Заради онзи омразен въпрос “Ще изяде ли мишката книжката?” у много хора тихо, но за сметка на това уверено, се прокрадва усещането, че книгите и технологиите са врагове. Но те не просто не са врагове, а през цялото време вървят ръка за ръка. Спокойно може да се каже, че технологиите промениха изцяло книгоиздаването – предлагаме ви 5 доказателства, които потвърждават това.
Kindle
В годината преди Amazon да пусне първия вариант на своя електронен четец Kindle, пазарът на електронни книги в глобален мащаб се оценява на 130 млн. долара (2006 г.), а EBooks Corporation претендира да заема 60% пазарен дял.
Десетилетие по-късно, по данни на Author Earnings от 2017 г., продажбите на книги за Kindle заемат около 80% от глобалния пазар на е-книги, оценяван на между 21 и 25 млрд. долара. И ако за старта на Kindle програмата в края на 2007 г. читателите могат да избират между 90 000 заглавия, точно 10 години по-късно те са близо 6 000 000.
Разбира се, немалък дял в тази революция има и Apple, която в началото на 2010 г. пусна своята платформа за е-книги iBooks и заедно с iPad продължава да е сериозна конкуренция на Amazon и Kindle на дигиталния пазар. Благодарение на това съревнование в англоезичните пазари продажбите на е-книги достигат до близо 40% от общия книжен пазар на нови издания.
Платформите за електронно самопубликуване
Представете си един пазар като книгоиздаването, контролиран от зорки и внимателни пазители, каквито са редакторите и издателите. Допреди години беше почти немислимо да издадеш сам книга и да постигнеш търговски успех, без да имаш издателство зад гърба си.
После обаче се появиха платформите за самопубликуване, в които си плащаш, за да бъдеш издаден, а след тях – плаформите за електронно самопубликуване. Имаш готов текст, искаш той да го стигне до аудитория по целия свят, затова просто го публикуваш в подобна платформа и оставяш читателите да го оценят. Разбира се, до успеха не се стига чак толкова елементарно, но стъпките да видиш книгите си публикувани онлайн буквално се броят на пръстите, а после сам решаваш дали и колко пари да вложиш за маркетиране. Авторските програми на Amazon и Apple, платформи като Wattpad, Scribd, CreateSpace, Lulu и др. отвориха широко вратите пред таланта и според Author Earnings една трета от продажбите на книгите в електронен формат в САЩ са именно на самопубликуващи автори. Много от световните сензации пък тръгват именно като самопубликувани издания, за да финишират при някои от най-големите издателства.
Goodreads
Отдавна четенето не е самотно занимание. Още с активното навлизане на блоговете преди повече от десетилетие запалените читатели започнаха да споделят онлайн какво мислят за последните прочетени книги. Така се появиха книжните блогъри, а способността им да заразяват и други читатели бързо се забеляза. После се появиха и социалните мрежи и споделянето стана още по-активно.
Сред тях обаче една специализирана платформа успя да се отличи – Goodreads стартира през януари 2007 г. и през годините обявяваше най-активните библиофили. И ако преди 10 години членуването в подобна мрежа беше престижно, сега е ежедневие за 65 млн. активни потребители. Кратки отзиви, оценки на книги, оживени дискусии и дори най-големите читателски награди в глобален мащаб – всичко това беше достатъчно за Amazon да купи социалната мрежа в началото на 2013 г. и след това да интегрира данните от нея в своите Kindle устройства и програми за оценка на книгите.
Библиотечното заемане на електронни книги
Стоиш си вкъщи в петък вечер, скучаеш и не ти се излиза с приятели, не ти се гледа филм… Ех, ако можеше да си вземеш книга от библиотеката без дори да ставаш от дивана?! Всъщност може – чрез т.нар. електронно заемане, чрез което теглиш на четеца си някоя от наличните в библиотеката е-книги и за периода на четене никой друг от абонатите не може да я изтегли. И това се случва със същата карта, с която заемаш и хартиените издания.
И въпреки че у нас не е разпространено все още, в страни като САЩ в обществените библиотеки функционират добре организирани дигитални платформи, през които абонатите могат да заемат е-книги за вкъщи. По данни на най-големия доставчик на подобни услуги OverDrive, през 2017 г. от американските библиотеки са заети 155 млн. електронни издания.
Абонаментният модел за е-книгите
Тук вече говорим за истинската революция – възможността само срещу месечна такса да взимаш колкото електронни книги можеш да прочетеш. Напълно подходящи за запалени читатели, а дори книгата да не ти допадне – спокойно можеш да я оставиш и да продължиш нататък без да съжаляваш, че си платил пълната стойност за нещо, което не ти е харесало.
Абонаментните програми всъщност дават много голям шанс и на стартиращите и не особено популярните автори, тъй като читателите са много по-склонни да експериментират с нещо непознато. А самите платформи плащат авторските хонорари на базата на прочетените страници, така че никой не остава недоволен.