„Ти си хвърчило, танцуващо в ураган”. Така г-н Уайт определя Джеймс Бонд в последния филм от поредицата за популярния британски таен агент. Това определение се оказа идеално и за Марк Зукърбърг и Facebook след изминалата седмица. Социалната мрежа и нейният основател са в центъра на сериозен скандал, който сякаш става все по-сериозен и показва доста уязвимости на компанията.
Краткото припомняне на проблема е следното: Данните на 50 млн. потребители на Facebook са били използвани от британската компания Cambridge Analytica за анализи и онлайн кампании по време на президентските избори в САЩ през 2016 г. За това се разбира чак сега, след като бивш служител на компанията предава данни на водещи медии като The New York Times, Guardian и др. Те правят журналистическо разследване и публикуват резултатите от него по-рано този месец.
Краткото описване на последствията може да бъде само една дума: хаос. Най-вече за Facebook. Компанията губи над 50 млрд. долара пазарна капитализация в първите няколко дни след публикуването на разследването. Политици от САЩ и Великобритания искат Зукърбърг лично да говори пред съотвените комисии в парламентите им. Ръководителят на отдела за сигурност на Facebook Алекс Стамос се оказа, че напуска заради неразбирателство с ръководството на компанията. Официално това е ход, планиран от месеци, но се разчу в доста ключов момент.
В социалните мрежи пък се популяризира хаштагът “изтрий Facebook” (#deletefacebook). Уж на шега, но в края на седмицата той придоби сериозно значение след като Илон Мъск обяви в Twitter “какво е Facebook?” и изтри своята страница в социалната мрежа, както и страниците на Tesla и SpaceX, след като беше предизвикан от потребител. Компании като Mozilla и Commerzbank заявиха, че поне за сега спират да рекламират във Facebook. През следващите дни отзвукът от скандала със сигурност ще продължи. А и тази седмица започна с пореден нов скандал – Facebook събира данни за проведените телефонни разговори и SMS-и на някои потребители. Всичко се трупа във все по-неподходящ момент.
Проблем след проблем
Това далеч не е първият подобен скандал с Facebook. Почти през цялата минала година имаше такива проблеми около социалната мрежа. Фалшиви новини и профили, злоупотреби с реклами, опити за подвеждане на потребителите и техните данни. Всичко това изобилстваше през миналата година и дори сякаш медиите и хората привикнаха. Но скандалът с Cambridge Analytica изненада със своя мащаб, засягащ 50 млн. души.
Реакцията на Facebook и Марк Зукърбърг също „нагря атмосферата” и даде допълнителна енергия на „урагана”. Няколко дни компанията запази мълчание. Зукърбърг също. Никой не се появи да даде поне някакво обяснение или да успокои потребителите. Накаря Зукърбърг даде интервю за CNN, в което също не каза нищо съществено. Той се извини за случилото се, призна, че компанията е нарушила доверието на потребителите и не е направила достатъчно. Изрази готовност да се яви на изслушване в съответните комисии, ако е „правилният човек за тази цел”, както и заяви, че ще се преразгледат всички приложения, които имат достъп до данните на потребителите.
Всичко това обаче са мерки постфактум. За активни мерки Зукърбърг не спомена почти нищо. Той заяви, че е отворен към идеята за въвеждане на регулация, ако се намери подходящ баланс. Зукърбърг каза и че очаква опитите за злоупотреби да продължат и Facebook трябва „да открие тактиките и да им попречи”. Надали ще е изненада следващото изречение: тези коментари предизвикаха единствено още критики за липсата на ясни мерки и сякаш подсказват, че проблемът не се осъзнава в своята цялост от компанията. Или най-малкото тя няма реална представа какво да направи.
Новата реалност за Facebook
Зукърбърг е абсолютно прав за едно – тези проблеми ще продължават и ще се развиват все повече. Технологичните компании все още твърде бавно осъзнават, че с голямата си роля в обществото идва и голямата отговорност. Политическите и обществените проблеми вече се превръщат и в техни проблеми. За тези компании справянето с подобни предизвикателства ще е трудно, защото те са конструирани с идеята да развиват технологии бързо и да печелят от тях.
Сега тези фирми се оказват все по-често в обществено значими ситуации и услугите им постепенно се възприемат като комунални, а не като лукс или привилегия. А това изисква съвсем друга постройка на една фирма, нейното поведение и философия. Затова технологичните компанни ще продължат да имат подобни проблеми и занапред. Поне докато не свикнат, че освен технически и бизнес предизвикателства, вече ще трябва да се справят не само с обществени, но и със социални и дори политически бури.
Това е съвсем естествен процес при разрастването на една компания и навлизането ѝ в сферата на общественозначимото. За Facebook проблемът е, че в момента сякаш всичко това ѝ идва като гръм от ясно небе и не може да осъзнае какво се случва нито да реши какво да прави. Зукърбърг сменя няколко пъти позицията си, казвайки, че хем е отворен към регулация, но при определени условия, хем смята, че потребителите трябва сами да решават, хем е убеден, че Facebook ще намери решение, което да предложи.
Подобна реакция изглежда като опит да задоволи всички едновременно – инвеститори, политици и потребители. А това е доста трудна цел и е видимо, че Facebook няма представа как да го постигне. Но поне осъзнава, че проблемът действително е сериозен и многопластов и трябва да се реши бързо. Той засяга не само обществото, но и бъдещето на самата компания, защото с популярността си Facebook вече също зависи много от състоянието на обществото. Всъщност, компанията дори зависи повече от обществото, отколкото от самата себе си. Все пак потребителите лесно могат да си намерят други онлайн общности, където да споделят и да се организират, а основната цел на Facebook е да дава максимално причини на хората да изберат нея. В момента сякаш по-скоро рискува да направи обратното.