Този секси автомобил е на McLaren и е “пясъчник”, на който компанията тества своите нови комуникационни технологии, преди да ги приложи в болидите за Формула 1.
Огромен обем от данни
Огромен обем данни се комуникират между болидите и мониторинговия център на McLaren по време на всяко състезание. Състезателните машини са пълни със сензори. Всичко вътре се следи – от температурата на маслото, през състоянието и износването на компонентите, до налягането на гумите и тяхната температурата в отделните им точки. Всички сензори докладват постоянно – някои всяка секунда, а други – по няколкостотин пъти в секунда.
Целият този колосален обем от данни “лети” моментално към центъра за мониторинг, където инженерният екип следи в реално време как се представя болидът. Над 300 инженери са вторачени в екраните по време на състезание.
Комуникирането на информацията е сложна задача, защото промените в комуникационните системи за този род автомобили се случват бавно. За всеки предавател са необходими разрешителни и одобрения; за всяка антена, която бива монтирана около трасето, за да предава сигнали от автомобила, също са необходими разрешителни, разказаха от екипа на McLaren по време на MWC 2019. Всичко това отнема време.
Именно огромният обем данни, който се предава от колата към центъра за наблюдение, е причината, поради която фирми като McLaren най-нетърпеливо очакват петото поколение мрежи. Тогава още по-големи количества информация ще могат да се получават и наблюдават в реално време, без латентност. Компромисите и ограниченията изглеждат към своя край.
Скоро и в нашия автомобил
Всичко това, разбира се, ще има значение за обикновения шофьор на автомобил само след няколко години. Разработваните от McLaren механизми разкриват истинското трасе пред бъдещите автомобили, които все повече ще вървят в посока услуги. Представете си времето, когато няма да закарваме автомобила си за смяна на масло на определен период от време или след определен брой километри – вместо това сензорите в колата ще сигнализират в нашия сервизен център кога маслото е за смяна – например замърсено с много часстици или пък започнало да се окислява. Тогава от сервиза ще ни се обадят, за да закараме колата за смяна. Или – което е още по-добре – някой ще дойде на място да го смени (и може би няма да е човек, а робот). Ако сензор регистрира теч на фреон от климатика, в сервизния ни център ще узнаят за проблема, преди още да се усетили, че климатикът “нещо не работи”, и ще ни посрещнат с готовност да го поправят.
Простично казано, няма да имаме грижи по колата и най-вече неприятни изненади. Единственото ни задължение ще е да шофираме. Е, поне докато колите не станат самоуправляеми.
А дотогава технологиите, които McLaren изпитва на този звяр, павират пътя към превръщането на колата в услуга.
Ivan says:
В автомобилите вече всичко е high-tech, дори и синтетичните масла са с по-добри показатели от естествените