Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното

Ако във филм главните герои са двама, единият със сигурност е музиката. Представете си емоционалния градус на ключовите сцени без звук – използвайте дистанционното си в момента, в който Хоакин Финикс танцува в тоалетната на метростанция, секунди след като е осеял с трупове един вагон и се е преродил като Жокера. Въпреки актьорския гений, апокалиптичният му валс с елементи на  въздушно дирижиране без музика би изглеждал почти обидно нормално. Като лош избор за място за репетиция на поредната откачалка с малко грим и амбиции за сцена в Готъм. Всъщност, този момент е вдъхновен изцяло от музиката и е пълна импровизация, която влиза в крайния продукт. Саундтракът към „Жокера“ е сред номинираните за „Оскар“, а създателката му – Хилдур Гиднадоттир намира за по-трудно да обясни как се пише името й пред света, отколкото да печели награди.

Предлагаме ви кратка селекция на саундтраците, които тежат не по-малко от престижните статуетки върху нощното шкафче на създателите на филма.

Пулсът на военните окопи в саундтрак на „1917“

Сам Мендес представя своя епичен прочит на Първата световна война във филма 1917, а Томас Нюман създава композициите, които карат зрителя в салона да седне на ръба на стола и да диша в ритъма на престрелките. Сюжетът се върти около двама млади войници, натоварени с мисията да предупредят вражески лагер за капан, спасявайки 1600 души от сигурна смърт. „1917“ получи „Златен глобус“ за режисура и драма, а албумът бе номиниран за най-добър саундтрак.

Нюман работи със Сам Мендес още във времената на аналоговата класика „Американски прелести“. В „1917“ (Sony Music/“Вирджиния рекърдс“) той вкарва оркестрални пасажи, в които солото на челиста плаче, стърже като шрапнел върху бункер и едновременно с това буди сетивата ти за надежда на хоризонта.  Електронният гръбнак на траковете се редува с удрящи в диафрагмата перкусии, които придават мирис на страха в окопите и ускоряват пулса в кино салона.

саундтракът Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното А1 Блог

 „Ирландецът“ завива трупове и си тананика ретро

Зад саундтрака на „Ирландецът“ (Sony Music/“Вирджиния рекърдс“) стои Роби Робертсън, музикант и композитор, работил по десет заглавия от филмографията на Скорсезе, сред тях „Вълкът от Уолстрийт“ и „Казино“. В интервю за Rolling Stone Робертсън споделя, че този албум е като олимпийски скок в кариерата му: „Защото търсехме звук, настроение, чувство, които ще резонират в публиката след всички десетилетия, в които се случва историята.“ В крайна сметка музикалният шедьовър за сложно устроената мафиотска душа е финализиран, предимно с песни от 40-те и 50-те на миналия век. Статутът им на евъргрийн ги вмъква под кожата на публика от баба до бебе.

„Ирландецът“ е разказа на един убиец за организираната престъпност в Америка, след световните войни. В биографичната криминална драма по романа „Чух, че боядисваш къщи“ на Чарлс Брант участват титаните Робърт Де Ниро, Ал Пачино и Джо Пеши.

саундтракът Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното А1 Блог

„Двамата папи“ обичат The Beatles 

Познаваме Джонатан Прайс като Великия врабец, водач на религиозните фанатици от „Игра на тронове“. 72-годишният актьор от Уелс прави най-добрата си роля в киното в продукцията на стрийминг гиганта Netflix. Той намята расото на кардинал Хорхе Берголио, а бастунче срещу него в „Двамата папи“ вдига великолепният Антъни Хопкинс. Червените обувки на Бенедикт XVI вече го отведоха към номинация за „Оскар“ за поддържаща мъжка роля. За образа на всенародния любимец от Буенос Айрес Прайс бе номиниран за „Златен глобус“.

Саундтракът на „Двамата папи“ следва линията на взаимоотношенията между мъжете, които на фронта на религията винаги са били опоненти и конкуренти за папския престол, но като човеци се оказват повече от братя. Когато е призован на среща в Рим с Негово светейшество, за да научи, че вместо пенсия го очаква престола на Свети Петър, Берголио си тананика Dancing Queen на АBBA. Римейк на песента е включен и в саундтрака. Кавъри на класики като Besame Mucho, няколко танго шедьовъра и блус до скъсване заздравяват най-силното приятелство в историята на католическия свят.

саундтракът Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното А1 Блог

Исландка записва агонията на „Чернобил“ във фабрика

Най-голямата ядрена катастрофа в историята на човечеството бе разказана в пет епизода от шведа Йохан Ренк. Тийнейджърите на 90-те го разпознават като музикантът Стака Бо. Продукцията на HBO спечели „Златен глобус“ за най-добър мини сериал и поддържащ актьор, а епичната агония след една човешка грешка в комунистическа Украйна е обвита в мелодиите на Хилдур Гиднадоттир („Анимато мюзик“/Universal Music Group).

Исландката свири на чело от петгодишна и започва да изнася концерти на 10. В биографията й като сигнална лампа за повишена радиоактивност свети и музиката към „Жокера“, за който има номинация за „Оскар“. Хилдур живее в Берлин с малкия си син и е превърнала етаж от стара фабрика в свое студио. Когато започва работа по „Чернобил“ не предполага колко близки до нея хора са засегнати от трагедията. „Инженерът, с който работих, е от Италия и имаше страшно много здравословни проблеми заради директно излагане на радиация. Разпростряла се е толкова тихо и в такъв чудовищен мащаб. Голямото предизвикателство да композираш по тази история бе в това, че тя е смазващо реална, а не измислица.“, разказва Хилдур.

саундтракът Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното А1 Блог

Рене Зелуегър пусна първия си албум като Джуди Гарланд

Рене Зелуегър може да пее и това бе отчетено с номинацията й за „Оскар“ в мюзикъла „Чикаго“ (2002). Постижението й с кабаретен ореол обаче прилича на чернова в час по музика в сравнение с емоционалния интензитет в изпълненията на Джуди Гарланд в Judy. Актрисата посещава вокален педагог в продължение на 4 месеца. След това заковава на живо всяка нота от епичните концерти на звездата в лондонския театър Talk of the Town.

Саундтракът Judy (Анимато мюзик/Universal Music Group) е първият албум на Зелуегър. В него тя кръстосва тембър с поп звездата Сам Смит за уникална версия на една от най-емблематичните класики на Гарланд – Get Happy. Руфъс Уейнрайт вкарва суинг финес в римейк на Have Yourself A Merry Little Christmas.

В саундтрака са включени и популярни класики като Come Rain or Come Shine и Over the Rainbow. Записите на изпълненията в Judy са направени в Abbey Road Studios в Лондон и улавят наелектризиращата енергия на Гарланд месеци преди смъртта й, на фона на фалит, зависимостите й и заплахата да загуби попечителство над децата си.

саундтракът Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното А1 Блог

 Звезда от сапунени опери под кожата на Елтън Джон

Тарън Еджъртън получава безценен подарък по време на снимките на „Рокетмен“ – първият чифт диамантни обеци. Елтън Джон си ги купува още преди да се превърне в сензация в САЩ през 70-те. Легендарният изпълнител е ключова част от творческия екип на филма, но съзнателно избира да не се намесва в саундтрака. Мечтата му е да чуе най-ярките хитове от репертоара си, преродени с гласа на един симпатяга от Уелс. До този момент домакините на Острова го припознават като герой само от сапунени опери. Еджъртън минава вокален мастър клас с продуцента Джайлс Мартин. Резултатът е зашеметяващ.

Освен култови хитове като I’m Still Standing, Your Song и Saturday Night (It’s Alright), саундтракът към “Рокетмен” включва изцяло нова песен-дует между Елтън и Тарън – (I’m Gonna) Love Me Again и тя донесе на британската икона първата номинация за Златен глобус в тандем с дългогодишния му съавтор и верен приятел Бърни Топи.

саундтракът Камера, свирим! Когато саундтракът прави магията на киното А1 Блог

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*