Куентин Тарантино е един от най-популярните добри режисьори, работещи в Холивуд в момента, което е доста тясна категория – има популярни режисьори, които никога няма да бъдат разглеждани сериозно като артисти. Има и добри режисьори, които са толкова отдадени на артистичността си, че никога няма да бъдат оценени (или дори гледани) от неспециализирана публика. Куентин Тарантино обаче опитно е яхнал баланса между двете, заради което е и едно от най-разпознаваемите имена в Холивуд, дори и за хора, които едва, едва се интересуват от кино.
Какво обаче го прави толкова популярен? Дали е защото филмите му са амалгами от всякакви препратки и жанрови прийоми, които обаче той размахва с такъв финес и майсторство, че успява да използва, за да изгради своя стил? Дали е именно заради това, че освен добър, той е и силно индивидуалистичен и филмите му се разпознават като негови отдалеч? Или може би е защото той знае, че публиката обича зрелище, а той знае как да снима насилие по такъв пресилен и забавен начин, че то само да носи тръпката от кръвопролитието, но всъщност в никакъв момент да не травмира публиката със зверството си?
Аз твърдя, че комбинацията от всички тези неща щеше да доведе до един средно стойностен резултат, но това, което издига филмите на Тарантино в любими на публиката, е факта, че сред всичкото насилие, сред всичките псувни и шегички, и убийствен саундтрак, най-отдолусе крие един неподправен оптимизъм и радост от живота, които правят филмите му такова удоволствие за гледане.
Внимание: Текстът надолу съдържа спойлери!
„Имало едно време … в Холивуд”, последният му засега филм, a по негови думи, последният въобще, е своеобразна трета част в „поредицата” на Тарантино, в която той пренаписва историята за по-добро. В „Гадни копилета” той пребори нацизма с няколко бесни американеца и една французойка, а в „Джанго без окови” пребори робството с един черен и един бял мъж. В „Имало едно време … в Холивуд” той спасява една актриса от сериен убиец. Може би защото е толкова неочаквано или защото в сравнение с предишните два проблема, обективно погледнато, този е малък, но аз наистина не очаквах тази развръзка на историята в последния филм и вероятно затова я намерих за толкова страхотна и развеселяваща.
Сега, за който не знае, „Имало едно време … в Холивуд” основно разказва историята на един залязващ актьор (Леонардо ДиКаприо) и неговия каскадьор (Брад Пит). Тяхната история се развива в пика на Златния век на Холивуд – 1969 г, когато целият Лос Анджелис е пропит от слънце, ярки цветове, цветни коли, красиви жени и генерално чувство на свобода и разцъфтяваща киноиндустрия. Убийството на младата актриса Шарън Тейт, докато е бременна, от сектата на Чарлс Менсън, олицетворява скритото гнило ядро на Холивуд, пък и на живота като цяло – под целия блясък, пари и красиви цветове, се крие най-ужасяващото, на което хората са способни.
Тарантино обаче е по детски фен на киното въобще и на Холивуд конкретно. Той бленува за Холивуд по един идеализиран, безупречен начин и иска да ни го покаже такъв, какъвто иска всички да си го представяме – в най-красивия му блясък и неопетнен от нищо, не от скандали и определено не от серийни убийци. Затова и Тарантино хваща едното препъни-камъче, което разваля цялата идилия и просто му казва „Не!”, само че в типичния Тарантино стил – с далеч повече куршуми и крещене на псувни, отколкото е нужно. Той показва Шарън Тейт (Марго Роби) като метафора за самия град – млада, красива, щастлива, сияеща като слънце – и прави така, че нищо да не помрачи щастието й.
Във филма има много други теми разглеждащи киноиндустрията, силното приятелство и остаряването, комбинацията от които направи „Имало едно време … в Холивуд” един от най-добрите филми за изминалата година. Именно историята на Шарън Тейт обаче, заедно с триумфалната, вълнуващо и радостно насилствена победа на главните герои, направи филма такова чисто удоволствие за гледане и ще накара публиката да се връща към него и в следващите години.
Къде да гледаш шедьовъра на Тарантино (отново)
Ако все още не си гледал „Имало едно време…в Холивуд“, имаш възможност да го направиш през интерактивната телевизия A1 Xplore TV в специално създадената А1 Видеотека. Филмът е част от топ заглавията, които потребителите на услугата могат да гледат.
До видеотеката на А1 имат достъп всички клиенти, които ползват интерактивната телевизионна платформа. От компанията активно развиват каталога, като предлагат на зрителите кино хитове, направили своята премиера на големия екран преди няколко месеца. Заявката е във видеотеката постоянно да се добавят нови и актуални заглавия, а потребителите да могат да се наслаждават на тях без да напускат уюта на дома си.
Леда Гочева е автор в Операция Кино.