Рано или късно всяка социална платформа в интернет губи интереса на потребителите си. Най-често тя просто е заменена от нещо друго, което е по-харесвано от хората. В случая на MySpace например това беше Facebook. Сега и Facebook започва да изпитва проблеми.
Разбира се, Facebook не е изцяло отговорен за залеза на MySpace. Самата платформа вече беше започнала да омръзва на потребителите и новите ѝ функции и предложения не задържаха интереса. Facebook все още не е в чак толкова сложна ситуация, но първите признаци започнаха да се проявяват.
Стара мода
През последните няколко месеца не веднъж се появяваха новини за спада на интереса на най-важните потребители към Facebook. През юни например Pew Research Center обяви, че само 51% от американските тийнейджъри на възраст между 13 г. и 17 г. използват Facebook. Предишното подобно проучване на анализаторската компания е от 2015 г. и тогава същото са казали 71% от младежите. Вместо това сега тийнейджърите предпочитат YouTube (85%), Instagram (72%) и Snapchat (69%). YouTube например дори не е включен в класацията през 2015 г.
35% от участниците в изследването казват, че най-много използват Snapchat, 32% – YouTube, 15% – Instagram и само 10% – Facebook. Подобна тенденция беше засечена и от eMarketer през 2017 г., което показва, че Facebook има траен проблем със задържането на интереса на най-младата и активна аудитория.
В края на юли т. г. проблемът на Facebook стана още по-сериозен и даде отражение върху акциите на самата компания. Резултатите за второто тримесечие на годината показаха спад с 0,4 млн. души активни потребители дневно в Северна Америка и доста по-сериозен спад с 3 млн. активни потребители дневно в Европа. Глобалният брой активни потребители дневно се увеличи с 20 млн. души при очаквани от анализаторите 40 млн. Това срина акциите на компанията, която загуби около 120 млрд. долара капитализация за няколко часа, като акциите още не могат да се възстановят до нивата преди спада.
Твърде голям, за да падне
Ако съдим от този спад, изглежда, че Facebook се е запътила към края си като най-популярната социална мрежа в света и инвеститорите бягат. Участниците на фондовите пазари обаче имат традиция да реагират прекалено драматично на най-различни новини. В случая реакцията им да продават акциите на Facebook беше продиктувана от опасенията, че компанията вече е достигнала лимита на нови потребители и ще ѝ е все по-трудно да увеличава броя им.
Това обаче не означава, че тя ще се срине, или че не може да намери начини да увеличи приходите от настоящите си потребители. За разлика от MySpace например, Facebook има около 2 млрд. потребители месечно. В пика си през 2008 г. MySpace имаше около 100 млн. активни потребители. Днес интернет и социалните мрежи са доста по-разпространени и имат много повече възможности за осигуряване на приходи.
Facebook вече е в позицията на „твърде голям, за да падне”. Компанията инвестира и в нови технологии като изкуствен интелект, има проекти извън социалните мрежи като осигуряване на интернет достъп за отдалечени райони и др. Все още над милиард души разчитат на платформата за комуникация. Разбира се, всичко това не е гарант за бъдещето на Facebook. В ИТ индустрията всичко може да се преобърне за по-малко от година.
За сега обаче срещу Facebook няма потенциален нов конкурент, който да привличa потребителите. А благодарение на огромния си мащаб, Facebook ще е „наоколо” още доста дълго време.