„Роботите ще вземат работата ви“, „Скоро роботите ще са шефове в складовете“, „Учете докато е време, защото роботите идват за вашето работно място“ – това са част от заглавията и посланията, които хората по целия свят виждат през последните години. Причината – напредъкът на роботиката и изкуствения интелект и тяхното все по-широко навлизане в ежедневието на хората.
Постепенно роботите стават и все по-бързи. Те могат да вършат повече работа от хората за по-малко време, правят по-малко грешки и не се нуждаят от почивки (поне на теория, докато не се повредят). А и се справят по-лесно с тежки предмети или пък работа в опасна среда.
За разлика от други големи иновации в историята като влаковете или автомобила, роботите не се появяват „от нищото“ с амбицията да превземат всичко. Тяхното развитие продължава вече десетилетия, хората са наясно какво предстои, а навлизането им е далеч по-бавно и плавно. Въпреки това притеснение сред хората не липсва, но то е по-нишово.
Роботите например вече са нещо съвсем нормално в заводите и складовете. Автоматизацията е много напреднала и немалка част от служителите по тези места вече са запознати с технологиите. На места доста служители действително са освободени, но на много други откриват, че всъщност роботите са техни помощници.
Голямото изпитание предстои
И докато роботи във фабрики е нещо нормално, то интелигентни алгоритми да управляват кол-център например все още е екзотика. Това също попада в сферата на роботиката, както и складове, където роботи и алгоритми работят заедно, за да разпределят задачи и практически се оказват шефове на хората там.
Тъй като подобни разработки са все още доста „млади“, те имат някои проблеми. Например задаването на непосилни за хората критерии, защото алгоритъмът не може да направи достатъчно адекватна разлика между способностите на човек и робот. Така служителят изглежда, че не изпълнява задачите си достатъчно добре и алгоритъмът-шеф дори може да го уволни.
Очаквано, подобни публикации няма да спечелят доверието на хората към роботите. А именно това е най-важното, за да могат те да навлязат в ежедневието и то не само в заводи и подобни работни места. Защото амбициите на роботите са да бъдат портиери, сервитьори, шофьори и дори да помагат в болниците. Всичко това вече се случва, но за момента на тези роботи се гледа най-вече като нещо временно, експериментално и дори забавно.
Момент на осъзнаване
Тези първи стъпки обаче са само началото. Когато хората видят, че подобни роботи не само не си отиват след експерименталния период, но дори стават повече, ще започнат да се притесняват не само за работата си, но и за сигурността си. Затова е най-важен подходът на компаниите, които разработват и които използват роботи.
Тяхната основна задача ще бъде да покажат на хората, че роботите не ги застрашават. В някои логистични компании например вече се използват роботи, но фокусът е, че помагат на служителите и са техни колеги, а не съперници.
Това е по-важно дори и от самото техническо развитие на роботите. Причината е, че в момента глобалният бизнес страда от недостиг на работна ръка в много сфери. Роботите дълго време няма да могат да изместят хората, но ще могат да помагат в попълването на липсващите кадри.
Именно затова хората трябва да възприемат роботите като помощници, което зависи изцяло от подхода на компаниите. Те трябва да покажат на служителите си ползите от новите им механични „колеги“ и да ги мотивират да ги използват, а не да ги избягват от страх, че могат да бъдат засенчени и изместени.