Готови ли са хората за навлизане на роботите в ежедневието

Една от най-популярните прогнози за бъдещето на технологиите е масовото навлизане на роботи в ежедневието на хората. За да се случи това обаче, не технологията трябва да е готова, а самите хора.

Последните години обаче показват, че хората като цяло не са готови за роботи, но притесненията им не са главно за работните им места. Като цяло хората засега не възприемат идеята да съжителстват с роботи дори и да е от полза за тях.

Изграждане на доверие

Проблемът пред роботите е сходен с този на автономните автомобили. Хората трябва да могат да им се доверят и да се чувстват спокойни около тях. За момента обаче не всички са доволни от идеята да поверят пълния контрол над автомобила, в който се возят, на изкуствен интелект дори и той да е по-добър от реален шофьор.

роботи Готови ли са хората за навлизане на роботите в ежедневието А1 Блог

За роботите има и още едно предизвикателство. Самите те не винаги решават проблемите, за които са създадени. Един от последните примери за това беше хотел Henn-na в Япония. Той имаше 243 робота, които вършеха по-голямата работа в хотела. Роботи посрещат гостите на рецепцията, регистрират ги в хотела, помагат им с пренасянето на багажа. Във всяка стая има и робот-асистент, който да отговаря на въпроси и да помага на гостите.

В средата на януари т.г. обаче хотелът обяви, че „уволнява” половината си роботи-служители и ще ги замени с реални хора. Оказва се, че робот не означава задължително „по-добър” от човек. Част от наличните роботи не се справят достатъчно добре със задачите си. Количките за багаж например са достигали само 24 от над 100-те стаи в хотела и си пречат, не могат да се ориентират добре и на практика не работят когато вали дъжд или сняг. Рецепционистите не се справят с отговори на елементарни въпроси на гостите. Асистентите в стаята пък често будят гостите посред нощ, като се активират дори от хъркане.

В крайна сметка се оказва, че хората вършат успешно повечето работа в хотела, а и гостите предпочитат да комуникират повече с истински човешки същества. Така за роботите остават предимно по-лесните задачи и по-малко контакти с гостите. Пред The Wall Street Journal от хотела отбелязват, че роботите все още има много да се развиват, но всяка промяна изисква скъпи инвестиции за подмяна на роботите. Затова засега те остават на заден план.

Все пак, роботиката ще продължава да се развива бързо. По време на изложението CES 2019 в Лас Вегас именно роботизираните домашни асистенти изобилстваха. Например машина, която сгъва изпраните дрехи. Има и ръст на роботите за магазини. Един от тях може да меси и пече по няколко хляба едновременно и се нуждае единствено от съставките в насипен вид. Смесването на тестото и целия процес по месене, изпичане и съхранение, се поема от робота.

роботи Готови ли са хората за навлизане на роботите в ежедневието А1 Блог

Какво ще е бъдещето

Въпреки прогнозите на футуролозите, роботите няма да превземат ежедневието и работните места на хората, поне не в близките 10-20 години. Напротив, дори самите работодатели не виждат в роботите изход от кризата с недостиг на персонал. Проучване на Manpower в 42 държави показва, че 86% от работодателите не планират да намаляват персонала си заради роботите и автоматизацията.

Всъщност, ще се случва точно обратното. Навлизането на роботите взима част от задачите на хората и ги освобождава да вършат друго. Човешките умения ще продължат да са търсени и нужни на бизнеса, като те ще променят и развиват заедно с роботите. Така още дълго време хората и роботите ще съжителстват и ще си помагат в ежедневието и на работните места.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*