Незнанието е сред основните проблеми за развитието на технологиите

Модерните технологии са се развили много през последните години, но доста от тях остават сравнително непознати за масовия потребител. Проучване показва, че хората все още масово не знаят базови технологични термини и факти. Анализът е дело на Pew Research Center.

Проучването дава представа за общото ниво на базови технологични познания на 4 272 американци, като е осъществено през юни тази година. То включва 10 въпроса които покриват различни дигитални теми – от киберсигурност до социални мрежи и бизнес. Анкетираните отговарят правилно средно само на 4 въпроса. Едва 20% са отговорили правилно на седем или повече въпроса, а 2% са отговорили правилно на всички 10.

Социалните мрежи са най-познати

Познанията на потребителите варират доста според темите. Например най-много хора отговарят вярно на въпросите къде се реализират най-често фишинг измамите – в социалните мрежи, сайтовете, имейл и съобщенията. Също така най-много хора знаят, че бисквитките са файлове, чрез които сайтовете могат да следят посещенията на потребителите и тяхната активност.

развитие на технологиите Незнанието е сред основните проблеми за развитието на технологиите А1 Блог

Третият въпрос с най-много правилни отговори е, че повечето социални мрежи се финансират предимно от реклами. Това обаче са единствените въпроси, които имат над 50% правилни отговори. След това постепенно започва да се проявява или незнанието на потребителите, или отговорите тип „не съм сигурен”.

Така например 30% знаят какво символизира https:// преди домейна на сайта, който са посетили, а именно, че връзката е криптирана. Само 28% от анкетираните могат да посочат правилния пример (от няколко дадени избора) какво е двуфакторна идентификация. Едва 24% знаят, че режимите за поверително сърфиране на браузърите всъщност не гарантират анонимност, а просто намаляват споделената със сайтовете информация и не пазят история на посетените сайтове.

Сред по-слабо познатите теми е и фактът, че Instagram и WhatsApp са собственост на Facebook. Само 29% отговарят правилно, 22% смятат, че собственикът е друг, а 49% не са сигурни. Също така едва 15% знаят кой е Джак Дорси.

Защо всичко това е проблем

Темпото на развитие на технологиите е много бързо и неусетно нишови термини се превръщат в базови, които трябва да знае всеки потребител. В противен случай той ще избягва да използва технологиите, които са свързани с тези термини, защото ще изглеждат нещо сложно и ненужно за него.

Двуфакторната идентификация (позната още и като двуфакторна оторизация/удостоверяване/автентикация) например е много важна технология. Тя не е нито нова, нито сложна, но дълги години беше нишова услуга за корпорации и институции. Тя обаче вече е широкодостъпна през много сайтове, платформи и устройства. Благодарение на нея потребителят може значително да повиши сигурността на услугите и устройствата, които използва. Стига да знае какво е това и защо е полезно.

Същото важи и за много други технологии. Когато хората не ги познават, те не ги използват. А това забавя развитието им и съответно „спъва” прогреса на цялата индустрия.

Липсата на познания се отразява и в живота на хората. Все повече професии започват да имат някакъв досег с технологии и съответно да изискват познания за тях. Хората трябва да променят начина си на мислене и да свикнат, че технологиите не се учат еднократно, а постоянно.

Кой може да помогне

На първо място са самите технологични компании. Те са тези, които имат най-голяма полза възможно най-много хора да познават техните услуги и предложения. Затова не трябва да разчитат, че хората сами ще ги потърсят и ще искат информация, а обратното. Всяка компания трябва да потърси и използва възможно най-много начини да информира своите настоящи и потенциални клиенти за технологиите, които предлага и какво представляват те.

Образователните институции също трябва да се включат, като са проактивни в следенето на технологичните тенденции и добавянето им към обученията. В момента в твърде много училища по целия свят има ситуация, в която учениците знаят повече от това, което им се преподава. Твърде често и преподаваният материал вече не е актуален, а понякога дори не се използва в практиката и е заменен от друга технология или метод.

Разбира се, всички правят стъпки да променят това и да ускорят навлизането на новите технологии в образованието. Темпото обаче е много по-бавно от това на развитието на самите технологии. Така образованието едновременно напредва, но и изостава, а за хората и компаниите остава сами да търсят решение на липсата на знания.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*