Поколението Z има ясна визия какъв е идеалният работодател

Проучване на БАУХ и БДВО разкрива мотивацията на българските студенти при избор на работно място

Всяко поколение формира своите възгледи за света под влиянието на съвкупност от фактори, сред които състоянието на икономиката е на едно от първите места. И докато демократичните промени по света белязаха израстването на Поколението Х, а икономическата криза, започнала през 2008 година, беше ключова за Поколението У, то глобалната пандемия от COVID-19 със сигурност е повратен момент в развитието на Поколението Z.

Поколението Z – на прага на кариерата

Първите представители на тази генерация днес са студенти и вече започват да търсят своя професионален път. Те посочват, че сигурността и стабилността са сред ключовите фактори при избор на работно място, според скорошно изследване у нас. Представителното проучване „Най-желаният работодател в България“* е проведено през месец февруари 2020 г. от Агенция за социологически проучвания „Тренд”, инициирано от Българската Асоциация за управление на хора (БАУХ) и Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). В него са взели участие над 1 000 студенти – редовна форма на обучение в български висши учебни заведения.

Сигурност и стабилност

Стремежите на младите хора са към кариерно развитие, добри доходи, нови умения и опит и не на последно място – сигурност и стабилност. Всички тези очаквания придобиват още по-голямо значение в периода на извънредното положение, което влияе не само на здравната ситуация у нас, но и на състоянието на икономиката.

Осигуряването на адекватни доходи, стабилност и грижа за служителите се превръщат в приоритет за участниците на пазара на труда. Ако компаниите бяха хора, то студентите искат от тях да са честни, съвременни, креативни хора, на които може да се разчита.

Възможности за развитие

Според проучването „Най-желаният работодател“, възможностите за развитие също са сред важните критерии, по които младежите избират къде да започнат работа. Сред най-предпочитаните от българските студенти компании се откроява телекомуникационната компания А1. Освен, че е един от най-разпознаваемите брандове у нас, А1 привлича младите хора и с множество възможности за платени стажове, които за най-добрите от тях се превръщат в първата стъпка към кариерното развитие. Компанията често участва в големите кариерни форуми в страната, където младежите могат да придобият впечатления от първа ръка за възможностите, които се предлагат. Част от студентите пък познават А1 и като партньор на Техническия университет и УНСС.

Естеството на работа

Друг фактор, който българските студенти посочват като особено важен за своя професионален избор, е естеството на работата. По-голямата част (77%) от участниците в проучването биха искали да работят по специалността си. Това би могло да бъде знак, че професионалното ориентиране за това поколение е започнало още при завършване на гимназиалното им образование. Като компания с разнообразно портфолио – от телекомуникационни решения, дигитални и финансови услуги, ТВ стрийминг платформа, собствени спортни канали, А1 е атрактивен работодател за Поколението Z – първото, родено след появата на интернет.

работа Поколението Z има ясна визия какъв е идеалният работодател А1 Блог

Ясна преценка

Участниците в изследването посочват, че техните качества, които са най-важни за започване на работа, са: знания и умения (60%), самоорганизираност (45%), умение за бързо учене (44%), креативност (43%) и чувство за отговорност (42%). Специализираните портали за работа (40%), препоръки от приятел (29%) и социалните мрежи (21%) са трите най-често използвани канала, по които младежите се информират за потенциалните възможности за работа. Фактът, че днешните студенти имат ясна преценка за това какви качества са им нужни, за да се развиват професионално, е добър знак за всички компании, които дават шанс за кариера на млади таланти. Ентусиазмът и новите идеи на младите, в съчетание с опита на служителите им от Поколенията Х и У, са добра предпоставка за устойчив растеж на бизнеса, независимо от турболентните времена, в които живеем.

Младите имат доверие на бизнеса в България

Според проучването, мнозинството от анкетираните студенти (78%) са убедени, че в България има компании, които отговарят на всички техни изисквания към работното място, а 62% считат, че могат да си намерят такава „идеална“ работа у нас. Близо половината от анкетираните студенти (49%) биха искали стартовата им заплата в някоя от тези компании да е между 1201 лева и 2000 лева. Предпочитанията на младежите към българските и чуждестранните работодатели в страната са на сходно ниво, с лек превес към международните компании (21%) спрямо 19% за местните фирми.

Какво трябва да направят работодателите след това?

За да останат мотивирани на работното място, представителите на новото поколение на пазара на труда се стремят към справедливо възнаграждение (69%), научаването на нови неща и саморазвитието (68%), оценяването на усилията от страна на работодателя (51%) и връзката между личните постижения и възможностите за растеж (50%). Това е още една причина, поради която А1 се нарежда на едно от челните места в техните предпочитания – цялостна политика за грижа за служителите, редовно целеполагане и оценяване на постиженията, бонусни схеми, обвързани с личните резултати и редица социални придобивки.

работа Поколението Z има ясна визия какъв е идеалният работодател А1 Блог

 

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*