не ви пасне, просто да я върнете, без да плащате за нея. В такъв случай, трябва да платите само цената за куриер.
В сайтове, където плащате с карта обаче нещата се променят. Не малко гласове около нас повтарят „Внимавайте на кого доверявате личните си данни” и колкото и защитени да са онлайн разплащателните системи, ако и вие не се пазите, понякога и те не ви спасяват. Затова прочетете условията на сайта за плащане с карта и задължително се уверете, че всичко е в рамките на нормалното.
Хубавото е, че в Европейския съюз имате 14-дневен срок да анулирате покупката – т.нар. „период за размисъл”, който започва да тече от деня, в който получите поръчката. За целта достатъчна причина е и ако само сте си променили мнението, а продавачът е длъжен да ви върне парите в 30-дневен срок, като използва същото платежно средство, с което вие сте заплатили. От ваша страна стоката трябва да е запазена в търговски вид – с етикет, без следи от носене и пране. „Периодът за размисъл” не се отнася за резервации на хотел, наем на автомобили, самолетни билети и при покупка от частно лице, а не от търговец. За тях можете да следвате съветите, които вече ви дадохме.
Когато използвате онлайн магазина на Мтел, също можете да се възползвате от „периода за размисъл” и след получаване в 14-дневен срок да анулирате поръчката. Защото какво е по-хубаво от това да прочетете договора си на спокойствие вкъщи, но и да сте сигурни, че сте направили правилния избор?