Все по-често хората казват, че вече не се снимат край морето и на плажа, защото… ами, защото всички снимки изглеждат еднакво. И как няма да изглеждат еднакво, ако снимаме по един и същи начин едни и същи неща – водата, пясъка, краката си на фона на хоризонта…
Плажът обаче носи неизброими възможности за чудни снимки. Ето няколко идеи как да направим хубави летни фотоси на брега, без да изглеждат “еднакви” и досадни. За тях не е нужно човек да има професионален фотоапарат, нито дори любителски, не са нужни специални обективи или филтри – достатъчен е смартфонът, който всякога носим със себе си.
Нещо интересно
Често срещан проблем с летните пейзажи е това, че човек може и да заснеме красива сцена, но в нея всъщност няма никакъв “интересен” обект и в резултат на това кадрите се оказват доста празни и скучни. Когато правим снимки, добре е да потърсим “фокусна точка”. Тя е “въдица” за окото, приковава погледа, придава смисъл на иначе прозаичния пейзаж. Може би това ще е някаква шарка в пясъка, следа от ходило, кулата на спасителя, морския фар…
Интересна история
Можем да потърсим малки неща, които да “разказват” историята за отиването на плажа – като например обувки на ръба на водата, пясъчни замъци, слънчеви очила, слънцезащитен лосион на пясъка и т.н. Понякога тези малки “разказвачи” могат да направят прекрасни обикновените снимки, за да запечатат нещо чудесно, което ще искаме да погледнем отново и отново.
Времето…
Хубаво е да се иде на морето тогава, когато другите ги няма. И не само защото тогава ще има по-малко хора в кадър. Началото и краят на деня могат да представят най-добрите възможности за снимки на плажа. Рано сутрин или привечер слънцето блести под ъгъл и осветява отлично крайбрежните обекти, а нюансите на светлината създават интересни ефекти. Светлините и сенките също създават чудесни възможности. Особено приятно е да се снима вечер, когато светлината стане твърде “топла” и златиста.
… особено когато всички други бягат
Много хубави възможности за снимки се появяват тогава, когато всички други “не биха стъпили там: – когато има буря, вали дъжд, надвесили са се страховити облаци, дърветата се превиват. Е, не забравяйте да си вземете дъждобрани – за себе си и за телефона. Нищо повече.
Хоризонтът – хоризонтално!
Един от честите проблеми със снимките край морето е… хоризонтът. “Важно е да обърнем внимание той да е наистина хоризонтален, защото иначе снимката ще изглежда сякаш всеки момент “морето ще се излее” от кадъра. И, разбира се, добре е да не минава точно по средата на снимката, а в горната или долната част на кадъра. Най-добре е да се “разбие” равната му линия с нещо красиво – лодка, склон на планина, чадър и т.н.
Запълваща светкавица
Ако снимаме хора на плажа, особено ако правим портрети, и най-вече ако е пладне, по лицата винаги има тежки сенки (от шапки, очила, носове и т.н.). Така се получава, защото слънцето е високо горе в небето, лъчите му падат вертикално и всяка изпъкналост по лицето (напр. Нос) хвърля сянка. Хубаво е да се включи светкавицата в режим “задължително”. Тя ще озари лицата, за да не се получават тези зловещи сенки.
Отражения във водата
Край морето, най-вече когато е спокойно, можем да потърсим отраженията във водната повърхност. Това се получава най-често рано сутрин. Хубави отражения може да има и вечер, но при някой относително закътан воден басейн – например езеро, лагуна, дълбок залив.
В този случай можем да си позволим да нарушим правилото на третините и да “разполовим” кадъра на две.
Срещу светлината
Казват да не се снима срещу слънцето, но това всъщност е една отлична възможност. Срещу светещото слънце и срещу блесналото небе можем да запечатаме прекрасни силуети и отблясъци, от които лъха усещането за лято, бриз, топли вечери и спокойствие.
Черно-бяло
Снимането в черно и бяло има способността да превърне хубавите кадри в “класика”. Има нещо в черно-бялото снимане на плажа, което напълно променя настроението и усещането. Струва си да се опита.
Освен всичко, това е чудесен начин да оживим плажните кадри, направени в мрачни и облачни дни, когато един кадър би бил… ами откровено казано би бил тъжен или направо смотан.