Какво е Cloud-Gaming и защо има голям потенциал

Компютърните игри са много популярна индустрия. Толкова популярна, че вече са по-големи като пазар спрямо холивудските кино продукции. Това не е чак такава изненада – все пак една добра игра задържа вниманието и носи удоволствие много повече време от филм. А напоследък игрите имат и по-добри сюжети в сравнение с доста филми.

Основният недостатък на игрите е, че са доста по-скъпо удоволствие от филмите. Хитовите игри с големи бюджети (т.нар. „Triple A” – ААА) често струват по над 100 лв., а понякога трябва да се плаща още за допълнителното съдържание, което се пуска впоследствие.

Освен това трябва се купува и хардуер. Повечето геймъри предпочитат конзоли като Xbox и PlayStation, които не са чак толкова скъпи като първоначална покупка. За да може да се играе в мрежа обаче, е нужен допълнителен годишен абонамент. А за почитателите на компютрите, удоволствието е още по-скъпо, защото мощните геймърски компютри могат да струват хиляди и е нужен чест ъпгрейд, за да може да се извлича максималното от топ игрите.

Всичко това прави пълноценния гейминг практически недостъпен за много хора. За мнозина е трудно да оправдаят толкова големи разходи само за компютърни игри, особено ако просто искат да поигрят за малко от време на време вместо да гледат филм например. Освен това целият този хардуер е обемен и тежък и не е възможно човек да го носи навсякъде със себе си.

Cloud-Gaming Какво е Cloud-Gaming и защо има голям потенциал А1 Блог

Решението витае в облака

Макар гейминг пазарът да не може да се оплаче от липса на интерес, винаги може още. Затова не е изненада, че той гледа към следващия голям хит. А това несъмнено ще е т.нар. Cloud-Gaming. Това е семпла идея, която обаче може да преобрази сегмента на видеоигрите.

Чрез Cloud-Gaming няма нужда човек да купува скъпи компютри или дори конзоли. Вместо това ще се нуждае единствено от контролер, монитор и интернет връзка. Самата обработка на играта се извършва на далеч по-мощни сървъри в дейта център, а видеото се стриймва в реално време до играча. Това позволява да се играят най-актуалните ААА игри буквално на всякакви устройства – от стари компютри до смартфони. При това ще може една игра да се играе на различни устройства и да се продължава от мястото, докъдето играчът е стигнал.

Разбира се има и доста предизвикателства. Най-голямото от тях е да се гарантира стабилността на връзката и възможно най-малко забавяне на комуникацията между контролера и играта. При гейминга реакцията на играча, но и на самата система, е от ключово значение. Именно затова закоравелите геймъри дори избягват да играят с безжични контролери и клавиатури и предпочитат връзка с кабел, за да е сигурно, че няма да има смущения и че забавянето на сигнала ще е възможно най-малко.

Различни решения

Cloud-Gaming Какво е Cloud-Gaming и защо има голям потенциал А1 Блог

Потенциалът на игрите в облак е много голям. Толкова голям, че Google и Microsoft са сред компаниите, които усилено работят по подобни услуги. Google вече тества Project Stream в САЩ, като изисква единствено браузър Chromе. Microsoft работи по Project xCloud, която цели да позволи на геймърите да играят най-тежките игри на всякакви устройства. Sony също развива PlayStation Now с подобна идея.

Доста подобни услуги се предлагат и от по-малки компании. Сред тях са Paperspace, Liquidsky, Shadow и др. Основната дилема тук ще е цената. От една страна подобна услуга може да „изяде” пазара на гейминг хардуер. Той и в момента е нишов, но ще стане още по-малък, когато само най-най-запалените геймъри купуват подобен хардуер, за да не рискуват да останат без игри, ако няма интернет.

От друга страна и Cloud-Gaming платформите не са от най-евтините. Поне не в началото. Някои от тях предлагат наем на хардуер на час. Той може да варира от 50 цента до над 1 долар, като купуването на самите игри се плаща допълнително. Други предлагат месечен абонамент с различно количество часове, сторидж за игрите и др. Тези абонаменти са от около 15 долара на месец и нагоре.

Очакванита са, че когато големите компании навлязат в този семгент, това ще натисне цените надолу. Особено ако някои от тях предложат абонаменти с включен достъп до каталог от игри. Така човек може да има достъп до всички актуални игри и винаги най-добрия хардуер, като ще може да ги играе от всяко устройство и навсякъде, където има прилична интернет връзка. А това може да направи гейминг индустрията още по-популярна.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*