Другият голям ден за намаления на стоки и услуги след „Черния петък” е „Кибер понеделникът” (Cyber Monday). През последните години той започва да измества „Черния петък” по популярност и расте с огромни темпове. Освен начин да се купят евтино много стоки, Cyber Monday е от голямо значение за интернет като цяло.
Както много други елементи в поп културата, Cyber Monday също е дело на търговците и по-конкретно на маркетинг отделите. Терминът е измислен от Елен Дейвис и Скот Силверман, които го въвеждат в прессъобщение на 28-ми ноември 2005 г. за онлайн магазина Shop.org. Тогава двамата обявяват, че „Cyber Monday бързо се превръща в един от най-големите дни за онлайн пазаруване през годината”. Те избират събитието да е винаги на първия понеделник след Деня на благодарността в САЩ.
Интересът е налице
Терминът обаче е само следствие на тенденция. Още преди това Shop.org и Bizrate забелязват в свое проучване, че 77% от онлайн търговците споделят сериозни ръстове на продажбите си в понеделника след Деня на благодарността. Маркетинг отделите решават да се възползват от този естествен интерес на хората и да го разгърнат в огромно събитие.
Резултатите са доста добри още от самото начало, но Cyber Monday дълго време е само онлайн събитие. През последните няколко години обаче популярността му става още по-голяма. През 2006 г. продажбите по време на този ден според comSocre са 608 млн. долара. Данни на Fundivo показват, че през 2015 г. само американските онлайн търговци записват приходи на обща стойност 2.98 млрд. и 49% от жителите на САЩ казват, че пазаруват по време на кибер понеделника. През 2017 г. онлайн продажбите скачат до 6.59 млрд. и надвишават общите продажби на „Черния петък”.
Популярността му създава проблеми за работодателите. Вместо да работят, през този понеделник много служители използват работното време, за да обикалят по онлайн магазините. Повече от половината работодатели блокират достъпа до онлайн магазини в този ден, а някои дори уволняват служители, които пазаруват в работно време.
Cyber Monday бързо се разпространява и в други държави. Той е естествено следствие на „Черния петък”, който също е американска традиция, но покрай популярността му и желанието на хората в други държави също да се възползват от големи намаления, той си проправи път и зад граница.
Новата тенденция
В опит да изпреварят конкурентите, търговците постоянно търсят нови и нови начини да привличат внимание. Някои започват с промоциите си ден по-рано. Други пък удължават намаленията няколко дни. Това е тенденция, която е особено видима в България, където много търговци, особено онлайн магазините, предлагат намаления дори през целия месец. Разбира се, най-оборотни остават двата основни дни, но дори и човек да ги пропусне, пак може да намери добри сделки и друг ден.
Дори и по време на самия „Черен петък” онлайн продажбите растат все повече и вече са повече от половината от общите продажби за деня. Cyber Monday има пряко отражение и върху популярността на онлайн пазаруването като цяло. Събитието мотивира много хора да започнат да пазаруват онлайн дори и да предпочитат традиционните магазини. Освен това кара онлайн магазините и интернет доставчиците да инвестират в подобряване на качеството на сайтовете и на мрежите си, за да удържат на увеличения трафик.
Дните около Cyber Monday са любими и на хакерите. През този период се наблюдава както повишена активност на кибератаките към онлайн магазините, така и ръст на фалшивите промоции и магазини, чиято цел е просто да подмамят потребителите с фиктивни атрактивни оферти, за да вземат личните и банковите им данни.
Затова Cyber Monday е добър начин да се направи общ преглед на случващото се в интернет, тъй като през този ден всички е много по-активно и по-ясно показва новите възможности на хакерите, новите идеи за защита, подобренията в инфраструктурата и слабите места. А увеличаващата се популярност на онлайн пазаруването означава, че всичко това тепърва предстои да расте. Пример е и „Денят на самотните сърца” в Китай, който е своеобразният еквивалент на „Черния петък”. Там само Alibaba реализира оборот от над 30 млрд. долара за 24 часа само за онлайн продажби. Това е ясна индикация за огромния потенциал на онлайн пазаруването.