Все повече бизнес лидери се гмуркат в технологичната революция, представена от концепцията за Internet of things (IoT) или преведено на български „Интернет на нещата”.
Преди 10 години, вероятно би било странно да сме сами вкъщи и да кажем на някого на име „Алекса” да поръча пица, но днес все повече хора предприемат стъпки в използването на виртуалната помощ, която предоставя Интернет на нещата. С неговата помощ, потребителите могат лесно вече да извършват трудни задачи с лекота. Отварянето на входната врата от стотици километри е лесна задача, а храненето на кучето по време на дълга нощ в офиса става само с няколко клика по смартфона. Устройствата за т.нар. умен дом представляват само част от вълнуващия свят на Интернет на нещата. Напредъкът в технологиите стои в основата на революциите в бизнес света, а и в нашето ежедневие. Въпреки това, докато търговските възможности в света на IoT са доста коментирани в медиите, много корпоративни ръководители са предпазливи, оставайки в кулоарите на тази развиваща се област.
Днес все още стои въпросът: време ли е компаниите да интегрират Интернет на нещата в бизнеса си или е по-добре да останат предпазливи?
Интернет на нещата
Разбирането на това, което IoT може да направи за бизнеса, започва с разбирането на самия него. Вследствие на увеличаващата се информация, повечето хора вече знаят какво могат да правят с такъв тип устройства в ежедневието си, но предоставянето на техническа дефиниция често е съвсем различно предизвикателство. Анализаторите го описват като „взаимно свързване на машини и устройства чрез интернет, позволявайки създаването на данни, които предоставят аналитични възможности и подкрепят нови операции”. IoT решенията използват тези връзки за кръстосано използване на безжични комуникации, мрежи, облак и съхранение на данни. По този начин те предлагат значителни възможности за обработка и анализиране на огромни количества данни в различни географски райони.
Какво може да се направи за бизнеса?
Основната полза, която IoT предоставя на бизнеса е способността за повишаване на ефективността. Това се случва с оптимизиране на работата, по-добра функционалност, опростен производствен процес, по-ясна представа за състоянието на компанията.
Според проучване от 2015 г. на McKinsey, до 2025 г. Интернет на нещата може да доведе до потенциално икономическо въздействие от 4 до 11 трилиона долара годишно. Други експерти в областта, прогнозират, че технологията ще увеличи корпоративните печалби с до 21% до 2022 година.
Защо все още Интернет на нещата е толкова слабо използван?
За съжаление, интересът не винаги се равнява на използването. Според проучване, проведено от Capgemini, по-малко от четири от десет организации разгръщат Интернет на нещата в операции в пълен мащаб. Още повече, че тези, които реализират технологията са концентрирани главно в няколко сектора – индустриално производство (62%), търговия на дребно (46%) и телекомуникации (38%). Дори да има възможности за голяма печалба, колебливостта в компаниите е разбираема. Според проучване от Hitachi, 32% от анкетираните компании не са в състояние да представят убедителна възвръщаемост на инвестициите, необходими за интегриране на технологията, други 32% се борят да запазят потенциалните си решения сигурни, 31% виждат проблеми с междуведомственото сътрудничество и 30% не успяват ефективно да обработят притока на данни.
Всяка стъпка към успех и напредък изисква тежка работа. Предприятията не трябва да избягват IoT решенията, защото са несъвършени или защото изискват преодоляване на много логистични препятствия, и трябва да са наясно, че потенциалната възвращаемост може да е много голяма. Освен това технологията, вероятно ще се превърне в норма за бизнеса, което ще направи интеграцията не толкова технологично решение, колкото необходимост, за да си достатъчно конкурентен на пазара.
A1, Интернет на нещата и Narrowband-IoT
А1 също се стреми постоянно да следва световните тенденции, които показват, че „Интернет на нещата” ще играе все по-важна роля. През 2018 г. компанията представи за пръв път у нас нас умни решения за градска среда с помощта на Narrowband IoT (NB-IoT) технология. Телекомът демонстрира възможности за контрол на въздуха, управление на отпадъци, интелигентно осветление и умно паркиране. С тази технология, А1 ще се стреми да подобри не само управлението на градските зони, но също така представянето на цели индустрии и цялостно живота на хората.
Интересно е да се отбележи и че А1 покрива територията на цялата страна с NB-IoT технологията. Няколко са градовете. в които вече има реализирани пилотни проекти за умно отчитане, паркиране, сметопочистване, улично осветление и контрол на въздуха ,като обхватът на дейностите също продължава да се разраства.
В днешни дни, да си на върха на технологиите, в почти всяка индустрия стана жизненоважно. Така или иначе, едно е сигурно за всички, а именно, че напредъкът от технологията, който виждаме днес, е само намек за това какви могат да са ползите за бизнеса и хората в бъдеще.