Преди броени дни тестови автомобил на Uber се превърна в първата автономна кола, която причини смъртта на пешеходец. Жертвата е 49-годишната Илейн Херцбърг, а мястото – град Темпи в Аризона. Инцидентът идва скоро, след като компанията, редом с Waymo на Google, поиска от властите в САЩ да бъдат по-гъвкави и да разрешат по-бързо автономните автомобили в страната.
Никой не е виновен
Съдейки по информациите в медиите до момента, явно никой не е виновен. Силвия Моар от полицията в Темпи коментира пред San Francisco Chronicle, че по всяка вероятност Uber няма вина за инцидента. „Очевидно е, че сблъсъкът трудно е щял да бъде избегнат, независимо от типа управление на автомобила, като се има предвид как Херцбърг е изскочила отдясно на пътя”, добавя Силвия Моар.
Последното твърдение оневинява и 44-годишният Рафаел Веласкес, който е бил зад волана на автомобила по време на тестовете. Според полицията това се потвърждава от видеозаписи, за които се уточнява, че няма да станат публично достояние.
Въпреки това от Uber спряха тестовете на автономните си автомобили в региона на Финикс (където се намира и Темпи), Сан Франциско, Торонто и Питсбърг до изясняване на случая. Volvo, чиито модел XC90 е бил ползван по време на теста, също побърза да оповести, че софтуерът, ползван за автономното управление, не е тяхна собственост. Автомобилният производител, както и Toyota, чиито автомобили също се ползват от Uber за тестовете, засега отказват да коментират бъдещето на своите взаимоотношения с компанията.
Деликатният момент
Смъртоносният инцидент поставя в деликатна ситуация сектора на автономните автомобили, където се харчат милиарди за изследвания и усъвършенстване на технологията. Същата тази технология обещава да осигури по-сигурно и по-ефективно придвижване в сравнение със стандартните автомобили, управлявани от хора.
Според Wired Uber, Waymo и други компании, които развиват технологии за автономно управление на автомобили, избират Аризона най-вече заради липсата на законови рестрикции по отношение на тестовете. Американският щат не изисква специални разрешения, а единствено стандартна регистрация на превозното средство. Няма и изисквания към компаниите да предоставят данни, свързани с тестовете, които те осъществяват. До момента единствено Калифорния кара разработчиците на автономни автомобили да дават информация, включваща данни за катастрофи, изминати мили по време на тестове и колко често се налага намесата на хора по време на придвижване.
Въпросите пред автономните автомобили
Инцидентът в Аризона не може да се каже, че ражда нови въпроси, а провокира да се помисли над вече съществуващите. Най-важният: действително ли роботите са в състояние да осигурят на хората по-надеждно придвижване? Възможно ли е машината да реагира адекватно в различни ситуации и пътни условия? И ако например автономният автомобил е в ситуация да избира да спаси живота на пешеходец, жертвайки хората в колата или обратното, какво би избрал и дали точно един софтуер трябва да взема такива решения? Засега никой не се наема да даде категоричен отговор.
Важно е да бъде ясно и кой носи отговорност при възникването на инцидент. Това със сигурност няма как да е машината, но не се знае дали трябва да е човекът зад волана, компанията производител, софтуерните разработчици, пътните власти или някой друг. Макар и не пряко свързани с инцидента, на преден план излизат и аргументите на професионалните шофьори, които съвсем разбираемо твърдят, че техните качества трудно ще бъдат заместени успешно от един робот.