Как проблемите на TikTok може да се отразят на ИТ индустрията

ИТ индустрията в момента е в доста сложен период, не само заради пандемията. Новото поколение на доста технологии тепърва ще навлиза, което ще доведе до доста промени. Но паралелно с това върви и преструктуриране на обстановката около самите ИТ гиганти и техния „бизнес климат“.

Всичко започна миналата година с разрушаването на отношенията между САЩ и Huawei. Това обаче не се оказа еднократен проблем. Тази година той се разшири с TikTok и WeChat. И докато битката в момента е практически САЩ срещу Китай, увеличаването на компаниите, които са засегнати от нея, постепенно може да започне да дава отражение върху цялата ИТ индустрия, включително в Европа.

Предимство или проблем

След като положението за TikTok в САЩ започна да става по-сложно, компанията се насочи към Европа. Тя обяви, че ще инвестира 500 млн. долара в нов център за данни в Ирландия. Той ще обработва данните на потребителите в Европа. Всичко това е от полза за Европа, която получава нова инвестиция и може да се възползва от търговската война да привлече и други компании, които да развиват ИТ бизнес на Стария континент.

Но има и потенциални проблеми. Вече има немалко изразени опасения, че ако спорът между САЩ и Китай продължи, може да се породи фрагментиране на интернет. Двете страни може да продължат да изолират ИТ компаниите си една от друга, което ще е проблем за всички, тъй като ИТ индустирята е глобална и взаимосвързана. А ако премахването на услуги и технологии се прави заради причини извън чисто техническите и пазарните, ситуацията може да създаде доста предизвикателства за компаниите.

Какво ще се случи?

Все още е рано да се каже. На пръв поглед ситуацията на TikTok изглежда сходна с тази на Huawei с ограниченията и аргументацията. Но същевременно тя се развива по доста по-различен начин. Собственикът на TikTok, китайската компания ByteDance, има възможност да продаде бизнеса си с приложението в САЩ и по този начин да го спаси.

Според множество непотвърдени слухове в международните медии, има доста кандидати за TikTok, които обсъждат различни варианти, включително и купуването на глобалния бизнес на TikTok, а не само този в САЩ или няколко държави. Сред кандидатите са Microsoft, Walmart, Oracle и др.

Oт Microsoft обявиха още в началото на август, че се интересуват от компанията и, че дори водят преговори с TikTok, но към момента „нямат нещо за съобщаване“. Tърговският гигант Walmart, донякъде изненадващо, също прояви интерес към сделката. Още по-любопитно е изказване на представител на веригата пред BBC, че биха си партнирали с Microsoft, „за да отговорят на очакванията на потребителите в САЩ“ .

Всичко това създава трудно предвидима обстановка, която може да се окаже прецедент и за развоя на подобни спорове занапред.

Продажбата не е доброволна, ако изобщо се реализира. TikTok е забранено и в Индия, отново заради спор между двете държави. Положението на компанията е повече от сложно. В самия край на август китайското правителство обнови ограничителния си списък за износ на технологии за пръв път от 2008 г. насам. Новите изисквания може да наложат на ByteDance да кандидатства за лиценз за разрешение да продаде TikTok, ако се стигне до сделка.

Развоят от ситуацията предстои през септември, когато се очаква да се обявят и резултатите от първите преговори. Ясно е със сигурност, че ИТ компаниите вече не са на заден план за политиците. Напротив, те са наясно със значимостта на бранша и той се превръща в приоритет в ситуации на спор.

 

 

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*