Защо пандемията обърка и изкуствения интелект

Пандемията от коронавируса Covid-19 повдигна много въпроси не само от медицинска и икономическа гледна точка. Случващото се накара много хора и компании да променят ежедневието си значително. Някои от тези промени ще са временни, но други може да се окажат по-постоянни.

Te достигат дори и изкуствения интелект, съобщава MIT Technology Review, официалното издание на Масачузетския технологичен институт. То отбелязва, че поведението на потребителите е своеобразен индикатор за разпространението на вируса. Например по онлайн покупките на хората в различните държави и как те са се променили с напредъка на пандемията към тях.

По-мащабни последици от очакваното

Всичко това влияе не само на хората и бизнеса, но и на новите технологии. Например на изкуствения интелект. Алгоритмите за обучение на AI, например, разчитат на строга последователност от данни и внимателен подбор. Тези модели са базирани на реалното поведение на хората и малка промяна в него може да доведе и до изкривяване на данните за машинното обучение. Резултатът е алгоритми, които повече не работят както трябва и не дават добри резултати.

Разбира се, това много зависи от типа на алгоритъма. За изкуствен интелект, който работи с данни от автомобилен трафик или замърсяване на въздуха, няма особени промени в начина на работа. За такъв, който обаче следи и анализира поведението на клиенти или различни автоматизирани системи, може да има сериозни отклонения.

Общото мнение е, че пандемията показва колко взаимосвързани са различните системи, дори и това на пръв поглед да не изглежда така. Също така показва ясно, че изкуственият интелект, макар вече навлизащ сериозно във все повече системи, все още не е готов да му бъде поверено всичко. Наблюдението от хора остава от първостепенно значение, за да могат да се намесят, когато това се налага. „Не трябва да се забравя, че сме в необикновена ситуация“, коментира Раел Клин, изпълнителен директор на Nozzle.

Вечен прогрес

„Изкуственият интелект е жив, дишащ двигател“, казва Ражийв Шарма, вицепрезидент на Pactera Edge и допълва, че е грешка да се мисли, че подобен алгоритъм се настройва веднъж и се оставя да се оправя сам. Вместо това е нужно постоянно компаниите да се грижат за тази технология и да обновяват системите и алгоритмите.

Шарма дава за пример компания, която доставя сосове и подправки на магазини в Индия. Тя използва изкуствен интелект, за да прогнозира обема и времето на поръчките, за да може да се подготви подобаващо. Покрай „коронакризата“ обаче се оказало, че прогнозите и реалните продажби повече не съвпадали. Алгоритъмът никога не е бил обучаван и подготвян за подобна рязка промяна в търсенето и това довело до дисбаланс в цялата система.

Проблем може да има и за събирането на данни за обучението на алгоритмите. Сега изкуственият интелект се обучава чрез много точно подбрани бази данни. Важно е обаче и как тези данни се поддържат и обновяват с течение на времето. Само така алгоритъмът може да е адекватен на промените. Дори и това да се прави, пак е трудно да се предвидят всякакви ситуации, като пандемия например.

Затова е важно и да има достатъчно бърза и адекватна реакция и в събирането на базите данни, които да отразяват възможно най-точно променените реалности. Това е доста сложна задача и изисква специфични познания от специалисти. Такива все още са доста малко и затова не е изненада, че изкуственият интелект също „страда“ заради коронавируса.

Разбира се, няма как да се предвиди всичко, но има как да се намалят щетите. Един нов детайл например е, че заради коронавируса вече голяма роля в това дали човек ще кликне на дадена реклама или не, е срокът за доставка. Подобни дребни на пръв поглед промени може да дадат доста голямо предимство на компаниите и да помогнат в прецизирането на изкуствения интелект. Пандемията показва и някои слабости в алгоритмите, които сега могат да се коригират. Така че отново важи старата максима, че от лошото може да се извлече и добро.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*