5G мрежите все още си проправят път, като една от очакваните от тях ползи е за автомобилите на бъдещето. Европейският съюз обаче е на друго мнение, като наскоро реши да подкрепи използването на WiFi като стандарт за връзка на автомобилите, вместо 5G мрежите.
Решението на ЕС дойде след дълги дебати с привържениците на двете технологии. Идеите им са различни, аргументите също. В крайна сметка надделява изборът на WiFi, главно защото технологията вече е налична, а 5G мрежите тепърва ще трябва да се изграждат и усъвършенстват.
5G срещу WiFi
Спорът между двете технологии е изострен и заради голямото количество компании, които стоят от двете страни. WiFi е подкрепена от множество компании, сред които са Volkswagen, Renault, Toyota, Kapsch TrafficCom, NXP, Autotalks. 5G стандартът се ползва с подкрепата на BMW, Daimler, Ford, PSA Group, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm, Samsung.
WiFi проектът предлага автомобилите да се свързват един с друг и така да образуват голяма безжична мрежа. През нея те могат да си споделят информация, интернет връзка и да подобряват безопасността на движението.
5G проектът предлага връзка не само между автомобилите, но и с устройства от пътната инфраструктура и да се използва за допълнителни услуги и приложения. Очаквано, телекомите не одобряват отпадането на 5G от предварителните планове. Групата ETNO обяви, че Европа не може да задължава да се използва само една технология и предупреди, че това застрашава иновациите, конкурентността и сигурността.
Групата GSMA също подкрепя 5G и обяви, че твърденията, че новата C-V2X технология, която е специално разработена за свързани автомобили, не е съвместима с WiFi стандарта 802.11р, който ЕС иска да използва. Те използват различни радиочестоти и е „все едно да сложиш DVD в старо видео за касети и да очакваш да работи“, обяви асоциацията. ЕС отговаря, че иска да се направи така, че 5G да може да се използва на WiFi системи, когато навлезе, което не е ясно как ще стане.
Какво предстои
Макар да загуби важна битка, 5G все още има шанс. Съветът на Европа също трябва да гласува предложението, където има вероятност то да бъде отхвърлено от страните-членки.
Финландия вече е предупредила, чрез писмо до Европейската комисия, че приемането само на един стандарт не е правилно, съобщи Euractiv. Страната иска ЕС да бъде „технически неутрален“ и да дава равни възможности на всички технологии. Тя не смята, че това ще застраши сигурността и безопасността.
Разделение има и вътре в ЕК. Според някои привърженици на технологията, сред които е и комисарят по транспорта Виолета Булч, WiFi е по-лесна за имплементиране и по-евтина. Според зам.-председателя на ЕК Андрус Ансип обаче 5G е по-правилен избор и изискването за обратна съвместимост на 5G към WiFi при автомобилите е неправилно и ще попречи на навлизането на стандарта. Ситуацията наподобява други спорни гласувания на ЕС напоследък, включително Член 11 и Член 13 от новата Директива за авторското право. И докато за нея вече всичко е решено, то по този казус все още има време за промени, макар такива да не изглеждат особено вероятни.