Изпреварва ли навлизането на автономните автомобили тяхното развитие?

Голяма част от вниманието на технологичния свят е насочено към самоуправляващите се автомобили. Водещи ИТ и автомобилни компании се състезават в създаването на ефективен и сигурен автономен автомобил. Според най-амбициозните от тях това може да бъде реалност в рамките на 5 години и дори по-малко. Но не всички са толкова уверени и смятат, че се избързва с налагането на автономните коли.

Ако попитаме Google, Uber или друга голяма технологична компания, те ще кажат, че автономните автомобили са не само неизбежно, но и дори задължително бъдеще. Колкото по-бързо то стане настояще, толкова по-добре. Според тях самоуправляващите се автомобили ще донесат повече сигурност, по-бързи и ефективни пътувания, по-малко замърсяване и още много други ползи.

Бавно, но сякаш сигурно, автомобилните производители също започват да се съгласяват. Разбира се, за тях тази тема не е толкова приятна, защото те вече десетилетия наред базират продажбите си на емоцията от шофирането. Постепенно обаче започват да виждат и други начини да продават коли, но за сега за тях е по-важно да се концентрират над електрическото задвижване, отколкото над автономното. И може би са прави.

Изкуствен интелект срещу класически системи

автомобили Изпреварва ли навлизането на автономните автомобили тяхното развитие? Мтел Блог

Един често задаван въпрос е защо се вдига толкова голям шум за потенциалните възможности за сигурност на автономните коли при положение, че и сегашните автомобили вече имат доста впечатляващи системи. Те също могат да предвиждат инциденти, да активират спирачките сами, да спазват лентата за движение, да паркират и т. н. Основната разлика е в начина на работа.

Сегашните системи са програмирани предварително и търсят изпълнението на серия критерии, за да се активират. Това ограничава разнообразието от ситуации, в които могат да са полезни. Истински автономните автомобили ще разчитат на доста по-сложен изкуствен интелект. Той трябва да може да се самообучава и да може да реагира подобаващо във всяка една ситуация, без значение дали вече е попадал в подобна. При това времето му за реакция е в милисекунди, като може да анализира ситуацията, да разработи потенциални реакции, да избере най-правилната и да я приложи. Поне на теория.

Практиката обаче се оказва доста по-различна. Само през последните няколко седмици имаше два инцидента с автономни автомобили, които завършиха с жертви. Единият от тях, за който вече писахме, беше с автомобил на Uber, който се движеше в изцяло автономен режим и не е разпознал движещата се в тъмното по платното жена, която бута велосипед. Другият инцидент беше дни по-късно с автомобил на Tesla, който е бил с активирана функция Autopilot, но катастрофира на магистрала.

Последиците

Жената и шофьорът на Tesla-та загубиха живота си заради тези инциденти. Случаите отново повдигнаха дебата за степента на развитие на автономните автомобили и показаха колко неподготвено е обществото за тях. Полицията в град Темпе, Аризона, където стана инцидентът с колата на Uber, обяви, че казусът е без прецедент. Ако вината на автономния автомобил се докаже, това ще създаде правен хаос, защото все още няма никакви закони или практика какво да се прави в такива случаи. Подобна е ситуацията не само в Аризона, но въпреки това автономните автомобили се движат в много градове, макар и с лицензи за тестове. Но ето, че и тестовете могат да доведат до фатални последици.

Лесно е да се обвини компанията за катастрофата. Особено, след като се появиха данни, че нейната система изобщо не е засякла жената на пътя. И още повече след като конкуренти обявиха, че са тествали своите системи чрез видеозаписа на инцидента от гледната точка на автомобила и заявиха, че са реагирали правилно. Случаят доведе до безсрочното спиране на всички тестови автономни автомобили на Uber.

За другия инцидент Tesla пък заяви, че функцията Autopilot все още се развива и шофьорите са задължени да държат ръцете си на волана през цялото време. Данните от катастрофиралата кола показали ясно, че въпреки неколкократната звукова и визуална сигнализация в миговете преди и по време на катастрофата шофьорът не е държал ръцете си на волана. Нещо, което правят много притежатели на Tesla от желание да пробват пълните възможности на Autopilot.

Какво да се направи

автомобили Изпреварва ли навлизането на автономните автомобили тяхното развитие? Мтел Блог

Лесно е да се каже, че тези шофьори сами са си виновни. Или че тестовите коли просто не са готови за толкова смело пускане по реалните пътища. Но и самите власти имат вина. Сега част от тях са запленени от състезание помежду си кой град или район ще си направи по-добра реклама и ще се покаже отворен за бъдещето и модерните технологии. Също така и към привличането на големите компании, които да дойдат и да инвестират при тях. Всичко това се прави с ясното съзнание обаче, че няма никакви норми и закони, които да регулират тази дейност. Затова се правят някакви базови критерии, които обаче реално не са достатъчни.

Дори бизнесът не е напълно готов. Застрахователните компании тепърва трябва да мислят как да покриват подобни превозни средства и инциденти с тях. Други градове пък отиват в другата крайност и забраняват каквото и да е движение на автономни коли по техните пътища. Темпе също направи това, но едва след фаталния инцидент.

А разработващите автономни автомобили търсят именно районите, където местните власти не създават правила, защото е по-лесно за тях да тестват технологиите си. Защо им е да губят време и средства в изпълнение на сложни критерии, когато има места, където могат за дни да получат разрешително за тестове и изискванията са минимални. И за компаниите, и за властите рискът изглежда минимален. Все пак досега инцидентите бяха сравнително малко и сравнително леки.

Но тежките инциденти също са неизбежни и ясно се вижда, че никой не е готов за тях. Нито компаниите, нито властите. Нужни са нови, съвременни закони и правила, без които автономните автомобили много трудно ще навлязат в ежедневието и ще е почти невъзможно да ги приеме бизнесът, когато няма да е ясно кой каква отговорност носи.

Готови ли са хората за автономни автомобили

Обикновените хора също все още не са готови. Правят се доста проучвания доколко хората приемат автономните коли в момента. Компании като Waymo и Ford съзнават този важен детайл. Затова те инвестират доста и в такива проучвания, както и плавната „подготовка” на хората. Тя включва демонстрационни возения в такива коли, постепенното им интегриране в услуги за превози и др. Waymo дори наскоро обеща, че ще се бори срещу всяка пълна забрана на хора да управляват автомобили и смята, че човек винаги трябва да има право да може да шофира, ако желае това. Всичко това показва, че голямото предизвикателство за автономните коли не е технологията, а регулацията и приемствеността на обществото. И двете все още са доста по-назад от развитието на самоуправляващите се коли.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*