Преди 2-3 години IT индустрията беше пленена от еуфорията около виртуалната реалност (VR). След това и добавената реалност (AR) се присъедини, като по-добрата алтернатива с повече приложения в ежедневието. И въпреки големите очаквания, че тези технологии ще станат много популярни, днес за тях почти не се говори.
Те продължават да съществуват и да се развиват, но без да привличат особено голямо внимание. Освен това са се съсредоточили в някои по-конкретни ниши. Виртуалната реалност например засега е насочена най-вече към игрите, докато добавената реалност се използва предимно в мобилни приложения и мобилни игри. Тя се ползва с интерес и в бизнеса, където чрез очила с добавена реалност се помага на работници в заводи и складове.
Масовият потребител не е заинтригуван
Ентусиазмът на масовия потребител по двете технологии наподобява този по 3D телевизорите преди няколко години. Всичко започва с голям интерес, но той бързо се охлажда. Причините не са малко.
От една страна, хардуерът, който е нужен за VR, все още е скъп. Не е и много удобен за дълго използване, води и до замайване при някои потребители. От друга страна, разнообразието от съдържание също не е голямо. VR обещаваше разходки из реалистични виртуалени светове, но нивото на графиката и възможностите на повечето игри все още е далеч от това. Самите контролери за взаимодействие с виртуалните светове също не са много удобни и оптимизирани.
При добавената реалност проблемите са сходни. Тъй като за нея е нужна и камера, засега AR технологията се е насочила към смартфоните, тъй като в тях има всичко необходимо. Техните хардуерни възможности обаче не са много големи и това ограничава възможностите пред съдържанието, което могат да предложат.
Последиците от слабия интерес
Всички тези недостатъци създават затворен кръг, в който няма достатъчно атрактивно съдържание, което да накара потребителите да поискат AR или VR устройства. Това забавя продажбите им, което намалява и интереса на инвеститорите към компаниите и ограничава и забавя създаването на по-евтини устройства и достатъчно добро съдържание.
Очакванията бяха, че това ще се промени с навлизането на IT гигантите и в този сектор. Това изглеждаше все по-близо, когато Facebook купи Oculus. Но компанията на Марк Зукърбърг остави Oculus да се оправя сама и сякаш с времето загуби първоначалния си ентусиазъм да внедри VR в социалната си мрежа.
Слуховете, че Apple също разработва свои VR и AR устройства, подействаха още по-мотивиращо. Но след повече от година спекулации, през тази седмица се появи информация, че Apple всъщност е спряла работата по този проект. Според информация на DigiTimes компанията е разформировала екипа, който е разработвал AR и VR очила, като е пренасочила служителите по други проекти.
Решението е временно, казват източниците на изданието. Те допълват, че Apple все още вярва в потенциала на AR и VR технологиите, но сега не е подходящият момент за тях. Изглежда, че компанията иска да приложи традиционния си вече подход и да изчака първо конкурентите да пробият пазара и да нагоди своите алтернативни предложения според реакциите на потребителите. Тъй като целият AR и VR сектор в момента се движи доста бавно, по-масовото навлизане на тези технологии се очертава да се забави.