Илон Мъск успешно се нареди сред големите и амбициозни визионери. собственикът на Tesla постоянно измисля нови идеи и инвестира в развитието на технологии, които поне на хартия имат потенциал да променят коренно не само индустрии, но и развитието на цялото човечество. За Мъск сякаш няма нищо невъзможно и той винаги може да намери или измисли решение на всякакъв проблем. С изключение на един – спазването на обещания.
И макар че технологиите и проектите, с които Илон Мъск се занимава, действително са доста сложни и известно изоставане е нормално, при него неспазването на срокове сякаш е норма. От една страна изглежда Мъск просто не може да се въздържи и обявява проектите си твърде рано. Това означава, че повечето трудности в тяхното реализиране тепърва предстоят, което неизменно „бута” сроковете назад. Отстрани обаче това започва да изглежда като неспособност да се спазят поетите обещания.
Вниманието към детайла
През последните месеци Tesla изпитва доста трудности с доставките на Model 3. Производството на автомобила върви по-бавно от предвиденото, като на няколко пъти се налагаше сроковете за доставки да се отлагат. Към началото на март поръчка на „базовия” Model 3 се отлага от доставка през второто тримесечие на годината за края на 2018-а, отбелязва CleanTechnica. Интересно е обаче, че по-скъпата с 9 000 долара версия с по-дълъг пробег и повече екстри, може да се достави за срок от 3 до 6 седмици.
Според неофициална информация, причина за забавянията са проблеми в гигантската фабрика за батерии на Tesla. В писмо до акционерите си Tesla казва, че работи активно по ускоряването на производството на батерии. Компанията казва, че има голямо търсене и на Tesla Powerwall за домове, като то е по-голямо от производството.
Но проблемите не са само в голямото търсене. Model 3 получи доста критики в последно време, че качеството на изработката не е на ниво. Сглобките и материалите не отговарят на толкова скъп автомобил. Самият Мъск е коментирал, че Model 3 е „производствен ад” и напомня, че и други модели на Tesla са имали трудности в началото. Привържениците на марката са на мнение, че компанията просто е още твърде млада и постепенно ще трупа опит и проблемите ще се изгладят.
Натрупване на недоверие
Проблемите на Tesla постепенно започнаха да се забелязват от все повече хора. Покрай представянето на електрическия си камион и спортния автомобил Roaster 2 през ноември отново имаше критики, че компанията показва твърде рано проектите си и обещава твърде много неща, които може и да не изпълни. Онлайн изданието Mashable бързо припомни, че ракетата Falcon Heavy трябваше да бъде изстреляна за пръв път през ноември 2017 г., а това се случи чак през февруари. За сметка на това обаче Falcon Heavy беше и един от малкото пъти, когато Мъск не обещаваше грандиозен успех, а предупреждаваше, че има немалка вероятност ракетата да се взриви при изстрелването. За щастие, всичко мина по план и забавянията помогнаха за успеха.
Междувременно доставките на Model 3 така и не стигнаха обещаните от Мъск 20 000 бройки до декември 2017 г. Освен това по план трябваше да се произвеждат по 2500 Model 3 на седмица до края на март. По информация на Bloomberg обаче компанията се бори дори да достигне 300 бройки на ден.
Освен това гигантската фабрика за батерии на Tesla трябваше да може да произвежда повече литиево-йонни спрямо всички останали заводи по света взети заедно. За сега това не се е случило, а пред телевизия CNBC служители на компанията коментират, че има проблеми и забавяния в производството. Tesla казва, че до края на тази година трябва да постигне целите в производствения капцитет на фабриката.
Преди известно време и съоснователят на Apple Стив Возняк изрази доста остра критика към Мъск и Tesla. По време на Nordic Business Forum в Стокхолм Возняк коментира, че е почитател на марката и има два Model S, но не е доволен от компанията. „Обявиха, че ще използват сензори и колата ще може да се управлява сама докато пътува из САЩ до края на 2016 г. След това се отказаха от тези сензори и вместо една камера сложиха осем и казаха, че ще може да пътува сама до края на 2017 г.”, коментира Возняк. В крайна сметка тази функция може би ще е факт до края на 2018 г. или през 2019 г.
„Вярвах на това. Сега вече не вярвам на нищо, което Илон Мъск или Tesla казват, но все още харесвам колата… Проблемът е, че Мъск е представен в много филми с липса на вяра и доверие. Може ли да вярваме на това, което казва? Или пък той е добър в продаването като Джобс и просто още не е стигнал неговото ниво?”, казва Возняк.
Возняк критикува и поведението на компанията по отношение на функцията си Autopilot: „Tesla все казва: „Това е бета версия, ние не сме отговорни, вие трябва да управлявате. Това е евтин начин да се измъкнеш. Всичко, което чета, ми казва, че всеки друг автомобилен производител, е по-напред от Tesla в автономните коли.” В крайна сметка Возняк е започнал да кара електрически Chevy Bolt EV в ежедневието, а любимият Model S е останал за удоволствие.
Реакциите на Мъск
Самият Мъск не изглежда трогнат или притеснен от тези проблеми. Той се шегува с тях, включително с евентуален фалит на Tesla. Мъск продължава да гледа напред и сякаш се интересува единствено от следващия голям проект, а реализирането на вече поетите ангажименти оставя на екипа си. И макар да не си дава вид, че го е грижа какво мислят хората и инвеститорите за него, той все повече ще зависи именно от тях и желанието им да използват реализираните от него проекти, за да може да финансира следващите си разработки.
Критиките обаче не се харесват на служителите. Forbes разпространи вътрешно писмо в Tesla, в което един от директорите на компанията се опитва да мотивира служителите. „Намирам за лична обида желанието на инвеститорите да продават на късо акциите на Tesla и опитите на критиците на държат Мъск отговорен и вие също трябва да мислите така”, пише Дъг Фийлд, който е ръководител на инженерното звено на Tesla.
„Нека да ги накараме да съжаляват, че залагат срещу нас. Ще докажете на група хейтъри, че грешат. Светът ни наблюдава много внимателно и се опитва да разбере колко Model 3 можем да направим за седмица. Това е критичен момент в историята на Tesla и има много причини за това. Трябва да изберете една, която ви удря в стомаха и ви кара да искате да спечелите”, пише Фийлд.
Всичко това подсказва, че напрежението в Tesla действително расте. За Мъск остава тежката задача да балансира обещанията с реалността, за да намали натиска, който сам създава върху собствените си бизнес начинания.