Пандемията наложи на целия свят да промени плановете си и да се адаптира бързо към нови условия. Икономическите последици са тежки и все още предстоят, но можеше и да е по-лошо, ако не бяха технологиите. Макар че много работни места и в момента са под риск, без модерните технологии и комуникации, в пъти повече хора щяха да са безработни, което допълнително щеше да влоши ситуацията.
Ролята на технологичните компании се оказа особено важна, когато ограничителните мерки по света започнаха да стават масови и милиони хора трябваше да стоят в домовете си през доста по-голям период от деня и да разчитат единствено на интернет връзката и устройствата си за работа и комуникация. Случващото се беше пример защо са важни стрес тестовете и индустрията успя да се справи и дори да извлече ползи от случващото се.
Първите реакции в помощ на хората
Първата вълна от ограничителни мерки през пролетта беше изненада за всички. Много фирми трябваше да преминат на дистанционна работа и да използват дигитални услуги, с които не са запознати. Приложенията за видеоконферентни разговори се оказаха големият печеливш.
А1, малко след началото на извънредното положение, също се включи с предложение за бизнеса, което да позволи на компаниите да работят и от вкъщи. Приложението за видеоразговори eyeson се предлага на клиентите, използващи Exoscale. Много доставчици на дигитални услуги свалиха или напълно премахнаха тарифите си за няколко месеца, за да помогнат както на бизнеса, така и да използват ситуацията, за да привлекат нови потенциални дългосрочни клиенти.
В същия период екипите на А1 успяха да реагират достатъчно бързо и да направят нужните промени в мрежите си, за да устоят на увеличеното потребление. Още през пролетта стартирахме кампанията дигитална солидарност, с която абонатите на телекома получиха допълнителни мегабайти, независимо от тарифния си план. Същото се повтори и през есента, с новото увеличение на случаите на COVID-19. Действията на А1 недвусмислено показват, че интернет връзката се превърна от даденост в първостепенна необходимост и инфраструктурата успя да се справи.
Няколко месеца по-късно работата от дистанция отново е фактор, но този път дори не се повдига въпросът дали мрежата ще издържи. Всички компании използваха летните месеци, за да подсилят допълнителни инфраструктурата си и според данни на SpeedTest.net средната скорост както при мобилните връзки, така и при фиксираните, дори расте през последните месеци, а латентността спада. Тук дори не отчитаме и първата в страната 5G мрежа, която А1 стартира през ноември. Тя предлага рекордно ниско времезакъснение и гигабитови скорости.
Последиците върху бизнеса
Пандемията ще промени не само поведението на хората. Бизнесът също се изменя. Той си припомни колко е важно да бъде гъвкав и да може да се адаптира бързо към наистина всякакви ситуации. Коронавирусът показа, че дори неща, които привидно нямат общо с даден бизнес, могат да му повлияят, при това много сериозно.
Затова не само хората трябва да си извадят поуки от пандемията, но и компаниите. Анализ на тенденциите, направен от маркетинг експерти за организацията IEEE отбелязва, че очаква ръст на компаниите, които преминават към облачни услуги, а много от тях ще започнат да плащат и за „взаимозаменяемост“, т.е. осигуряване на непрекъсваемост на услугата чрез използването на повече от едно копие на информацията на различни места.
Прогнозира се и „изцяло различна ИТ среда“, но описанието ѝ всъщност не се различава много от това, което вече доста технологични компании правят – да работят в синхрон и заедно с фирми от други бизнес сфери, за да могат да изграждат специфични, дългосрочни решения и стратегии. Новото тук е, че докато досега това се правеше главно за конкретни проблеми, сега ще има и планиране за непредвидени ситуации.
Трайно промененият потребител
Друго предизвикателство за адаптация ще е самият клиент. Проучване на Accenture показва, че заради пандемията 95% от потребителите правят сериозни и трайни решения за това как работят, как пазаруват и как живеят като цяло. В комбинация в рецесията, това значително ще измени поведението на потребителите.
Това не означава задължително, че автоматичен превес ще имат по-евтините продукти и услуги. Означава обаче, че хората ще изискват повече от продуктите и услугите и ще очакват да могат да ги използват пълноценно по-дълго време. Битката за нови клиенти ще е ожесточена както винаги, но и борбата за задържането на настоящите ще изисква доста повече гъвкавост.
През 2020 г. технологичните компании показаха, че са способни на това. През 2021 г. и занапред обаче ще трябва да докажат, че могат да го правят трайно.