Google също ще поставя защитата на личните данни на първо място

След нестихващата поредица скандали около IT гигантите и тяхното поведение с личните данни на потребителите, компаниите започнаха промени. Сега и Google поставя голям акцент над защитата на личните данни и поверителността. Компанията използва своята годишна конференция Google I/O, за да представи какво е постигнала дотук и какво още предстои да направи в рамките на тази година.

„Смятаме, че поверителността е за всички, не само за единици. Искаме да направим повече, за да изпреварим постоянно променящите се очаквания на потребителите”, обяви изпълнителният директор на Google Сундар Пичай. Именно затова компанията обърна внимание на защитата на данните в много от услугите и продуктите си.

По-сигурният Android

Google Google също ще поставя защитата на личните данни на първо място А1 Блог

Очаквано, голяма част от вниманието беше насочена към новото поколение на Android. Това е 10-тата голяма версия, която засега се казва Android Q. Един от основните ѝ фокуси е именно по-голямата сигурност.

Потребителите например ще могат да ограничават достъпа на приложенията до различна системна информация от и за устройството. Те ще могат да блокират и достъпа до  функцията за локализиране на местоположението и да го разрешават само за избрани от тях приложения. Google обещава общо над 50 нови настройки за защита на данните и поверителност, които ще се предлагат от Android Q.

Освен това, ще се промени и начина на разпространение на ъпдейти за сигурност. Те ще се пускат през Google Play и така ще достигат до устройствата веднага, без да се налага да се чакат производителите. Тази функция обаче ще може да се използва само за ъпдейти за сигурността и само от устройства с Android Q, но не и по-стари.

По-сигурният Chrome

Браузърът Chrome от много време има функции за поверително сърфиране и др. Сега той ще промени и начина, по който работи с „бисквитки”. Това ще доведе до промяна на работата на браузъра, но и ще даде на потребителите повече контрол над това какви данни те споделят с интернет страниците и с кои.

Chrome ще въведе и функция за блокиране на проследяването чрез бисквитки. Потребителите ще могат да избират точно каква информация да се споделя и с кои сайтове, а останалите няма да имат достъп до нея. Тези промени са най-вече с дългосрочна цел, като Google се надява да мотивира и програмистите да работят по-добре с тях и да ги приемат. Функционалността ще се въвежда постепенно.

По-сигурният Google

Компанията предприе и друга стъпка, която изглежда в противоречие с бизнес модела ѝ. Тя ще позволи на потребителите да използват основните ѝ услуги, включително Maps и YouTube в „инкогнито режим”. По този начин потребителите ще контролират колко и каква информация да споделят с компанията. Освен това тя ще може да се трие автоматично след 3 или 18 месеца, ако потребителят е въвел подобно изискване.

Google Google също ще поставя защитата на личните данни на първо място А1 Блог

Компанията обърна внимание, че някои от новите ѝ услуги също ще споделят по-малко информация със самата нея. Функцията за субтитри Live Caption в Android Q ще обработва данни само на устройството и без нужда от интернет връзка. Домашното устройство Nest Max също ще обработва част от данните самостоятелно, без да споделя информация със сървърите на Google.

Всички тези промени идват на фона на увеличените дискусии и призиви за регулация на ИТ гигантите и събирането на лични данни. За разлика от Facebook обаче, Google получава повече похвали за действията си, защото има повече реални мерки, които вече са налични или ще са налични тази година. От друга страна, не малка част от тях са искани от потребителите от много време.

„Подозирам, че видяха неизбежното. Това са смислени промени, които са очаквани от потребителите, но не мисля, че ще навреди на бизнеса им. Защо да не въведат тези промени и да създадат по-добро усещане за сигурност на потребителите си”, коментира Фатемет Хатиблу, вицепрезидент на Forrester пред The New York  Times. И докато за Google подобни малки промени действително надали вредят на бизнеса на компанията, то за потребителите ще е дългоочаквана възможност все пак да контролират кои приложения и услуги имат достъп до данните им.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*