Вечно виновният Facebook

Facebook не може да се похвали с големи успехи през изминалата година. Компанията се оказа в спирала на практически ежемесечни скандали, които ѝ костваха голяма част от репутацията. Сега тя е гледана постоянно под лупа и всяко нейно действие е обект на критики.

И макар през последните няколко седмици да няма кой знае какви сериозни нови разкрития около действията на Facebook, критиките продължават. Американската Федерална комисия по търговия например обмисля дали да не глоби Facebook с рекордните 5 млрд. долара. Това ще е безпрецедентна по размер глоба на FTC към американска компания и отразява ясно настроенията на институциите към нея.

Поредица от скандали

facebook Вечно виновният Facebook А1 Блог

Макар официално всичко да започна през март 2018 г. със скандала с Cambridge Analytica, Facebook реално имаше проблеми и преди това. Те бяха обвързани предимно с фалшивите новини и онлайн пропагандата и опитите на компанията да се справи с тях. След развихрянето на злоупотребите на Cambridge Analytica и първоначалната грешна реакция на Facebook (няколко дни пълно мълчание по темата и неубедителен официален коментар след това), започна и поредица от разкрития.

През няколко седмици имаше нови и нови скандали, като сп. Wired преброява над 20 скандала в рамките на 2018 г. Марк Зукърбърг трябваше да се явява и пред американския Конгрес и да дава обяснения. Все неща, които не се харесват на инвеститори и акционери. След първия срив на акциите през март заради Cambridge Analytica, цената им не само се възстанови, но и постигна по-добри резултати, като достигна връх от 217.50 долара на 25 юли. Само за нощ обаче цената им се срина с 25% и влезе в период на траен спад, който на 24 декември достигна най-ниската си точка от 124.06 долара.

facebook Вечно виновният Facebook А1 Блог

Една от причините беше поредицата скандали през есента, както и общият спад на фондовите пазари и особено на акциите на технологичните компании. Неспиращите проблеми с данните обаче изчерпаха търпението не само на политиците, но и на анализаторите, като сп. Vanity Fair обяви през декември, че вече не може да се вярва на Зукърбърг.

Колко сериозно реално е положението

Ако слушаме Facebook – пропуски има, но те далеч не са толкова страшни и компанията ще се справи. Ако слушаме критиците ѝ – то тя лъже, изопачава факти и дълги години е имала тайни сделки за обмен и продаване на данните на потребителите си.

Както често се случва, истината е по средата. Да, Facebook със сигурност е направила много пропуски, за да се стигне до тази ситуация. Самата компания си призна, че първоначалната ѝ реакция също не е била правилна и обеща да бъде по-прозрачна и като цяло изпълнява това, разкривайки част от проблемите. И както самата тя казва – ще са нужни години, за да се справи с проблемите, няма как те да бъдат решени изцяло и това е постоянна битка.

facebook Вечно виновният Facebook А1 Блог

От друга страна, сега компанията е гледана под микроскоп за всяко действие и е обвинявана и критикувана почти по инерция без значение дали има причина или не.  А това създава впечатление, че Facebook постоянно е виновна за всичко.

Един от последните примери за това е кампанията за „10-годишното предизвикателство“, в което потребителите са призовани да качат свои снимки от 2009 г. и актуални от 2019 г. и да се види как са се променили за 10 години. В специализираното сп. Wired се появи статия, която, макар и с известна доза сарказъм, въведе идеята, че Facebook може да използва тези снимки, за да обучи изкуствения си интелект на лицево разпознаване. Не всички уловиха сарказма и това се възприе като твърдение, което започна да обикаля по медиите и социалните мрежи с добавката, че се прави тайно и без знанието и разрешението на потребителите.

Появиха се и много аргументи, че това е така и може да се използва за откриване на изчезнали хора, да се усъвършенства изкуственият интелект и др. Други контрират, че Facebook във всеки един момент има достъп до всички снимки, които потребителят е качил, в тях често има и данни от самия апарат или телефон кога са направени и няма нужда от подобни тайни кампании. Освен това няма гаранция, че хората ще качат реални снимки, а обучението на изкуствения интелект изисква голяма прецизност в използваните данни.

Със сигурност има и създатели на изкуствен интелект, които са решили да се възползват от тази кампания, но това реално не е нищо по-различно от десетките други онлайн инициативи, които постоянно върлуват в социалните мрежи. Тяхната реална цел най-често е друга – да трупа „реакции“ и „взаимодействия“ в страници и групи на социалните мрежи, които вдигат тяхната популярност, увеличават времето на престой на потребителите и съответно ги правят по-привлекателни за рекламодателите. Но някак Facebook ще бъде виновен и за това.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*