Вече няколко години IT индустрията и анализатори очакват бляскаво бъдеще на виртуалната реaлност (VR). Тази технология трябва да създаде огромен нов пазар с много потенциал, интерактивно съдържание и нови преживявания. Реалността на виртуалната реалност обаче е доста по-сложна.
Въпреки оптимистичните прогнози, устройствата за VR, остават сравнително скъпи и са екзотична покупка. Все още липсва и достатъчно интерактивно и интересно съдържание, а повечето игри за VR изглеждат и се усещат по-скоро като демонстрации, отколкото като готови продукти. Защо се стигна до тук?
Затвореният кръг
Причините за трудното ежедневие на виртуалната реалност са няколко. Всички заедно образуват затворен кръг, от който трудно може да се излезе. Не е лесно да се посочи най-важната причина, но две изпъкват особено много.
Първо, качествено VR съдържание, т.е. с много интерактивност и красива графика, изисква много мощен хардуер, а той е скъп. За повечето хора няма смисъл да дадат много пари за нещо, което биха ползвали от време на време за забавление. Алтернатива са мобилните комплекти за виртуална реалност. Те са по-евтини, но пък не могат да предоставят същото ниво на качество на графиката и са по-подходящи за VR видео. Така се получава ситуация, в която създателите на игри чакат хардуерът да стане по-достъпен за хората, но той няма как да стане по-евтин по-бързо, когато няма съдържание, което да привлича и задържа интереса на потребителите.
След това идва и проблемът със самото създаване на VR съдържание. То е по-скъпо и по-сложно от традиционното. Нужни са повече инвестиции в по-скъпо оборудване, трябва и повече време за разработка.
Какво може да се направи
VR може би няма бъдеще в сегашния си вид. Донякъде това е нормално за първото поколение на която и да е технология. Дори и при смартфоните имаше същия проблем. За мнозина iPhone е първият смартфон, но в действителност подобни устройства имаше години преди това. iPhone обаче е първият модел, който успя да намери правилната формула, която да спечели масовия потребител.
VR индустрията сега е в подобна ситуация. „Очаквахме VR да е два до три пъти по-голяма отколкото е сега. Не можеш да изградиш бизнес върху това, но има надежда”, коментира изпълнителният директор на компанията CCP Games Вейгар Петерсон пред Destructoid. Надеждата е в следващото поколение VR устройства, които ще имат повече възможности. Оптимизмът остава и в Goldman Sachs, която прогнозира, че VR ще стане пазар за 100 млрд. долара до 2025 г.
Това ще стане не само чрез нови и по-евтини, но и с по-мощни VR устройства. Ще има и известно префокусиране на технологията. Тя вече си проправя път към бизнеса, въпреки че първоначалната ѝ цел беше забавлението в домашни условия. Сега VR става все по-интересна на компании, които да представят нови продукти и услуги чрез виртуални демонстрации.
Музеите също я използват все повече за интерактивни разходки. Обмислят се и варианти VR очила да се предлагат в самолетите, в училищата за различни обучения и др. Потенциалът на технологията наистина е доста голям, но все още тя търси своя “iPhone момент”, когато ще попадне на подходящата формула за успех.