Може ли „домашният офис“ да се превърне в норма

Пандемията от COVID-19 принуди много хора да работят от домовете си. При това за доста по-дълго време от очакваното. ИТ гиганти като Amazon например наскоро решиха да оставят всички служители, чийто длъжности позволяват, да работят от домовете си поне до януари 2021 г.

Коронавирусът накара много компании да се изправят срещу най-големия си страх – служителите да работят от разстояние. Много фирми смятат това за проблем, защото не могат да следят дали служителите работят пълноценно и не „скатават“. Оказа се, че това далеч не е повод за притеснение.

Резултатът – много компании видяха предимства в работата от дистанция. Вече има достатъчно дигитални услуги, които да подпомагат този процес. А служителите също се справят добре, стресът е по-малко  и имат повече време. Изследване на института Ifo например посочва, че 54% от германските фирми вече искат да запазят работата от разстояние поне частично дори и след пандемията.

Какво е нужно

Работата от дистанция има своите специфични предизвикателства. Ifo коментира, че за много компании това идва с инвестиции в дигитална инфраструктура и комуникационни технологии. Пълноценната работа от дистанция е възможна, но изисква някои допълнителни елементи:

  1. Хардуер

Служителите трябва да имат нужните устройства, за да могат да работят пълноценно. В зависимост от професията и длъжността, това може да е само лаптоп с подходящи характеристики, но може е нужно и допълнително оборудване, като графичен таблет, принтер или друго.

Стационарните компютри сякаш изцяло отстъпиха място на лаптопите. Разходите при по покупка на такъв, особено ако говорим за устройство, което е „офис-клас“ са наистина достъпни. Комбинацията от лаптоп и допълнителен монитор се оказва практично решение за увеличаване на „работния плот“ дори и в домашния офис.

офис Може ли „домашният офис“ да се превърне в норма А1 Блог

  1. Софтуер

И тук допълнителният софтуер може да варира значително според професията и изискванията. Някои задачи може да се решат от използването на безплатните версии на приложения като Zoom и Skype. За други дейности обаче ще е силно препоръчително да се използва VPN услуга. Тя е особено важна за професии, които работят с корпоративни данни, търговски тайни и др. Неслучайно и екипът на А1 използва VPN при работата от разстояние. Бизнес клиентите на компанията пък могат да се възползват от подобни предложения.

Екипната работа също се нуждае от допълнителен софтуер. Услуги като Microsoft 365, Google Docs и други платформи за съвместна работа по документи и презентации. Някои от тях са безплатни, но други изискват плащане на лиценз или абонамент.

  1. Сигурност

Един от най-важните въпроси е сигурността. Работата от разстояние представлява сериозен риск за защитата на корпоративните данни. Много по-лесно за системните администратори е да предпазват устройствата в корпоративната мрежа, отколкото лаптопите на служители, които се свързват от най-различни места, включително и от публични Wi-Fi мрежи, колкото и това да не е препоръчително.

Споменатият вече VPN е само една стъпка в подобряването на сигурността на работещите от разстояние. Служителите трябва да бъдат уведомени и подготвени за другите рискове – кибератаки, вируси, фишинг имейли и др.

Затова е нужно да се инвестира и в добър антивирусен софтуер, създаване на бекъп поне на важните данни и регулярно ъпдейтване на използваните приложения и операционна система. Добре е компаниите да отделят време и да обяснят на служителите всичко това и при възможност да ги снабдят с обучение или поне кратко ръководство и процеси, които да спазват, за да намалят рисковете да станат жертва на хакери.

Възможно ли е да се случи всичко това

Да, това е неизбежен процес. Развитието на технологиите неминуемо създава повече възможности за пълноценна работа от разстояние. Предимствата за компаниите са много, като в дългосрочен план ще доведе до намаляване на разходите и увеличаване на възможностите за намирането и задържането на добрите и талантливи служители.

Самите служители също получават по-голям избор на потенциални работодатели, повече лична свобода и възможност да работят както искат. Свободата да разпределяш работното си време обаче е и отговорност, която ще е предизвикателство за някои хора, които не са свикнали да работят от дистанция или предпочитат офиса.

Според Ifo „домашният офис“ със сигурност ще остане популярен и след края на пандемията. Анализаторите обаче прогнозират, че няма да се стигне до трайно преминаване към подобен модел на работа. Очакванията са, че по-скоро ще се създаде хибриден модел, в който работата от дистанция ще е позволена, ще се използва много по-често, но и работата в офис няма да изчезне напълно. По-скоро компаниите и служителите заедно ще балансират двете според предпочитанията си.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*