5 технологични нововъведения, които промениха книгоиздаването

Заради онзи омразен въпрос “Ще изяде ли мишката книжката?” у много хора тихо, но за сметка на това уверено, се прокрадва усещането, че книгите и технологиите са врагове. Но те не просто не са врагове, а през цялото време вървят ръка за ръка. Спокойно може да се каже, че технологиите промениха изцяло книгоиздаването – предлагаме ви 5 доказателства, които потвърждават това.

Kindle

В годината преди Amazon да пусне първия вариант на своя електронен четец Kindle, пазарът на електронни книги в глобален мащаб се оценява на 130 млн. долара (2006 г.), а EBooks Corporation претендира да заема 60% пазарен дял.

книгите 5 технологични нововъведения, които промениха книгоиздаването Мтел Блог

Десетилетие по-късно, по данни на Author Earnings от 2017 г., продажбите на книги за Kindle заемат около 80% от глобалния пазар на е-книги, оценяван на между 21 и 25 млрд. долара. И ако за старта на Kindle програмата в края на 2007 г. читателите могат да избират между 90 000 заглавия, точно 10 години по-късно те са близо 6 000 000.

Разбира се, немалък дял в тази революция има и Apple, която в началото на 2010 г. пусна своята платформа за е-книги iBooks и заедно с iPad продължава да е сериозна конкуренция на Amazon и Kindle на дигиталния пазар. Благодарение на това съревнование в англоезичните пазари продажбите на е-книги достигат до близо 40% от общия книжен пазар на нови издания.

Платформите за електронно самопубликуване

Представете си един пазар като книгоиздаването, контролиран от зорки и внимателни пазители, каквито са редакторите и издателите. Допреди години беше почти немислимо да издадеш сам книга и да постигнеш търговски успех, без да имаш издателство зад гърба си.

После обаче се появиха платформите за самопубликуване, в които си плащаш, за да бъдеш издаден, а след тях – плаформите за електронно самопубликуване. Имаш готов текст, искаш той да го стигне до аудитория по целия свят, затова просто го публикуваш в подобна платформа и оставяш читателите да го оценят. Разбира се, до успеха не се стига чак толкова елементарно, но стъпките да видиш книгите си публикувани онлайн буквално се броят на пръстите, а после сам решаваш дали и колко пари да вложиш за маркетиране. Авторските програми на Amazon и Apple, платформи като Wattpad, Scribd, CreateSpace, Lulu и др. отвориха широко вратите пред таланта и според Author Earnings една трета от продажбите на книгите в електронен формат в САЩ са именно на самопубликуващи автори. Много от световните сензации пък тръгват именно като самопубликувани издания, за да финишират при някои от най-големите издателства.

Goodreads

Отдавна четенето не е самотно занимание. Още с активното навлизане на блоговете преди повече от десетилетие запалените читатели започнаха да споделят онлайн какво мислят за последните прочетени книги. Така се появиха книжните блогъри, а способността им да заразяват и други читатели бързо се забеляза. После се появиха и социалните мрежи и споделянето стана още по-активно.

Сред тях обаче една специализирана платформа успя да се отличи – Goodreads стартира през януари 2007 г. и през годините обявяваше най-активните библиофили. И ако преди 10 години членуването в подобна мрежа беше престижно, сега е ежедневие за 65 млн. активни потребители. Кратки отзиви, оценки на книги, оживени дискусии и дори най-големите читателски награди в глобален мащаб – всичко това беше достатъчно за Amazon да купи социалната мрежа в началото на 2013 г. и след това да интегрира данните от нея в своите Kindle устройства и програми за оценка на книгите.

Библиотечното заемане на електронни книги

книгите 5 технологични нововъведения, които промениха книгоиздаването Мтел Блог

Стоиш си вкъщи в петък вечер, скучаеш и не ти се излиза с приятели, не ти се гледа филм… Ех, ако можеше да си вземеш книга от библиотеката без дори да ставаш от дивана?! Всъщност може – чрез т.нар. електронно заемане, чрез което теглиш на четеца си някоя от наличните в библиотеката е-книги и за периода на четене никой друг от абонатите не може да я изтегли. И това се случва със същата карта, с която заемаш и хартиените издания.

И въпреки че у нас не е разпространено все още, в страни като САЩ в обществените библиотеки функционират добре организирани дигитални платформи, през които абонатите могат да заемат е-книги за вкъщи. По данни на най-големия доставчик на подобни услуги OverDrive, през 2017 г. от американските библиотеки са заети 155 млн. електронни издания.

Абонаментният модел за е-книгите

книгите 5 технологични нововъведения, които промениха книгоиздаването Мтел Блог

Тук вече говорим за истинската революция – възможността само срещу месечна такса да взимаш колкото електронни книги можеш да прочетеш. Напълно подходящи за запалени читатели, а дори книгата да не ти допадне – спокойно можеш да я оставиш и да продължиш нататък без да съжаляваш, че си платил пълната стойност за нещо, което не ти е харесало.

Абонаментните програми всъщност дават много голям шанс и на стартиращите и не особено популярните автори, тъй като читателите са много по-склонни да експериментират с нещо непознато. А самите платформи плащат авторските хонорари на базата на прочетените страници, така че никой не остава недоволен.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*