Темата за защитата на личните данни е особено деликатна в ИТ индустрията в момента. Докато повечето компании се опитват да убедят институции и потребители, че всичко е наред с личните им данни и е добре да ги споделят, Apple все по-упорито застава на обратната позиция.
Още през 2016 г. компанията се възпротиви на исканията на ФБР да помогне за отключването на криптирани iPhone-и на заподозрени и обвинени в тежки престъпления. Apple беше категорична, че не може да заобиколи защитите на телефона си, няма „задни вратички” и не би помогнала в подобна ситуация, за да не се създават прецеденти.
През миналата година изпълнителният директор на Apple Тим Кук насочи вниманието си и към употребата на лични данни от ИТ компании. Той критикува Facebook заради скандалите с Cambridge Analytica и дори влезе в кратък задочен спор с Марк Зукърбърг, който не прие мнението на колегата си. Кук обаче не се трогна от това и продължи да критикува индустрията, като обяви, че тя превръща данните на хората в оръжие и че не е нужно да се прави компромис с тях, за да може един бизнес да е печеливш.
Ябълката на раздора
В средата на януари т.г. Кук публикува коментар в сп. Time, в който отново призова хората да се застъпят за личните си данни и да не позволяват на компаниите да правят каквото си искат. Той обяви събирането на данни за „безотговорно” и спомена най-плашещата дума в бизнеса – „регулации”. Кук отново обяви, че защитата на данните и иновациите не си пречат и могат да съжителстват без проблем.
Продължаващите скандали около Facebook обаче показват, че не всички смятат така. В самия край на януари TechCrunch публикува свое разследване за приложението Research, което се оказа, че Facebook разпространява към крайни потребители извън Apple App Store. Приложението е форма на VPN, като проследява цялата комуникация на потребителя. В замяна, Facebook плаща на потребителите, които го използват, до 20 долара месечно.
Първоначално Facebook защити приложението си, но след това го свали, а Apple се намеси и го блокира. Освен това компанията отне и корпоративния сертификат на Facebook, чрез който на iOS могат да се инсталират приложения за служители, без те да преминават през App Store. Много компании използват подобен подход за вътрешно-фирмени приложения, като Apple изрично забранява такива програми да се използват от крайни потребители. Тъй като Facebook е направила точно това с Research, Apple отне сертификата и съответно всички вътрешни приложения на компанията спряха да работят.
„Не сме единствените”
През миналата година Марк Зукърбърг обяви, че Facebook не е единствената компания с подобни проблеми. Ден след като Apple блокира вътрешните приложения на Facebook, компанията направи същото и с Google. Причината се оказа почти същата. Google има подобно приложение на Research – Screenwise. Apple изпълни казаното ден по-рано, че не прави изключения и отне корпоративния сертификат и на Google. В резултат бяха блокирани служебни и тестови приложения, които са затруднили сериозно работата на служителите на интернет гиганта.
Добрата новина за Facebook и Google в случая е, че останаха само няколко часа без сертификатите си. Те бързо са се свързали с Apple, за да изяснят ситуацията, а Google дори се извини и обяви, че Screenwise не е трябвало да бъде пускано чрез корпоративния сертификат. Така поне привидно проблемите приключиха.
Разлика във вижданията
Случилото се обаче показа и едно ясно разделение между компаниите. Едно от рекламните послания на Apple е именно голямата сигурност на iPhone. Компанията иска да превърне темата за сигурността в свой коз и да спечели доверието на потребителите чрез акцентиране на високата сигурност на продуктите си.
От другата страна са Google и Facebook, които разчитат именно на събирането на данни, за да предлагат онлайн реклами. Те са основен източник на доходи за двата интернет колоса, като и двете компании твърдо отстояват позицията, че няма проблеми със събирането на данни и никой не злоупотребява с тях.
За сега изглежда, че и самите потребители подкрепят тази теза. Въпреки постоянните критики и скандали около Facebook, последните резултати на компанията показаха, че тя увеличава както приходите, така и броя на активните потребители. А това означава, че все още броят на хората, които не се притесняват за данните си от поредицата скандали, е доста голям.
Случващото се засега няма пряко отражение върху хората. То обаче показва първите по-сериозни искри на напрежение между големите имена в бранша. Позициите и вижданията им за бъдещето на индустрията и данните са доста различни и подобни спорове може да са само началото.