След като превзеха смартфоните и влязоха уверено в умните домове, гласовите асистенти вече търсят ново поле за изява. Изглежда, че това ще са автомобилите. Вече се правят все повече стъпки в тази посока.
По ирония на съдбата, именно автомобилите бяха сред първите, които дадоха път на гласовите асистенти. Още преди повече от десетилетие луксозните модели предлагаха гласово управление на някои функции. Истината е, че тогава технологиите далеч не бяха достатъчно развити. В резултат на това тези асистенти не бяха ефективни и ставаха обект на подигравки.
Желания и очаквания
През последните няколко години гласовите асистенти започнаха да се радват на много голяма популярност. Потребителите свикнаха и много от тях вече ги използват ежедневно в домовете си и чрез смартфоните си. А вече очакват да са налични и в автомобилите им.
Проучване на JD Power от 2019 г. посочва, че 76% от притежателите на автомобили в САЩ биха искали предпочитаният от тях гласов асистент да се предлага от следващата им кола. Общо 60% споделят, че наличието или липсата на гласов асистент би имало роля в крайното решение за избор на автомобил.
Друго проучване, направено от Capgemini Research Institute през 2019 г. разглежда очакванията на потребителите. 73% от шофьорите очакват да използват поне някакви функции в колата си чрез гласов асистент още до 2022 г.
Хората имат и доста сериозни претенции към възможностите на гласовите асистенти в колите им. Те не искат просто да могат да управляват мултимедията и навигацията. Шофьорите искат да могат да използват гласовите си асистенти за поръчка на стоки и услуги, резервации, записване на час за сервиз. Не е далеч времето, когато и интеграцията с умния си дом ще се приема за нещо нормално, а хората ще командват електроуредите и осветлението от автомобила си.
Където IT технологиите и автомобилите се срещат
Автомобилните производители са наясно с тенденциите и желанията на потребителите. Затова първоначално някои от тях направиха пореден опит за собствени гласови асистенти. Ефективността им вече е по-добра, но потребителите искат познатите си приложения, с които са свикнали. Затова няколко компании започнаха да интегрират асистентите на IT гигантите. Toyota, BMW, Ford, Fiat Chrysler и Audi например вече работят с Amazon, за да предлагат Alexa в някои модели.
Искат или не, автомобилните производители трябва да работят с IT компаниите, защото те няма да ги чакат дълго. Amazon например предлага устройството Echo Auto, което позволява да се добавят основните функции на Alexa във всеки автомобил с Bluetooth или стандартен жак за слушалки.
Вместо да се конкурират с IT гигантите, за автомобилните компании е по-добре да работят с тях. По време на CES 2020 Amazon и Lamborghini обявиха общ проект за интеграция на Alexa в бъдещите модели на марката. Тя няма да се изчерпва просто с наличието на Alexa в колите, но и ще включва разработката на специфични функции и команди, които да подобряват цялостното преживяване по време на шофирането.
Какво точно ще може да правят шофьорите
На първо време – да дават команди, за да се отвори багажникът, да се отключва колата и т.н. Компаниите обаче ще работят постоянно по нови функции, които ще се изпращат като ъпдейт по интернет до колите.
От Lamborghini вече обявиха, че предвиждат шофьорът да може да активира определени настройки и способности на автомобила докато шофира. Всичко това означава и допълнителни предизвикателства. Автомобилите ще се нуждаят от стабилна и сигурна връзка с интернет.
Това ще е допълнително натоварване на инфраструктурата. Именно затова навлизането на 5G мрежите ще е от полза, тъй като те ще могат да се справят с по-големите обеми информация и по-големия брой свързани устройства. Новото поколение мрежи идва точно навреме, като ще позволи на автомобилните компании да навлязат смело в дигиталната сфера и гласовите асистенти.