През последните години ИТ компаниите бяха своеобразните суперзвезди на бизнеса. Те се радваха на голяма популярност, която беше толкова силна, че им печелеше прошка дори и при по-сериозни грешки. 2018 г. обаче преобърна всичко и сега именно ИТ гигантите са под постоянно наблюдение и търпят сериозни критики за почти всяко свое действие.
През миналата година действително се случиха доста неща, които много ИТ компании искат да бъдат забравени бързо. И докато потребителите сякаш за сега са по-скоро тихи, то търпението на инвеститорите и политиците изглежда изчерпано. А нито една компания не иска ядосани инвеститори или политици, които да се концентрират върху нея.
Ах, тези данни
В продължение на години големи компании като Google и Facebook основаваха бизнеса си на събирането на данни за потребителите. Техните успехи мотивираха и стотици по-малки компании с приложения и онлайн услуги да правят същото. Както с всяко нещо в живота обаче, трябва да има мярка. А скандалът с Cambridge Analytica и Facebook в началото на 2018 г. показа, че някои компании нямат такава.
След това всеки месец имаше поредици от нови и нови разкрития за действията на различни компании, приложения и социални мрежи. Като най-голямата социална мрежа, Facebook очаквано получи и най-сериозно внимание и критики. Но проблемът се оказа системен за интернет компаниите и провокира намесата на политиците. Бил Гейтс правилно предположи през миналата година, когато заяви, че ИТ компаниите прекаляват и липсата на конкретни действия от тяхна страна е покана за политиците да се намесят.
Съвсем очаквано политиците направиха точно това. Те привикаха лидерите на големите компании на изслушвания и започнаха съвсем открито да говорят за въвеждането на регулации. В Европейския съюз точно по това време влезе в сила Общият регламент за защита на личните данни (GDPR), като бяха гласувани и допълнителни регулации за евентуален контрол над съдържанието, което качват потребителите.
Създателят на World Wide Web Тим Бърнърс-Лий също неколкократно критикува индустрията, че се е отдалечила от първоначалната концепция на интернет. Той обяви, че работи по нов проект, който да се опита да спаси Мрежата. Според него все още не е твърде късно, макар и да е нужна много работа и процесът да е дълъг.
Объркани в неизвестността
Ситуацията определено е нова за ИТ компаниите. Досега те бяха свикнали всичко да се нарежда бързо, лесно и предвидимо. За тях най-големите грижи бяха стратегиите за развитие в дългосрочен план. През 2018 г. обаче това остана забутано в ъгъла. Скандалите с личните данни се оказаха съпроводени и с редица други проблеми. За Google това бяха скандалите с проекта за цензурирана търсачка в Китай и протестите на служителите заради обвинения в сексуален тормоз и поведението на компанията при такива случаи.
Apple от своя страна започна да изпитва сериозни трудности в задържането на ръста на продажбите на iPhone. Те дори намаляват, а компанията загуби лидерската си позиция в ИТ индустрията по отношение на пазарна капитализация. За капак, фондовите борси отбелязват период на спад, който се отразява на всички ИТ компании.
Така технологичните фирми се оказаха в непозната за тях ситуация. Вместо постоянно хвалени, те са постоянно критикувани дори и за най-малките си действия. Политиците са недоволни, инвеститорите – изнервени, а потребителите изглеждат все по-незаинтересовани от новите предложения. И трите фронта изискват незабавни, но и доста различни мерки, които дори могат да си пречат една на друга.
Ситуацията на ИТ компаниите може да се опише с физиономията на объркания Траволта от „Криминале”. Технологичните компании обаче бързо трябва да се ориентират в обстановката и през 2019 г. да покажат активни действия и напредък, за да не се окаже, че 2018 г. е била само началото.