Вируси! Кибератаки! Кражба на идентичността! Източване на банкови карти! Криптиране на данните и искане на откуп! Заплахите във виртуалното пространство са разнородни, различни експерти ни съветват да сме много предпазливи и да сме разумно подозрителни към писмата, които получаваме. Но как, да му се не види, може да е „разумно подозрителен“ човек?
* * *
Само за първото тримесечие на 2020 година А1 Net Protect e предупредил за потребителите на А1 за спам внушителните 1 826 907 пъти. Източниците на спам са какви ли ни. От безобидни реклами за сини хапчета до наистина злонамерени хакерски атаки, които могат да костват много нерви и пари.
Какви са някои от най-често разпространените тактики, които хакерите използват, за да се опитат да „пробият“ през електронната ни поща. В следващите редове ще ви представим някои възможни сценарии:
Аз съм Вашата банка
Една от най-тривиалните, но все още често експлоатирана техника, е електронното писмо, което има претенция да идва от банката, в която имаме сметка. Когато е измамно, това писмо търси начин да се добере до данните, с които стигаме до парите си. Например, то търси комбинацията от потребителско име и парола за е-банкиране. Истината е, че никоя банка няма да поиска да смените потребителското си име или паролата точно по имейла! Пожелае ли някой да си смените парола по електронната поща, знайте, че става нещо нередно.
Вие извършихте нарушение
Възможно е да имате глоби за превишена скорост, или за неправилно паркиране, или за закъсняла здравна осигуровка, или за неплатен данък в общината. Възможно е, но е твърде малко вероятно която и да е от съотвените институции да Ви пише личен имейл, че и да Ви даде „инструменти“ да си платите веднага, директно с отговор на имейла. Пристигне ли Ви писмо, че сте извършили някакво нарушение и дължите пари, трябва да се усъмните – колкото и съвестен гражданин да сте. Дори НОИ, които технологично с доста напред с обработката на вземанията по електронен път, няма да поискат пари от някого току-така, с един имейл.
Не видяхте буквата в имейла
Съвсем не е невъзможно някой ден да получите неочаквано писмо от банка, или от Instagram, или от Facebook – и вътре да се изисква да си въведете паролата или да я смените. Трябва да се усъмните. Възможно е, разбира се, такова писмо да е легитимно, но е по-вероятно да не е. Вгледайте се в имейл адреса, в изписването, в домейна. Някъде в тях има ли някаква дребна грешчица? Например, вместо Facebook да пише Facebok? Тази техника е широко използвана, защото човешкият мозък е устроен да възприема безпроблемно понятия, дори да има лека грешка – например разменени букви (като в Intsagram, да речем).
Накъде води линкът
Не бързайте да кликате на линк, предоставен Ви, за да отидете лесно на страницата за въвеждане на поисканите данни. Не бързайте. Вярно, по-лесно е, но твърде рисково. Всякакви линкове могат да бъдат вградени във всякакъв текст. Така, както аз мога да напиша, че това е полето за въвеждане на вашите нови данни за достъп.
Ако сте кликнали – това беше статията ни електронното билетче в столичното метро. Така и измамниците могат да напишат, че “това е полето за въвеждане на вашите нови данни за достъп” – и да Ви пратят в измамническа страница, чрез която въпросните данни за достъп отиват не в банката, а при измамниците.
Как да се защитите
Много от изброените по-горе ситуации са учебникарски примери за спам или phishipng през електронна поща. В годината на COVID и все по-голямото значение на дигиталната част на света, защита на електронната поща също става по-важна. А1 Net Protect е услугата на А1, която може да го направи за твоя смартфон.
С нея се получава защита от зловредни сайтове, опасен софтуер и имейл спам. Най-хубавото на услугата е, че не се изисква инсталирането на допълнителни приложения на телефона ти, а автоматично сканира мобилната мрежа за потенциални заплахи. За разлика от антивирусните програми, цената също не е висока.